تکیه‌کلام‌هایی که تلویزیون بر سر زبان‌ها انداخت

روزگار فیلم‌ها و سریال‌های ساده و آرام

با مروری بر آثار تلویزیونی در دهه 1360

«دهه‌شصتی‌ها» منتشر شد

کتاب دهه‌شصتی‌ها به بازار آمد. علی شیرازی، نویسنده، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و تلویزیون کتابی را عرضه کرده که دربردارنده نوشته‌هایش از حال‌وهوا و نوستالژی‌های آثار تلویزیونی در دهه 1360 است.
کد خبر: ۷۷۴۶۵۹
«دهه‌شصتی‌ها» منتشر شد

در این چندساله که تب و تاب پرداختن به موضوع دهه شصت و ویژگی‌ها، خاطرات و جنبه‌های نوستالژیک آن زمان به یکی از علاقه‌مندی‌های امروز بدل شده و ردّ پایش را می‌توان در برخی آثار فرهنگی و حتی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم دنبال کرد، کم‌کم تعداد کتاب‌های مربوط به این علاقه‌مندی، تب یا هر چیز دیگری که بر این پدیده اطلاق کنیم نیز در حال فزونی گرفتن است.

به تازگی همکارمان علی شیرازی، نویسنده، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و تلویزیون و پژوهشگر موسیقی که دستی هم در آواز ایرانی دارد کتابی را عرضه کرده که دربردارنده نوشته‌هایش از حال‌وهوا و نوستالژی‌های آثار تلویزیونی در دهه 1360 است. این نوشته‌ها به ترتیب زمان نگارش (و در واقع همان ترتیب چاپ اولیه در روزنامه جام‌جم) در کتاب از پی هم ردیف شده‌اند.

شیرازی در این باره می‌گوید: «این‌جوری به‌گمانم حس‌وحال جاری و دنباله‌دارِ آن‌ها حفظ شده است. ضمن اینکه در مطالبم توالی تاریخی چندان رعایت نشده است (که اگر می‌شد خیلی بهتر بود)، بنابراین در یک نوشته به رخدادی از – مثلاً - سال 1358 پرداخته‌ام و در دیگری به اتفاقی از سال 1361. قرار است به دهه‌های بعدی (هفتاد و احتمالاً هشتاد و نود...) هم وارد شویم اما نام این کتاب هم‌چنان دهه‌شصتی‌ها خواهد ماند.»

کتاب را انتشارات ادریس در قطع رقعی، 208 صفحه و با جلد شمیز به قیمت 12 هزار تومان منتشر کرده است. علی شیرازی، متولد سال 1350 شهرری است. او از سال 1360 با حضور در کلاس‌های فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نزد خسرو معصوی آموختن سینما را شروع کرد. در ادامه به علت علاقه‌ای که به موسیقی اصیل ایرانی داشت در محضر استادانی چون شاپور رحیمی، رضا رضایی پایور، کمال عباسی،‌ کریم صالح عظیمی و محسن کرامتی به فراگیری آواز پرداخت. او کار مطبوعاتی‌اش را از دهه 1370 شروع کرد.

شیرازی تا کنون با روزنامه‌های همشهری، جام جم، اطلاعات، تهران امروز، صبا به‌همراه مجله‌هایی مثل ماهور و مقام موسیقایی همکاری کرده است. او که سال‌های اخیر فعالیتش را بیشتر بر ماهنامه سینمایی فیلم و «هنر موسیقی» متمرکز کرده، در کتاب کوشیده است تا به موضوع دهه‌شصتی‌ها از منظر تلویزیون داخلی کشورمان بپردازد. به نظر این نویسنده: «صفت "دهه‌شصتی‌ها" خیلی‌های دیگر را نیز شامل می‌شود و دلیلش هم قطعاً شرایط صددرصد ویژه آن دهه است. شرایطی که کوشیده‌ام بخش‌هایی از آن را به‌همراه حال‌و روز این گروه بزرگ و عزیز در کتابم بازتاب دهم؛ با بهانه، دستاویز یا هرچیز دیگری که شما اسمش را بگذارید و چیزی نیست به‌جز جعبه کوچک تلویزیون...»

از شیرازی کتاب‌های دیگری هم در راه است: موسیقی فیلم ایرانی، سینمای کمدی در ایران، دهه‌شصتی‌ها (جلد دوم)، آخرین آواز و شرح حال چند سینماگر. (جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها