با اصغر حیدری، بازیگر آثار طنز تلویزیون

برخی از آدم‌ها‌ خصلت‌های برره ای دارند

برخی از بازیگران در تاریخ سینما و تلویزیون استاد ایفای نقش‌های مکمل هستند. والتر برنان، مرحوم پرویز فنی‌زاده، جوپشی و پرویز پورصمیمی از این جمله‌اند آنها با درخشش در نقش‌هایشان باعث دیده شدن بازی بازیگران نقش‌های اصلی می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۷۷۲۵
برخی از آدم‌ها‌ خصلت‌های برره ای دارند

به گزارش جام جم، اصغر حیدری بازیگر سریال‌های کمدی نیز از این جنس بازیگران است که با درخشش در ایفای نقش خود که می‌تواند یک وردست آدم‌بده و کباب‌پز رستوران در دزد و پلیس باشد که نوع بازیش ـ در مقابل هومن برق‌نورد و بهنام تشکر کمدی ـ خلق می‌کند یا قهرمان جهان سریال خروس باشد.

مرد غیرتی که بعد از خودکشی خواهرش می‌خواهد حق مسببش را کف دستش بگذارد یا فیروز سرایدار بدجنس و آب زیرکاه سریال ساختمان پزشکان باشد که دمار از روزگار دکتر نیما در می‌آورد.

حیدری در طول فعالیت حرفه‌ای با کارگردان‌هایی چون رضا میر کریمی (زیر نور ماه)، مهران مدیر در سریال‌های جایزه بزرگ، نقطه چین، شب‌های برره، مرد هزارچهره، مهدی فخیم‌زاده در هم نفس و فریدون جیرانی در ستاره می‌شود همکاری کرده است. با حیدری در باره حضورهایش در کارهای طنز تلویزیونی و همکاریش با کارگردانان کمدی چون مهران مدیری، سروش صحت و... گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

با اغلب بزرگان طنز در تلویزیون همکاری داشته‌اید. صرفا به بازی در سریال‌های کمدی علاقه دارید؟

اغلب پیشنهادات بازیگریم در حوزه کارهای طنز و کمدی است. البته در کارنامه کاری‌ام فیلم‌ها و سریال‌های جدی زیادی مثل ستاره می‌شود، زیر نور ماه، بی‌صدا فریاد کن، هم نفس، همسر، قتل در ساختمان 85 و... همکاری داشته‌ام. بعد از این که در چند سریال موفق طنز بازی کردم. دوستان کارگردان و تهیه‌کننده لطف کردند و بیشتر این نوع نقش‌ها را برای بازی به من پیشنهاد دادند.

اغلب مخاطبان بازی‌های شما را در تلویزیون نسبت به سینما بیشتر به یاد دارند.

به هر حال تلویزیون رسانه پر مخاطبی است و بازی بازیگر در مقیاس وسیعی در اقصی نقاط کشور دیده می‌شود بازی در سینما هم ویژگی و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. بیشتر مردم ایران تلویزیون نگاه می‌کنند و تماشای تلویزیون یکی از تفریحات مردم ازهر قشر و طبقه‌ای است، اما مخاطب برای سینما رفتن فیلم را انتخاب می‌کند به همین دلیل اوضاع فرق می‌کند. من هم بواسطه حضور پرتعدادم در کارهای تلویزیونی بیشتر به عنوان یک بازیگر تلویزیون شناخته می‌شوم و از این بابت هم خوشحالم.

با رامبد جوان هم در سریال مسافران نقش متفاوتی را داشتید‌ .

در سال‌های قبل قرار بود با رامبد جوان همکاری داشته باشم که هر بار به دلایلی مثل درگیر بودن در پروژه‌ای و تداخل کاری این همکاری میسر نشد و آخرین نمونه‌اش فیلم دختر آدم و پسر حوا بود. در مسافران این فرصت پیش آمد تا با رامبد همکاری کنم.

از ابتدا هم قرار بود نقش یک آدم بنگاه معاملات ملکی را بازی کنید .

بله، اغلب کارها 90 قسمتی چون نوشتن و فیلمبرداری تقریبا با هم همزمان است و در ضمن همان زمان هم پخش می‌شود و متوجه بازخوردهای کار می‌شویم. بتدریج نقش این آدم معاملات ملکی پررنگ‌تر شد. دوستان لطف دارند و در اغلب کارهای نودقسمتی که بازی داشتم بتدریج نقش را پررنگ و طولانی‌تر کردند. در سریال بیمار استاندارد سعید آقاخانی که عید از تلویزیون پخش شد، بازهم نقشم در ابتدای نوشتن فیلمنامه کوتاه و مختصر بود. بعد از بازی در چند قسمت و جذابیت‌های بخش باند تبهکاران این وجوهات فیلمنامه گسترش بیشتری پیدا کرد.

در بازیگری به چه شیوه‌ای اعتقاد دارید؟

شیوه بازی را نوع و جنس نقش و ژانر کار، مشخص و تبین می‌کند. من در اغلب کارهای کمدی که بازی کرده ام. در مقابل بازیگر کمدین روبه‌رویم با بازی جدی که انجام می‌دهم، کمدی موقعیت را به وجود می‌آورم. یادم می‌آید در سریال نقطه‌چین با نوع بازیم در مقابل رضا شفیعی‌جم و مهران مدیری لحظات مفرحی را خلق کردم و نقش مکمل در این نوع کارها خیلی مهم است و اگر درست از کار درنیاید، کلیت کار دچار چالش می‌شود و شوخی‌ها در ارتباط با مخاطب جواب نمی‌دهد. در مورد شیوه بازیگریم تلاش می‌کنم از حس و تکنیک در کنار هم استفاده کنم و بازیگر برای موفقیت در کارش باید به هر دوی این عرصه‌ها بپردازد.

وجود پارتنرهایی مثل حمید لولایی و رامبد جوان در سریال مسافران چقدر به شما کمک کرد تا بازی بهتری ارائه کنید؟

بازیگران نقش مقابل و همراهی و کمکشان در روند بازی خوب خیلی اثرگذار و تعیین‌کننده است. با حمید لولایی درخیلی از سریال‌ها همبازی بوده‌ام. در چارخونه، دزد و پلیس و خروس واقعا همکاری اثر‌گذاری با حمید لولایی داشتم. لولایی مثل یک برادر بزرگ‌تر در سر‌صحنه به بازیگران و منجمله من خیلی کمک می‌کند و حواسش به بازی بازیگر نقش مقابلش هست و همبازی شدن با لولایی برای هر بازیگر نعمتی است. ایشان یکی از بهترین بازیگران طنز و کمدی تلویزیون است. رامبد جوان سوای کارگردان بودنش در مسافران بازی هم داشت و بازیگر توانمندی در این حوزه است .جوان واقعا سواد و دانش کار طنز را دارد و برای کارش اهمیت قائل است و وقت و انرژی زیادی صرف می‌کند.

در سریال شب‌های برره در نقش دکتر جکول بازی تیپیکال متفاوتی ارائه کردید‌ .

قصه سریال شب‌های برره با همه سریال‌ها فرق می‌کند. شب‌های برره مورد استقبال غیرمنتظره مخاطبان قرار گرفت و حین پخش سریال خیابان‌ها خلوت می‌شد و همه برای دیدن سریال خودشان را به خانه‌هایشان می‌رساندند. بازی من هم در این سریال بازتاب‌های خوبی بین مردم داشت. به لحاظ شخصیت‌پردازی در داستان سریال شب‌های برره کل آدم‌های برره جنسشان مقداری شیشه خورده داشت و در کنارش یک زندگی یواشکی هم داشتند. البته در زندگی عادی هم برخی از آدم‌ها‌ چنین خصلت‌هایی دارند. در شب‌های برره این زندگی یواشکی رو شده بود و مردم خیلی به این قضیه علاقه داشتند. معمولا ویژگی اغلب کارهای مدیری این گونه است که موتور داستان جنس و شخصیت‌سازی بازیگران بتدریج و آهسته شکل می‌گیرد.

به نظر می‌رسد فیروز ساختمان پزشکان با بازی شما، یکی از بهترین بازی‌تان در کارهای 90 قسمتی است‌ .

فیروز را خیلی دوست دارم و از همان روز اول کار با این نقش مانوس و همراه شدم‌. در زندگی شخصی آدم گرم، شوخ و اهل بگو بخندی هستم و در محفل‌های دوستانه وخانوادگی کسی در این زمینه به گرد پایم نمی‌رسد و مجلس گرمکن هستم و در شوخی کردن کم نمی‌آورم. فیلمنامه ساختمان پزشکان یکی از بهترین متن نوشته‌های پیمان قاسمخانی است که هم شخصیت‌ها را بخوبی مورد پردازش قرار داده بود و هم فضای کلی داستان بسیار درست و به جا بود.

با کدام بازیگر و کارگردان احساس راحتی بیشتری دارید و با آنها شوخی می‌کنید؟

با سعید آقاخانی در حین کار خیلی راحتم و پشت صحنه مفرح و جذابی داریم. با سعید رفاقت چند ساله‌ای دارم و یک انسان واقعی است و هیچ وقت هیچ کسی را از خودش نمی‌رنجاند. در میان بازیگران هم ضمن حفظ احترام با حمید لولایی خیلی راحتم. نمی‌شود در کنار او بود و شوخی نکرد.

خاطره‌ای از کارهای تلویزیونی که بازی کردید، دارید؟

در ساختمان پزشکان پیمان و محراب قاسمخانی به خاطر استقلالی بودن من شوخی می‌کردند چون آنها هر دویشان پرسپولیسی هستند و در آن زمان پرسپولیس چند بازی را به استقلال باخته بود و من هم اذیتشان می‌کردم. هر دویشان در نوشتن سکانسی که من پرسپولیسی هستم و لباس قرمز بر تن دارم. ازمن انتقام گرفتند و مجبور شدم سر و صورتم را قرمز کنم و پیراهن قرمز رنگ کریم باقری را تنم کنم و یک بند هم از پرسپولیس تعریف کنم و برای استقلالی‌ها رجز و کری بخوانم.

برای نقش ها شناسنامه درست می‌کنم

آدم‌های بنگاهی و مشاور املاک باید زرنگ و سر و زبان‌دار باشند .معمولا نقش‌هایی را که بازی می‌کنم، بتدریج برایشان شناسنامه‌ای درست می‌کنم و بعد‌ شخصیت‌پردازی با همفکری کارگردان و نویسنده به‌ وجود می‌آید و بخصوص در کارهای 90 شبی هر شب نسبت به شب قبل نقش بهتر جا افتاده و در نتیجه بازی پخته‌تر می‌شود.

هونام حقانی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها