بحث راجع به سیستم مدیریت و تعدد زندان‌ها همیشه و در هر کشوری از داغ‌ترین بحث‌ها بوده است. این‌که چه کسی در این مورد درست می‌گوید و که اشتباه می‌کند، خارج از بحث ماست؛ اما یک چیز بدیهی است: وجود زندان برای هر اجتماع یک ضرورت است.
کد خبر: ۸۵۳۹۸۲
مهندسی زندان

به گزارش جام جم کلیک ،هیچ‌کس دوست ندارد کسانی که حق دیگران را زیر پا می‌گذارند، آزادانه در جامعه بچرخند.

بازی Prison Architect بازیکن را در نقش مدیر یک زندان قرار می‌دهد تا او را با سختی‌های این کار آشنا کند. به هیچ وجه گول ظاهر ساده این بازی را نخورید. سازندگان، یکی از بهترین بازی‌های سال را به بازار عرضه کرده‌اند.

شما با زندانیان خود چگونه برخورد می‌کنید؟ با استفاده از خشونت و زورگویی به احترام مجبورشان می‌کنید یا رویکرد اصلاح‌طلبانه اسکاندیناویایی در پیش گرفته و سعی می‌کنید با خلق فضایی آرام آنها را به انسانیت دعوت کنید؟

در این گیم آزادید هر طور صلاح بدانید زندانیان بد را تنبیه کنید. این بازی بیش از هر چیز از این حیث موفق بوده که بازیکن را وادار به بازنگری و اصلاح رویکرد خود می‌کند تا در نهایت به ترکیبی قاطعانه و اصلاح‌طلبانه تبدیل شود.

اما این رویکرد اصلاح‌طلبانه فقط جزئی از عمق فزاینده بازی است. بخش اصلی که بیشتر وقت بازیکن را به خود اختصاص می‌دهد، همان بناسازی و توسعه ساختار زندان است.

بازی یک گروه کارگر، مقدار کمی پول و مواد خام لازم در اختیار شما گذاشته و وظیفه ساخت و توسعه را به شما می‌سپرد.

می‌توانید با انتخاب گزینه تصادفی، ساخت زندان را به‌عهده خود بازی بگذارید، اما امکان دست‌سازی کامل آن نیز میسر است. بازی در این راه نیز شما را راهنمایی می‌کند.

چگونگی ساخت زندان کاملا به‌عهده خود بازیکن است. چند سازه هست که وجودشان ضروری است، اما از نظر اندازه، ظاهر و الگو، همه تصمیمات به‌عهده شخص است.

هر زندان چند بخش ضروری دارد که خدمات ابتدایی را به زندانیان و مدیرانش ارائه می‌کند؛ بخش پذیرش زندانیان، سلول‌های کافی برای نگهداری آنان، آشپزخانه‌ای برای تهیه غذا، حیاطی برای ورزش و در نهایت حمام و چند دفتر برای مدیریت.

ساختن سازه‌ها خیلی ساده است. با استفاده از ابزار فوندانسیون یا زیربنا یک شکل چهارگوش ساخته و زندان را روی آن بنا می‌کنید.

با کنار هم گذاشتن چند فوندانسیون می‌توانید شکل دلخواه خود را بسازید. بعد از تعیین ظاهر و اندازه، باید دری برای ورودی زندان خود بگذارید. کارگران بقیه کارها را خواهند کرد.

پس از برپایی ساختمان، بازی به طور خودکار نورپردازی را انجام می‌دهد، اما امکان تنظیم دستی آن نیز وجود دارد.

پس از آن باید به فرعیات پرداخت. صفحه تسهیلات، مسیر برق‌کشی و لوله‌کشی زندان را نشان می‌دهد. آب با لوله‌های آبی رنگ و جریان برق از طریق صفحه‌ای مدارمانند به نمایش درمی‌آید.

ساخت اتاق‌ها دو بخش دارد. ابتدا اتاق مدنظر را انتخاب کرده و به نقطه موردنظر بکشید. در اینجا یک‌سری مسائل دخالت دارد.

فضای موجود، آیتم‌های ضروری، محدودیت‌های درونی/ بیرونی و دسترسی از مواردی است که کارآیی یا ناکارآمدی یک سازه را تعیین می‌کند.

هر 24 ساعت زندانیان را به زندان منتقل می‌کنند و می‌توانید تعداد و نوع زندانیانی را که می‌پذیرید تعیین کنید.

همچنین می‌توانید تا مدتی در زندان خود را به روی مراجعان جدید ببندید. هر بار که یک زندانی را می‌پذیرید، هزینه‌ای دریافت کرده و هر روز مقداری دیگر برای نگهداری او خواهید گرفت. برای مدیریت وقایع روزانه زندان باید خدمه استخدام کنید.

زیاد پیش می‌آید که تصمیمات به ظاهر صحیح بازیکن، در نهایت به مشکلات بیشتر منجر شود (از جمله قتل زندانیان به دست هم‌بندهایشان) و مجبور به تجدیدنظر در تصمیم‌گیری‌اش شود.

بازی در مقابله با تصمیمات غلط سختگیری زیادی به خرج نمی‌دهد، اما خشت‌های از ابتدا کج چیده شده بعدا رخ نشان می‌دهد.

تنگ‌ساختن راهروها با هدف اعمال محدودیت برای زندانیان ممکن است موجب تحریک زندانیان به چاقوکشی شود. در عین حال ساخت یک غذاخوری بزرگ برای تمام گروه‌های زندانیان به جای غذاخوری‌های مخصوص برای هر گروه، باز هم چاقوکشی را تشدید می‌کند.

چاقوکشی جزئی از زندگی در زندان است. ممکن است با کشته شدن اولین زندانی تصور کنید قافیه را باخته‌اید، اما کم‌کم درمی‌یابید این آدم‌های کوچک دیجیتال چندان هم معصوم نیستند.

در این بازی فقط غذاخوری و سلول نمی‌سازید. در PA تقریبا با تمام جنبه‌های مختلف مدیریت زندان دست و پنجه نرم خواهید کرد.

می‌توانید برنامه‌هایی برای اصلاح زندانیان تدوین کنید و زندانیان را به فراگیری سواد و یادگیری مهارت‌های لازم برای فعالیت سالم در زندان ترغیب کنید.

می‌توانید ضوابطی را برای خواب، خوراک، کار و وقت آزاد زندانیان تنظیم کنید. می‌توانید مسائل جزئی مانند مجازات جرم‌های کوچک، جیره غذایی و شرایط آزادی مشروط را بررسی و تنظیم کنید.

تصمیمات شما به مرور بر امتیازی که زندانتان می‌گیرد اثر گذاشته و کمکی برای نظارت مناسب
بر زندانیان است.

بازی دچار مشکل خاصی نیست، اما بعضی باگ‌ها در فرآیند ساخت و برنامه‌ریزی خلل ایجاد می‌کند. بزرگ‌ترین مشکل گلیچی است که سطح خطر زندان را روی زیاد قفل کرده و با ایجاد اضطراب جلوی هر گونه توسعه‌ای را می‌گیرد.

البته برای رفع آن کافی است بازی را راه‌اندازی مجدد کنید. این فقط یکی از چند باگ بازی است و امید می‌رود در به‌روزرسانی آینده شاهد رفعشان باشیم.

جز این باگ‌ها هیچ مشکل دیگری در بازی دیده نمی‌شود و سازندگان تقریبا از هر جهت سنگ تمام گذاشته‌اند.

طراحی بازی با وجود سادگی، واقعا زیباست. جزئیات بالاست و انیمیشن مناسبی برای هر آیتم و سازه کار شده است.

شخصیت‌‌های بازی سرهای بزرگی دارند که حس سوررئالی به بازی بخشیده است. بخش تک‌نفره داستانی بازی نیز در کنار روایت یک حکایت زیبا، بازیکن را برای ماموریت‌های سخت و ساده بازی آماده می‌کند.

به‌تازگی نیز بسته‌ای جدید به نام Escape Mode برای بازی عرضه شده که شما را در نقش یک زندانی قرار می‌دهد.

وظیفه شما؟ فرار از یکی از بی‌شمار زندانی که بازیکنان دیگر ساخته و در ورکشاپ استیم آپلود کرده‌اند.

Prison Architect

پلتفرم PC

ناشر Introversion Software

سازنده Introversion Software

سبک شبیه‌ساز عمران و مدیریت

امتیاز 9

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها