به گزارش جامجم آنلاین به نقل از دیجیاتو، این اقدام برای نخستین بار توسط Elcomsoft کشف شد. «ولادیمیر کاتالوف» مدیرعامل این کمپانی در گفتگو با فوربز اعلام کرد شرکت آنها توانسته سابقه حذف شده از مرورگر سافاری مربوط به بازه بیش از یک سال را بازیابی نماید.
گفتنیست اپل اطلاعات حذف شده مرورگرها را در بخش جداگانه ای از iCloud به نام tombstone ذخیره می کند تا از حذف همزمان آنها بین تمامی دستگاه های متعلق به یک کاربر مطمئن گردد، اما مشکل اینجاست که پس از حذف سابقه از دیوایس های سخت افزاری کاربر، اطلاعات فوق همچنان روی فضای ابری باقی می ماند.
جالب اینجاست که پس از انتشار این خبر، Elcomsoft و فوربز متوجه شدند اطلاعات مورد بحث به صورت مخفیانه و بدون بیانیه خاص از طرف اپل حذف شده و در واقع تمامی رکوردهای متعلق به بازه زمانی بیش از دو هفته از بین رفته است. البته احتمال دارد که این داده ها به سرور دیگری منتقل شده تا از دسترس شخص ثالث به دور باشند.
لازم به ذکر است در iOS 9.3 و پس از آن، یعنی نسخه 9.1 یا جدیدتر مرورگر سافاری، آدرس های URL پس از حذف به حالت رمز (هَش) در می آیند، اما ظاهراً این اقدام نیز نمی تواند مانع از دسترسی به محتوای متنی آنها شود.
در هر صورت اکنون اپل سابقه بیش از دو هفته مرورگرها را به طور کامل حذف کرده (یا در محلی دیگر پنهان ساخته)، اما کاربران این اکوسیستم باید توجه داشته باشند حتی در صورت حذف تاریخچه از تمامی دیوایس ها، اطلاعات مربوطه به مدت حداقل دو هفته از طریق iCloud در دسترس خواهند بود. اگر از این وضعیت رضایت ندارید، می توانید به بخش تنظیمات رفته و قابلیت Sync را در قسمت iCloud غیرفعال سازید و امیدوار باشید که اپل هم به تصمیم شما احترام بگذارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد