جام جم سرا:‌ شنیده بودم زن‌ها ممکن است بیش از حد تمیز باشند و با تمیزی بیش از حد خود باعث آزار خانواده‌شان شوند، اما در خانه ما وضع فرق می‌کند.
کد خبر: ۷۷۷۰۹۳
شوهرم با تمیزی بیش از حدش روی اعصابم راه می‌رود

شوهرم در نگاه اول یک مرد تمیز و مرتب بود، اما وقتی به او نزدیک‌تر شدم، دقت او روی شست‌وشوی همه چیز و نظافت و نظم و حتی شمارش کتاب‌ها و وسایل به حدی است که مرا خسته کرده است. زمانی که از سر کار می‌آید، اول مشکلات من شروع می‌شود. یکراست به حمام می‌رود و مدت زیادی را در آنجا می‌ماند. وقتی بیرون می‌آید، به نحوی رفتار می‌کند که انگار همه چیز کثیف است. گاهی از رفتارهایش با خودم شدیدا ناراحت می‌شوم. نمی‌دانم این تمیزی بیش از حد را چگونه تعدیل کنم.

پاسخ مشاور: به رفتار همسر شما تمیزی بیش از حد گفته نمی‌شود، نام رفتار ایشان «وسواس» است. وسواس یکی از شایع‌ترین، پیچیده‌ترین و آزاردهنده‌ترین اختلالات روانی است و زیرمجموعه بیماری‌های اضطرابی. وسواس در تعریف کلی، فکر، احساس، اندیشه یا تصویر ذهنی مزاحم است و اجبار هم رفتاری آگاهانه و عودکننده را شامل می‌شود که نام آن O.C.Dیا 0bsessive Compulsive Disorder یا اختلال وسواسی اجباری است.

فرد وسواسی با تکرار یک عمل به طور موقت احساس آرامش می‌کند، مثلا چند بار بسته شدن در را چک می‌کند، چند بار دستانش را می‌شوید و همه چیز را می‌شمارد. گاهی اوقات وسواس فقط به تظاهرات رفتاری خلاصه نمی‌شود و فکر‌های وسواس گونه هم اضافه می‌شود. شما باید برای درمان او اقدام کنید که این کار به تنهایی ممکن نیست.

برخی از انواع وسواس باید به کمک دارو و مشاوره برطرف شود. شما با هیچ زبانی نمی‌توانید او را متقاعد کنید که با یک بار شستن دست‌هایش میکروب‌ها از بین می‌رود. فکری از درون او را آزار می‌دهد و تکرار می‌کند که: باز هم بشور، هنوز تمیز نشده!

اما این‌که همسرتان به نزد مشاور بیاید و حاضر به درمان شود، کاری است که شما باید انجام دهید و تنها راه آن، زبان خوش و مهربانی است. شخصی که مبتلا به وسواس است، رفتار و اعمالش جبری است و قادر به کنترل آنها نیست. بنابراین انتقاد، توهین و اعتراض به هیچ وجه جواب نمی‌دهد و نمی‌تواند به فرد برای کنار گذاشتن اعمال وسواس‌گونه‌اش کمک کند.

فردی که گرفتار وسواس می‌شود، کنترلی بر رفتارش ندارد و خود او نیز رنج می‌برد. خیلی اوقات افراد وسواسی از حمام‌های طولانی خود خسته می‌شوند، اما همان نیروی درونی آنها را وادار می‌کند تا باز هم در حمام بمانند. وقتی احساس کردید همسرتان خسته شده است، زمان خوبی برای طرح این موضوع است که یک مشاور می‌تواند به او کمک کند.

از آنجا که وسواس یک اختلال اضطرابی است، سعی کنید محیط خانه آرام باشد، زیرا همسرتان هرچه هیجان بیشتری را تجربه کند، شرایط بیماری‌اش بدتر می‌شود. شما باید صبور باشید و او را راضی کنید که نزد مشاور بیاید. از درمان‌های خانگی و پیشنهاد‌های متفرقه هم خودداری کنید، زیرا ممکن است شرایط همسرتان را بدتر کند. (چاردیواری، ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها