jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۲۳۴۹۷۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۸  |  ۱۱:۴۳

ویتامینی که به عنوان ویتامین نور خورشید هم شناخته می‌شود، به عنوان داروی ضد افسردگی عمل می کند.

ویتامینی که سرحالتان می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ویتامین D می‌تواند با افسردگی به ویژه در زنان مقابله کند. کمبود این ویتامین در زنان و کودکان بیشتر بوده و مهمترین سنین ابتلا به افسردگی بین ۳۰ تا ۵۰ سال می‌باشد.

زنان معمولا در این سنین به بحران میانسالی می‌رسند که معمولا همزمان با یائسگی، بیماری افسردگی را در پی دارد که این بحران را می‌توان با مصرف ویتامین D کنترل کرد.

اگر ویتامین D با تجویز پزشک و به میزان مناسب مصرف شود، می‌تواند افسردگی دوران میانسالی و یائسگی زنان را کاهش دهد، کمبود ویتامین D به این معنی است که بدن شما محافظت و حمایت کافی برای رشد استخوان‌ها را دریافت نمی‌کند.

چه افرادی در خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند؟

برخی از افراد جامعه نسبت به دیگران آسیب‌پذیرتر هستند و ممکن است بیشتر گرفتار کمبود ویتامین D شوند، مصرف ویتامین D برای کودکان زیر ۵ سال، خانم‌های باردار و شیرده، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که در معرض کم نور خورشید قرار دارند و اغلب پوست خود را در برابر آفتاب می‌پوشانند و تیره پوست ها ضروری است.

ویتامین D را به چه شکلی دریافت کنیم؟

بهترین و موثرترین راه برای بالا بردن سطح این ویتامین در بدن، قرار گرفتن در زیر نور آفتاب است، قرار گرفتن روزانه ده دقیقه در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری کند، اشعه ماورای بنفش رسیده از خورشید، برای سلامتی مضر است و در صورتی که مدت زمان طولانی را زیر آفتاب سپری کنید، به خودتان آسیب می‌رسانید.

منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید است و در ماه‌های سرد سال نور آفتاب ویتامین مورد نیاز فرد را تامین نمی کند و در این شرایط می توانید ویتامین خود را با مصرف مکمل‌ها دریافت کنید و به همین دلیل است که در بسیاری از شهر‌های بارانی و ابری خصوصاً در فصل زمستان، ساکنین شهر از دچار کمبود ویتامین هستند.

خوراکی‌های برای جبران ویتامین D

بسیاری از افراد کنسرو ماهی تن سبک را به‌دلیل طعم و بوی ملایم آن دوست دارند و به دلیل اینکه می‌توانند در خانه و مدت طولانی‌تری از آن نگه‌داری کنند، رغبت زیادی به مصرف‌ آن دارند.

میگو یکی از محبوب‌ترین نوع سخت‌پوستان است، با این حال برخلاف سایر منابع ویتامین D که پرچرب هستند، میگو میزان چربی بسیار پایینی دارد، این ماده‌ مغذی حاوی مقدار زیادی ویتامین D و اسید چرب امگا ۳ است.

خبر خوب برای افرادی که ماهی دوست ندارند، این است که غذا‌های دریایی تنها منابع ویتامین D نیستند.

تخم‌مرغ کامل، منبع خوبی است؛ همچنین یک غذای خوشمزه و مغذی نیز محسوب می‌شود. در حالی که بیشترین پروتئین تخم‌مرغ در سفیده‌ آن است، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن عمدتا در زرده وجود دارد.

قارچ منبع طبیعی ویتامین D است، قارچ‌ها نیز مانند انسان، اگر در معرض پرتو‌های فرابنفش قرار بگیرند، می‌توانند این ویتامین را تولید کنند.

غلات خاص و صبحانه‌های فوری حاوی بلغور جو دوسر با ویتامین دی غنی شده‌اند و می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند.

اگرچه غلات غنی‌شده و بلغور جو دوسر ویتامین D کمتری نسبت به منابع طبیعی دارند، اما می‌تواند روش مناسبی برای افزایش مصرف این ویتامین باشند

شیر گاو منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

مهارت تحکیم بنیان خانواده پس از فرزندآوری

ازدواج پیش از داشتن فرزند، قراردادی است برای آماده ساختن آسایش جسمانی و روانی متقابل، ولی پس از بچه دار شدن معنی حقیقی خود را به دست می آورد. خانواده همیشه در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی، منشاء فرهنگ‌ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است. توجه به خانواده و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌ خود، همواره سبب اصلاح خانواده انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است. 

سختی‌های موج سوم کرونا

سختی‌های موج سوم کرونا

چند روزی است اوضاع بیمارستان مسیح‌دانشوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع کرونا در ایران نگران‌کننده شده و روزانه حدود 200بیمار به اورژانس کرونای این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

نظام خانواده یک نهاد اساسی و محوری در جامعه است و به عنوان هسته اولیه برای سایر نهادهای اجتماعی به شمار می رود. همانطور که نظام های بزرگ اجتماعی، قوانین و حقوق خاص خودشان را در ارتباط با اداره و استحکام و رشد و بالندگی دارند لذا جهت تحکیم بنیان خانواده باید خانواده ها را آموزش داد. بدین ترتیب با توجه به تاثیر مستقیم آموزش بر وضعیت زوجین، شناسایی و تعیین عللی که به بهبود روابط زناشویی منجر می شود، در پیشگیری از مشکلات آنان نقش موثری خواهد داشت.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر