دور دنیا با 80 تصمیم

بازی «80 روز» باز هم به ما یادآور می‌شود ستون اصلی هر بنای فرهنگی و هنری، فکر و قلم است. این بازی سال گذشته برای پلتفرم‌های اندروید و آی‌او‌اس به بازار آمد و توانست افتخارهای زیادی را نصیب خود کند.
کد خبر: ۸۵۲۱۰۴
دور دنیا با 80 تصمیم

این بازی در حالی به عنوان یکی از «بهترین رمان‌های سال 2014» توسط روزنامه تلگراف لقب گرفت که رمان نیست.

اما عنوان بهترین بازی سال 2014 توسط تایم و همچنین دریافت جایزه اتحادیه نویسندگان انگلستان توسط نویسنده اصلی بازی، مگ جایانف کم نیست.

به اینها چهار نامزدی در بافتا (جشنواره آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا) در زمینه‌های بهترین بازی بریتانیایی، بهترین داستان، بهترین بازی تلفن همراه، بهترین خلاقیت در تولید گیم و همچنین سه نامزدی در جشنواره بازی‌های مستقل (IGF) سال 2014 برای برتری در طراحی، برتری در روایت و همچنین شاخه جایزه بزرگ را اضافه کنید تا به بزرگی این بازی به ظاهر کوچک پی ببرید.

80 روز یک اقتباس آزاد از رمان معروف و محبوب نویسنده بزرگ سبک علمی ـ تخیلی، ژول ورن است. در کتاب «دور دنیا در 80 روز» می‌خوانیم فردی به نام فیلیوس فاگ با دوستان خود در باشگاه، سر مبلغ 20 هزار پوند شرط می‌بندد که دور دنیا را طی 80 روز یا کمتر بپیماید.

بازیکنان در این گیم در لباس پاسپارتو، خدمتکار فاگ ظاهر شده و سرنوشت این سفر را رقم می‌زنند.

پس از ترک لندن، به قطار زیرزمینی به مقصد پاریس سوار می‌شوید و انتخاب مسیرهای بعدی به‌عهده بازیکنان است.

هر شهر و سفر محتوای روایی خاص خود را دارد. برای بازی حدود 500 هزار کلمه محتوا نوشته شده که بنا به تخمین سازندگان، در هر بار اتمام بازی، بازیکن حدود 3 درصد از این محتوا را می‌بیند.

بازیکنان در نقش خدمتکار فاگ، باید به وظایفی مانند مدیریت وقت و زمان، حفظ سلامت ارباب و خرید و فروش آیتم‌های متنوع در بازارهای مختلف عمل کنند.

انواع و اقسام محتواها و پایان‌های مخفی برای بازی خلق شده که بعضی از آنها را تا به ‌حال فقط چهار بازیکن دیده‌اند!

الهام از سبک استیم‌پانک نیز در بازی هویداست و می‌توان مواردی مانند وسایط نقلیه هوشمند، هاورکرافت، زیردریایی و حتی شهرهایی را دید که روی چهار پای مکانیکی حرکت می‌کنند.

در کل فضای 80 روز پیوند تاریخ حقیقی و فضای علمی ـ تخیلی است و این فضای افسانه‌ای و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌اش بازیکن را مدام مشتاق اتفاقات غیرعادی بعدی نگه می‌دارد.

چالش اصلی پیش روی بازیکنان، انتخاب سریع‌ترین و مناسب‌ترین مسیر در طول دنیاست، پیش از آن که مهلت 80 روزه به پایان برسد.

سیستم‌های گیم‌پلی با کفایتی هرچه تمام‌تر در کاخ روایی بازی حل شده‌اند. سفر و اقامت در هتل‌ها هزینه دارد، بنابراین مدیریت اموال لازم است.

در عین حال اگر سفرتان بیش از حد مشقت‌بار باشد، سلامت فاگ تحت‌الشعاع قرار گرفته و روی تصمیمات بعدی اثرگذار خواهد بود.

مصائب وارد شده بر پاسپارتو نیز کم نیست؛ ممکن است جیبتان را بزنند، به زندان بیفتید یا به قتل متهم شوید.

حتی ممکن است هواپیمایتان در اقیانوس آرام سقوط کند و خشم یک قبیله دورافتاده را برانگیزید. چیزی که زیاد است، دردسرهایی است که مدام سر راهتان سبز می‌شود.

شاید بار اول نتوانید سفر را در 80 روز به اتمام برسانید، اما به قطع یقین هرچه پیش آید، خاطره‌ای خوش را با شما همراه خواهد کرد.

جزئیات و ریزه‌کاری‌های روایی بازی فوق‌العاده است. به خصوصیات تک‌تک شخصیت‌های غیراصلی بازی نیز توجه شده است.

برای مثال فاگ در طول بازی توجه خاصی به مسائل نداشته و در مقابل بسیاری از موارد شگفت‌انگیز پیش‌رو سکوت می‌کند؛ درست مانند افراد مبادی آداب انگلیسی، اما همان فاگ گاهی در شرایط پرخطر، به تکاپو افتاده و احساسات خود را نمایان می‌کند.

80 روز پستی و بلندی‌های زیادی دارد: گاهی سخت است و شرور، گاهی محزون و گاهی شاد و پرسرور. همه چیز بستگی به این دارد که کدام مسیر را برگزینید و کدام تصمیم را بهتر بدانید.

نحوه پرداختن این بازی به مسائلی مانند نژادپرستی و استعمارگری، بسیار هوشمندانه‌تر از بسیاری بازی‌های مشابه است. هر سفر مثل رودی سرریز و متلاطم از شور و ماجراست.

انشعاب‌های فراوان داستان که نام این بازی را به عنوان یکی از ممتازترین نمونه‌های روایت انشعابی سر زبان‌ها انداخته است، ارزش تکرار بی‌نظیری به آن بخشیده است. هر بار که زمین را دور می‌زنید، تعدادی وقایع و ماجراهای جدید رخ می‌دهد و شما را به تکرار مجدد بازی ترغیب می‌کند.

از طرفی رابط کاربری آن، چنان ساده و دست‌یافتنی کار شده که حتی غریبه‌ترین افراد با بازی‌های ویدئویی نیز می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

با این حال تصور نکنید با یک بازی ساده طرف هستید. اتمام بازی در زمان مشخص شده یک چالش حقیقی است.

ستاره حقیقی 80 روز پاسپارتو است، نه فاگ. همراه شدن با او در این سفر پرمشقت و حرارت، کسب دیدگاه‌های جدید و چشیدن طعم ماجراهای جذاب، لذتی وصف‌ناپذیر دارد.

تحریر قدرتمند و هنرمندانه مگ جایانف، به تک‌تک لحظات استثنایی این بازی، خواه پراحساس، خواه پرحسرت و وحشت، جان بخشیده است.

در تمام طول 80 روز، بازیکن در فکر این است قدم بعدی یا مقصد بعدی، چه داستانی برایش در آستین خواهد داشت.

80 Days

پلتفرم
iOS, Android, Windows, OS X

ناشر Inkle

سازنده Inkle

سبک داستان تعاملی

امتیاز 9

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها