وارد بعضی خانه‌ها که می‌شوی، احساس می‌کنی محیطی برای نفس کشیدن پیدا کرده‌ای. نه این که خانه بزرگ باشد یا وسایلی لوکس در آن گنجانده شده باشد، اما معلوم است صاحبخانه از آن طیف افراد باسلیقه است که بخوبی می‌داند هرچیز را به چه طریق و کجا قرار دهد تا بهترین جلوه را پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۰۸۴۵
چگونه خانه کوچک را بزرگ جلوه دهیم؟

ساعتی را که تو در آنجا می‌گذرانی، تجربه‌ای لذتبخش است. آرامش در آنجا همچون نسیمی از هر نقطه به روحت می‌وزد و برای لحظه‌ای تو را از افکار مزاحم روزمره به درمی‌آورد. هنگام خداحافظی از میزبان، به این فکر هستی که او را در زمره دوستان خوبت قراردهی و رفت و آمدت را با او افزایش دهی، زیرا بخوبی می‌دانی که چنددقیقه بودن در خانه او، برای تو حکم نوعی روان‌درمانی را خواهد داشت.

برعکس، به خانه برخی دیگر که قدم می‌گذاری، ممکن است صاحبخانه تلاش بسیاری برای پذیرایی از تو بکند و به هرطریق بکوشد تا تو شادباشی. اما تو در آن خانه دلت می‌گیرد احساس خفگی می‌کنی. ممکن است خانه بزرگ باشد، ولی صاحبخانه آن را تا خرخره پر از وسایل عجیب و غریب کرده تا سلیقه ویژه‌اش را به رخ حضار گرامی بکشد و همین باعث می‌شود که مهمان در آن احساس خوبی نداشته باشد.

در هر صورت، شما سعی کنید جزو گروه اول باشید. حتی اگر در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنید، با درایت و سلیقه خاصتان آن جا را به محیطی زیبا و روح‌افزا تبدیل کنید تا هم خودتان در آن آرام بگیرید و هم مهمانان‌تان احساس خوبی از آنجا بودن پیداکنند. در اینجا راهکارهایی به شما ارائه می‌کنیم تا با به کاربستن‌شان بتوانید منزل خود را به محیطی دلباز و بزرگ‌تر از آن چه واقعا هست تبدیل کنید:

کاناپه ساده: اگر کاناپه شما بزرگ و جاگیر باشد، فضای زیادی از اتاق پذیرایی را اشغال خواهدکرد. معمولا کاناپه‌ها جا برای نشستن دو یا سه نفر دارند و دسته‌های بزرگ و حجیم، تاثیری در جای نشستن نخواهد داشت. اگر پشت کاناپه بزرگ و به عقب خمیده باشد یا دسته‌ها متکایی و بسیار بزرگ باشد، فضایی زیاد اشغال می‌شود و نمای اتاق پذیرایی شما را کوچک می‌کند. کاناپه‌ای شیک و ساده بگیرید تا اتاق دلبازتری داشته باشید.

میز ناهارخوری در آشپزخانه: میز ناهارخوری بزرگ جای اتاق پذیرایی شما را می‌گیرد. اگر آشپزخانه‌تان فضایی قابل قبول دارد، میز ناهارخوری چهار تا شش نفره بگیرید و آن جا غذا بخورید. وگرنه می‌توانید به یاد دوران پرصفا و صمیمیت گذشته سفره پهن کنید و به همراه مهمانان دورادور سفره بنشینید، غذا بخورید و گل بگویید و گل بشنوید. زندگی هرچه ساده‌تر باشد، لطف بیشتری هم خواهد داشت.

کنج‌های پرمصرف: گوشه اتاق‌ها را دست کم نگیرید. آنها می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند. می‌توانید جاکفشی، کتابخانه، بوفه، باکس یا هرچیز دیگری را در کنج اتاق‌ها قرار دهید تا از این قسمت هم استفاده کرده باشید. کنج اتاق پذیرایی و دیگر اتاق‌ها بخشی مفیدند، اما بیش از دیگر نقاط مظلوم واقع شده‌اند و استفاده چندانی از آنها نمی‌شود.

کمد دیواری: کمددیواری‌ها جزو مفیدترین ابزارهایی هستند که می‌توانید در خانه قرار دهید. آنها کمترین فضا را می‌برند و بیشترین فایده را به شما می‌رسانند. از نجاری ماهر کمک بخواهید تا برای شما تعیین کند که کدام نقطه از هال، خواب یا حتی پذیرایی پرت افتاده و مناسب قراردادن کمددیواری است. او باید برای آن قسمت کمدی بسازد که بیشترین تعداد قفسه‌ها را داشته باشد. شما می‌توانید حجم زیادی کفش، کیف، پوشاک یا حتی وسایل خانه را در آن جا نگاه دارید. به این ترتیب فضای کمی از اتاق گرفته می‌شود، اما در عوض وسایل فراوانی که پیشتر در خانه شما پخش و پلا بودند به صورت جمع و جور در کنار هم چیده می‌شوند.

همیشه سبزها: گلدان‌هایی حاوی گیاهان همیشه سبز آپارتمانی تهیه کنید و آنها را در چند گوشه خانه قرار دهید. حضور آنها به زندگی شما لطافتی عمیق می‌بخشد. معمولا گیاهان آپارتمانی رسیدگی چندان زیادی نمی‌طلبند، اما در همان حد توجه اندک هم موجب آرامش روح شما می‌شود. گل و گیاه را از خانه خود دریغ نکنید.

باکس‌های مفید: در چند سال اخیر، باکس‌های دیواری طرفداران زیادی پیداکرده‌اند. می‌توانید یکی از آنها را به دیوار آشپزخانه بزنید و قرص و دوا یا ادویه‌ها را در آن قراردهید. یا یکی را به دیوار سرویس بهداشتی بزنید و مسواک و خمیردندان را در آن بگذارید. حتی می‌توانید آن را به دیوار پذیرایی بزنید و مجسمه و تابلوی کوچک و ظریفی را در آن قراردهید. این باکس‌ها جان می‌دهند برای زیباکردن آپارتمان‌های نقلی.

آینه بزرگ: آینه‌ها شعبده‌بازهایی توانا و چیره‌دست‌اند. وقتی یک آینه بزرگ را به دیوار اتاق‌تان می‌زنید، نمای روبه‌رو داخل آن می‌افتد و خودبه‌خود منظره اتاق را دوبرابر نشان می‌دهد. وقتی به یک آینه بزرگ نگاه می‌کنید، این احساس به شما دست می‌دهد که فضای آن سوی آینه واقعی است و می‌توانید به آن طرف بروید. آینه‌ها هم مانند پنجره‌ها نقش مهمی در بزرگ نشان دادن اتاق ایفا می‌کنند.

روش‌های تمیز کردن حمام

خودت را در آنجا می‌شویی و تمیز می‌کنی، اما آیا به یاد تمیزکردن آنجا هم هستی؟ اگر فردی پاکیزه هستی و نظافت حمام برایت مهم است، احتمالا تاکنون متوجه شده‌ای که کار چندان راحتی نیست. حال چطور باید حمام را راحت تمیز کنیم؟

دوش خشک: این را در خانه به یک قانون تبدیل کنید که نفر آخری که از حمام استفاده می‌کند باید با یک دستمال دیوار، شیر آب و دوش را خشک کند. این کار روند زنگ‌زدگی فلزات و ایجاد لکه‌های نازیبا را تا حد قابل قبولی به تاخیر می‌اندازد. شما فقط دو دقیقه وقت برای خشک کردن می‌گذارید و با انجام این کار، کمک بزرگی به تمیزماندن حمام می‌کنید.

صابون مایع: اگر از صابون جامد استفاده می‌کنید، احتمالا با سختی‌های حاصل از آن بخوبی آشنا هستید. خرده‌های آن همه جا پخش و پلا می‌شود و تمیزکردن ظرف جاصابونی هم برای خودش یک مصیبت است. خودتان را راحت کنید و صابون مایع را جایگزینش کنید. انجام این کار از لحاظ بهداشتی هم درست‌تر خواهد بود.

آویز حوله: اگر حوله با دیوار مماس نباشد و از آویز مخصوص حوله آویزان باشد، به مراتب سریع‌تر خشک می‌شود و تمیزتر خواهد بود. به تعداد نفرات، آویز نصب کنید.

اسپری شوینده دیوار: همواره پیش از آن که شروع به شستن دیوار کنید، مایع شوینده دیوار را اسپری کنید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه مواد برروی دیوار باقی بماند. این کار باعث جداشدن لکه‌ها و چربی‌ها از دیوار می‌شود. بعد از گذشت چند دقیقه با دستمالی مناسب شروع به کارکنید

فوت و فن شست‌و‌شوی ظروف پیرکس

لازانیا را در آن درست کرده‌ای و آن را همراه خانواده بر سر سفره شام نوش‌جان کرده‌اید. طعمش عالی بوده و همه از آن تعریف کرده‌اند. به نظر می‌آید همه چیز عالی است جز یک مشکل و آن هم بلا و دردسر شستن ظرف پیرکس است. براستی چرا شستن‌اش تا این اندازه دشوار است؟ برای راحت‌تر شستن آن چه بایدکرد؟

تلفیق مایع ظرفشویی و جوش شیرین: اگر شستن پیرکس براستی برای شما دشوارشده، مقداری جوش‌شیرین و مایع ظرفشویی در آن بریزید و روی آن را با آب داغ بپوشانید. یک‌ربع ساعت صبرکنید. در این مدت چربی‌ها و مواد غذایی چسبیده به ته ظرف به آرامی کنده می‌شود و شستن ظرف را برای شما آسان می‌کند.

سرکه سفید: به از بین برنده چربی مشهور است. اگر جوش‌شیرین در دسترس نداشتید، ظرف را تا جایی که قشر چربی دارد با سرکه سفید پرکنید و اجازه دهید تا 20 دقیقه خیس بخورد. سرکه در رفع چربی بسیار موثر است.

هرچه زودتر بهتر: چه جوش‌شیرین را انتخاب کنید، چه سرکه را، این را بدانید که وقتی برای هدردادن ندارید. هرچه دیرتر دست به کار شوید، چربی بیشتر به ته ظرف می‌چسبد و دردسرساز می‌شود. حتی اگر جوش شیرین و سرکه نداشتید، آن را سریع با آب جوش پرکنید و مدت زمان بیشتری اجازه دهید تا ظرف خیس بخورد. هرگز اجازه ندهید خستگی و تنبلی بر شما غلبه کند و باعث شود به مدت چندساعت از شستن آن غافل بمانید.

لیلا رعیت - چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها