هوش مصنوعی خیلی از ما را یاد شخصیت‌های فیلم ترمیناتور یا دیگر داستان‌های علمی‌ - تخیلی که در آن، نرم‌افزارها بر دنیا تسلط می‌یابند، می‌اندازد.
کد خبر: ۱۲۴۳۰۲۲
۱۱ کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره

با این وجود، این فناوری مزایای بی‌شماری دارد که می‌تواند زندگی ما را به شکلی اساسی دگرگون کند. همه ما هر‌روز به نوعی با هوش مصنوعی سروکار داریم. این فناوری نه فقط ممکن است در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که هر روز با آنها سروکار داریم استفاده شود، بلکه پیش‌بینی وضعیت هوا یا حتی غذایی که می‌خوریم نیز احتمالا به نوعی با این فناوری ارتباط دارد. در ادامه ۱۱ کاربرد این فناوری را در دنیای امروز مرور می‌کنیم.

کیفیت بالاتر واحد خدمات مشتریان

شاید شما هم تجربه تماس با واحد خدمات مشتریان شرکت‌های مختلف را داشته باشید. در بسیاری از موارد، لازم است یکسری اطلاعات را چند بار برای چند اپراتور این واحدها بیان کنیم، اما هوش مصنوعی می‌تواند پایانی بر این اتلاف وقت باشد. هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های مربوط به تماس‌های پیشین، اطلاعات لازم در مورد مشتریان و نیازهای آنها را به دست می‌آورد و به‌این‌ترتیب، دیگر نیازی به تکرار چند باره برخی اطلاعات نخواهد بود.

شخصی‌سازی تجربه خرید

هنگام بازدید از محصولات مختلف در فروشگاه‌های معروف آنلاین، احتمالا دیده‌اید که یکسری پیشنهاد به شما ارائه می‌شود که برخی از آنها برایتان جالب بوده و حتی ممکن است بعضی از آنها را بخرید. این پیشنهادات بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود.

هر قدر فناوری هوش مصنوعی بیشتر پیشرفت کند و البته به داده‌های بیشتری درباره مشتریان و سلیقه و نیازهای آنها دست یابد، پیشنهادات ارائه شده نیز دقیق‌تر خواهد بود.

بهبود فرآیند گزینش نیروی انسانی

فرآیند گزینش و استخدام نیروی کار از جمله حوزه‌هایی است که هنوز نقش انسان در آن پررنگ‌ است. با این وجود، بسیاری از کارشناسان حوزه هوش مصنوعی بر این باورند که استفاده از این فناوری برای گزینش نیروهای متناسب با شغل مورد نظر، نتایج بهتری را نسبت به فرآیند معمول انسانی به همراه خواهد داشت. هوش مصنوعی می‌تواند سوابق فرد متقاضی شغل را بهتر مورد ارزیابی قرار دهد و البته این کار را در زمانی کوتاه‌تر به انجام برساند.

بررسی سوابق متقاضی در شبکه‌های اجتماعی به منظور تعیین روحیات او نیز از دیگر قابلیت‌های این فناوری به شمار می‌رود. به همین دلیل، شاید عجیب نباشد که در آینده‌ نیاز به مصاحبه رودرروی شغلی از بین برود! خلاصه این‌که هوش مصنوعی می‌تواند عملیات استخدام را کم‌هزینه‌تر، سریع‌تر و بهتر انجام دهد.

کسب اطمینان از عملکرد درست نرم‌افزارها

عملکرد نامناسب نرم‌افزارها، بخشی عادی از زندگی دیجیتال به شمار می‌رود و همه ما بارها با این پدیده روبه‌رو بوده‌ایم. گاهی این مشکلات به دلیل ایرادات نرم‌افزاری داخلی است و گاهی نیز زیرساخت‌های سخت‌افزاری (نظیر سرورهای میزبان نرم‌افزار‌ها یا بازی‌های آنلاین) ممکن است دچار مشکل شود. تیم‌های نرم‌افزاری معمولا پس از دریافت گزارش خرابی، مشکل را بررسی و حل می‌کنند. اما هوش مصنوعی می‌تواند این بار را نیز از روی دوش ما بردارد. این فناوری قادر به انجام کاری است که انسان نمی‌تواند و آن هم پایش پیوسته و ۲۴ساعته نرم‌افزارها و شناسایی هر مشکل کوچک در آنهاست. هوش مصنوعی می‌تواند متوجه الگوهای پنهان در داده‌های پایش خود شود و پیش از این‌که حتی مشتریان متوجه مشکل شوند، آن را حل کند.

خدمت به نظام مالی

یکی از مشکلاتی که بانک‌ها و موسسات مالی در بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند، مساله تراکنش‌های جعلی و سو‌ءاستفاده از اطلاعات به سرقت رفته بانکی مشتریان با انجام خرید یا انتقال غیرمجاز به حساب‌های دیگر است. چند سالی است شرکت‌های بزرگ صادرکننده کارت‌های اعتباری در دنیا از هوش مصنوعی برای شناسایی این تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و البته به نتایجی رضایت‌بخش نیز دست یافته‌اند. با گذشت زمان، بازخوردهایی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی در این زمینه دریافت می‌کند به بهبود عملکرد این فناوری در شناسایی تراکنش‌های کلاهبردارانه می‌انجامد.

افزایش ایمنی خودرو

چند سالی است خودروهای بدون‌ نیاز به راننده با بهره‌گیری از هوش مصنوعی توانسته‌اند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. حضور شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل و نیز تسلا در زمینه طراحی نرم‌افزارهای این خودروها، نوید آینده‌ای بهتر را برای این محصولات در آینده می‌دهد. اما این طور نیست که هوش مصنوعی فقط برای خودروهای بدون‌ راننده کاربرد داشته باشد. چند شرکت مختلف خودروسازی چند سالی است نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای بهبود عملکرد راننده و جلوگیری از بروز مشکلات مختلف حین رانندگی عرضه می‌کنند. شناسایی دقیق عابر پیاده یا مانع در مسیرهای تاریک یا مه‌آلود که دید راننده در آن محدود است و ترمز سریع، از جمله کاربردهای این سامانه‌ها به شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی در کنار راننده بتواند به افزایش قابل توجه ایمنی در جاده‌ها بینجامد.

تبدیل دست‌خط به کدهای قابل درک توسط ماشین

شاید برایتان جالب باشد بدانید فناوری خواندن دست‌خط توسط ماشین برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ اختراع و به کار گرفته شد! از آن زمان به بعد، این فناوری پیشرفت زیادی کرده و احتمالا باز هم شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم بود. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند الگوی نوشتاری شما را به دقت شناسایی کند و دست‌خط‌تان را هر قدر هم که خرچنگ قورباغه باشد بخواند. البته این فناوری فقط استفاده شخصی ندارد و برای برخی حوزه‌های دیگر نظیر ارسال مرسولات (خواندن نشانی دستنویس) یا امور حقوقی (بررسی اسناد مختلف) بسیار کاربرد دارد.

بهبود کشاورزی در سطح جهانی

شاید باور نکنید غذایی که می‌خورید هم تحت تاثیر هوش‌مصنوعی قرار دارد! حوزه کشاورزی هوشمند از جمله موضوعات داغی است که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و نیز شرکت‌های بزرگ زیادی را به خود جلب می‌کند. بررسی میلیون‌ها تصویر ماهواره‌ای از وضعیت آب‌وهوا، وضعیت زمین و آبیاری و استخراج مدل‌هایی برای برداشت محصول بیشتر و بهتر از جمله کاربردهای هوش مصنوعی است که انسان به‌راحتی قادر به انجامش نیست.

کمک به فعالیت‌های انسان‌دوستانه

یکی از مشکلاتی که افراد و سازمان‌هایی که فعالیت‌های انسان‌دوستانه انجام می‌دهند با آن روبه‌رو هستند، مشکلات در زمینه شناسایی دقیق نیازها و همچنین توزیع عادلانه و حساب‌شده کمک‌هاست. در دوره‌های بروز بلایای طبیعی که کمک به افراد آسیب‌دیده اولویت دارد، این مشکل بیش از پیش نمایان می‌شود. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی بتواند به حل این مشکل کمک کند. بررسی سریع حجم زیادی از اطلاعات درباره مناطق و افراد نیازمند کمک و اولویت‌بندی دقیق آن از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این فناوری در زمینه تسریع کمک به افراد نیازمند است.

کمک به امنیت مجازی

شرکت‌های بزرگ امنیت سایبری در سراسر دنیا از هوش مصنوعی برای بررسی حجم زیادی از مواردی که به‌صورت بالقوه می‌توانند مشکل‌ساز باشند، استفاده می‌کنند. در واقع میزان وابستگی این شرکت‌ها به هوش مصنوعی طی پنج سال اخیر به شکلی باورنکردنی افزایش یافته است. به همین دلیل، ایمنی سرورها، رایانه‌ها و گوشی‌ها تا حد زیادی مدیون این فناوری است. البته هوش مصنوعی شمشیری دو لبه است و با افزایش اقبال تبهکاران سایبری به هوش مصنوعی، شاهد دشوارتر شدن کار شرکت‌های امنیت سایبری خواهیم بود.

بهبود قابلیت‌های دوربین‌ های مداربسته

در تمام شهرهای دنیا، دوربین‌های مداربسته برای پایش وضعیت ترافیکی یا امنیتی شهر قرار دارد. بررسی وضعیت شهرها از طریق تصاویر دریافتی از این دوربین‌ها توسط انسان انجام می‌شود، اما هوش مصنوعی از این قابلیت برخوردار است که به شکلی بهتر این تصاویر و حتی پیش‌بینی بروز مشکل را پیش از این‌که کاربر انسانی متوجه آن شود، بررسی کند. خلاصه این‌که هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش قابل توجه مشکلات ترافیکی در سطح شهر و حتی جلوگیری از وقوع جرم کمک کند. البته این فناوری می‌تواند نگرانی‌هایی را هم به همراه داشته باشد. بهره‌گیری از فناوری تشخیص چهره توسط برخی کشورها می‌تواند ناقض حریم خصوصی شهروندان به شمار رود.

صالح سپهری فر / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها