توسط محققان کشورمان صورت گرفت

طراحی موقعیت یاب بومی جایگزین «جی پی اس»

محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر موفق به طراحی و بومی سازی موقعیت یاب زمین پایه شدند که می تواند جایگزین مناسبی برای «جی پی اس» باشد.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۴۰
طراحی موقعیت یاب بومی جایگزین «جی پی اس»

به گزارش جام جم آنلاین، احیا یاوری، مجری طرح «سامانه موقعیت یاب زمین پایه» و برگزیده سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی، در گفتگو با مهر گفت: موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی از نیازهای دیرین بشری و یکی از ارکان جوامع اطلاعاتی آینده به شمار می رود.

وی افزود: برای پاسخگویی به این نیاز سامانه های مختلفی از جمله سامانه های زمین پایه مانند «OMEGA و Loran-c» و سامانه های فضا پایه نظیر «GOLANS، GPS، IRNSS Beidou» توسعه داده شده است.

یاوری با بیان اینکه سامانه موقعیت یابی Loran-c و نسخه بهبود یافته آن امروزه به عنوان یک سامانه محلی در بسیاری از کشورهای جهان تعبیه شده و به کاربران محلی خدمات ارائه می کند، گفت: طرح ما به عنوان بومی سازی فناوری و ایجاد یک سامانه موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی ملی برای ایران تدوین شده است. این طرح تمامی فناوری های لازم از جمله فرستنده، گیرنده، سامانه های کنترل، شبیه سازی و طراحی را دارد.

وی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در ایران انجام شده است، عنوان کرد: از نتایج این طرح می توان به ساخت یک فرستنده رادیویی با دو نوع فناوری، سوئیچینگ پانزده کیلوواتی و یک مگاواتی، شبیه ساز سیگنال eLoran اشاره کرد.

این محقق افزود: همچنین طراحی نیم موج با ماژول پایه چهارصد آمپری قابل موازی سازی برای ساخت فرستنده تا چهار مگاوات، پژوهش و ساخت گیرنده و آنتن های گیرنده و ... از جمله نتایج این طرح به شمار می روند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح می تواند جایگزین مناسبی برای «جی پی اس» شود، افزود: بدین واسطه می توانیم به «جی پی اس» وابسته نباشیم و خدمات اصلی کشور را با سیستم بومی ارائه کنیم.

یاوری گفت: فرستنده این سامانه ای که طراحی کرده ایم بر خلاف مکان یاب های فعلی در فضا نیست و روی زمین قرار می گیرد.

مجری طرح با اشاره به مزیت سامانه موقعیت یاب زمین پایه افزود: این سامانه مقاوم در برابر اختلالات و شرایط جوی است و در هر شرایطی سرویس مطمئنی ارائه می کند.

وی خاطر نشان کرد: «جی پی اس» های فعلی که به عنوان سامانه موقعیت یابی کنونی به کار می روند آسیب پذیر هستند و در شرایط آب و هوایی ممکن است نتوانیم از آنها سرویس بگیریم.

یاوری با بیان اینکه مردم و بخش های مختلفی همچون مخابرات، نیرو، راه و ترابری، نظامی و ... مخاطبان این طرح هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این فناوری تکمیل شده و در صدد هستیم آن را در چند نقطه از کشور نصب کنیم.

طرح سامانه موقعیت یاب زمین پایه موفق به کسب رتبه اول پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد. سازمان مجری این طرح دانشگاه صنعتی مالک اشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها