جام جم سرا: شکستگی‌های استخوانی از آن دست اتفاقات ناخوشایند و ناتوان‌کننده‌ای است که با گذشت یک تا چند ماه، بسته به نوع و محل شکستگی و بویژه سن و شرایط عمومی فرد آسیب‌دیده، ترمیم و درمان می‌شود.
کد خبر: ۷۷۰۴۹۳
راز جوش خوردن استخوان‌های شکسته

با این حال از زمان بروز شکستگی تا جوش‌خوردگی و ترمیم ناحیه آسیب‌دیده، این نگرانی برای شخص وجود دارد که آیا استخوان‌های شکسته‌اش بدرستی به هم جوش می‌خورند و این که کیفیت، کارایی و مقاومت آنها پس از ترمیم، دوباره همچون گذشته خواهد بود؟

دکتر غلامعلی عکاشه، فوق‌تخصص زانو و جراح ارتوپد در این باره می‌گوید: استخوان‌های آسیب‌دیده‌ای که طی درمان شکستگی به طور کامل جوش خورده باشند هیچ فرقی با استخوان طبیعی نخواهند داشت. رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: توجه داشته باشید که حرکت جزو زندگی است و هرگاه این عنصر اصلی زندگی را از بیمار سلب کنیم بی‌شک، استخوان‌های آسیب‌دیده‌اش دیرتر جوش می‌خورند. به بیان دیگر، حرکت بموقع عضله و وزن‌گذاری یا فشار روی شکستگی باعث سرعت جوش خوردن می‌شود.

راز جوش خوردن کامل و سریع استخوان‌ها

اما چه عواملی در جوش خوردن استخوان‌ پس از شکستگی‌ موثر است؟

دکتر عکاشه در پاسخ به این پرسش می‌گوید: برای جوش‌خوردن استخوان، سه عامل تعیین‌کننده وجود دارد که اگر هر کدام از آنها دچار اشکال بشود، جوش‌خوردن استخوان به تاخیر می‌افتد و حتی ممکن است بدرستی صورت نگیرد. بی‌حرکتی محل شکستگی چه با استفاده از امکانات داخل و روی استخوان و چه به صورت گچ‌گیری و آتل‌گذاری یا استفاده از ابزاری به نام فیکساتور خارجی، اولین و مهم‌ترین اصل جوش‌خوردگی استخوان‌های آسیب‌دیده است.

این جراح ارتوپد می‌افزاید: دومین اصل مهم، حرکت هرچه سریع‌تر عضله شکسته شده با کمک ابزار کمکی مثل واکر یا چوب زیربغل و نیز وزن‌گذاری و یا وزن‌کشی روی عضله تا حد تحمل است. عامل سوم نیز به داشتن بستر خوب خون‌رسانی در عمل شکستگی بازمی‌گردد. هرچه شکستگی چند قطعه‌ای باشد یا شکستگی همراه با آسیب عضلات یا بافت‌های اطراف باشد خون‌رسانی سطحی‌تر و جوش‌خوردن دیر انجام می‌شود.

سرعت بخشیدن به جوش‌خوردگی استخوان‌ها

به گفته دکتر عکاشه، استفاده از ابزار یا وسایل اولیه برای بی‌حرکتی و جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری‌زایی چون میکروب و عفونت در شکستگی‌های باز، جزو اقدامات اولیه ضروری برای کمک به درمان قطعی و مطلوب شکستگی‌هاست.

وی با اشاره به این که مصرف زیاد پاچه، پای مرغ و امثال آن نه‌تنها نقشی در جوش‌خوردن شکستگی‌ها ندارد، بلکه تاخیر جوش خوردن را نیز سبب می‌شود، تاکید می‌کند: معمولا نوع تغذیه در افراد سالم، تاثیر چندانی در بهبود سریع شکستگی ندارد، ولی اگر شخصی دچار مشکل جدی تغذیه‌ای یا فقر غذایی باشد مواد اولیه حیاتی به بهبود وی کمک می‌کند. از سوی دیگر، کاهش وزن در افراد چاق در تمام زمینه‌ها به سلامت بیمار کمک می‌کند به شرط این که ناگهانی نبوده و بنا به توصیه پزشک و طبق برنامه علمی باشد.

ویتامین و کلسیم برای استخوان، معجزه نمی‌کند

هر نوع مصرف ویتامین، در صورت طبیعی بودن بیمار و تغذیه مناسب تاثیری در زمان و جوش‌خوردگی ندارند.

دکتر عکاشه با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: البته اگر شخصی، کمبود کلسیم و ویتامین داشته باشد، تجویز این مکمل‌ها به طبیعی شدن بدن کمک می‌کند و روند جوش خوردن را از کندی نجات می‌دهد.

وی با تاکید بر این که سیگار یکی از عوامل مهم جوش‌نخوردن یا تاخیر در جوش خوردن استخوان‌ها، بخصوص در افراد با سابقه بیماری‌های عمومی مثل دیابت و کم‌کاری بعضی از غدد است، تصریح می‌کند: به همین دلیل، اکنون در اروپا افراد را قبل از هر عمل مهمی در استخوان و مفاصل که اورژانس نباشد، مجبور به ترک سیگار می‌کنند.

عواملی که جوش‌خوردگی را کند می‌کند

بیماری‌های خاصی هستند که روند التیام شکستگی‌ها را به تعویق می‌اندازند.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در این باره می‌گوید: بیماری‌های عمومی مثل نداشتن هورمون‌های تولید استخوان یا دیابت، بیماری‌های موضعی مثل سرطان استخوان یا سرطان‌هایی که باعث ضعف عمومی و شکستگی می‌شود، دوره درمان شکستگی‌ها را طولانی می‌کند و گاهی نیز به جوش‌نخوردن استخوان منجر می‌شود.

وی با تائید تسریع جوش‌خوردگی استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان تاکید می‌کند: البته بهبود شکستگی گردن ران در بچه‌ها و نوجوانان یک استثناست که به دلیل کامل نشدن صفحات رشدی در سنین کودکی و نوجوانی، نتایج خوبی ندارد. در سنین کهنسالی در صورتی که شخص، زمینه بیماری خاصی نداشته باشد جوش‌خوردگی طبیعی بوده و گاهی زودتر از حد انتظار نیز انجام می‌شود.

درمان کامل شکستگی‌ها، طی چند ماه

به گفته دکتر عکاشه، دوره درمان شکستگی‌ها بسته به نوع شکستگی، محل شکستگی، سن و نوع درمان متفاوت است، ولی به طور کلی برای استخوان‌هایی مثل ران، ساق، مچ، و زانو که وزن روی آنهاست، جوش‌خوردگی استخوان‌ها دیرتر از زمان مورد انتظار اتفاق می‌افتد. البته حداقل جوش‌خوردگی اولیه، سه ماه طول می‌کشد و در اندام فوقانی، این زمان به نصف کاهش پیدا می‌کند.

این جراح ارتوپد تاکید می‌کند: در مورد کودکان زیر 11 سال نیز این مدت نصف می‌شود، مگر این که شکستگی در ناحیه ران و گردن باشد. توجه داشته باشید که بیشترین علت جوش‌نخوردن شکستگی به خود شکستگی، محل خون‌رسانی و آسیب‌ به بافت‌های خون‌رسان اطراف مربوط می‌شود. برای جوش‌خوردن استخوان نیز باید استخوان‌ها بیش از 50 درصد با هم ارتباط استخوانی داشته باشند و بافت‌های اطراف آن نیز صدمه کمی دیده باشند.

وی با اشاره به این که یکی از بزرگ‌ترین عوامل جوش‌نخوردن عفونت است، می‌افزاید: توجه داشته باشید که به دلیل خون‌رسانی کم و محیط مساعد استخوان برای عفونت، جوش نخوردن در محیط عفونی بدترین عارضه‌ای است که ممکن است پس از شکستگی‌ها رخ بدهد. البته بیماران دارای زمینه بیماری عمومی مثل دیابت، بیشتر مساعد عفونت و جوش نخوردن هستند.

پونه شیرازی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱۳ انتشار یافته: ۸۴
سامان
-
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
۸
۱۱
با عرض سلام و خسته نباشید من حدود ۶ ماه پیش براثر انجام حركات روی پله دچار اسیب دیدگی در زانو شدم وپس از انجام ام ار ای معلوم شد قطعه از مفصل زانوم كنده شده دوتر به من قرص پیاسكلیدین تجویز كرد خوردم وخیلی بهتر شدم اما كامل خوب نشدم لطفا مرا راهنمایی كنید . با تشكر
حامد
-
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
۱
۴
ممنون پونه جان مطالب جالبی داشتی
یه بنده خدا
-
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
۱
۱۳
سلام مفصل انگشت پای شست من تو فوتبال شكسته بعدش الحمدالله جوش خورده ، میتونم بعد از چند هفته فوتبال بازی كنم یا خیر؟ 16 سالمه
hosein
-
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
سلام شصت پام شكسته از ناحیه مفصل الان گچ گرفتم دكتر گفته 3 هفته آیا زودتر هم خوب میشه
مهدی
-
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
۱۳
۸
سلام من ۳۹ سالمه دوماه پیش عمل فمور لگنو انجام دادم و قبلشم از ناحیه پاشنه پا دچار شكستگی شدم كه علت شكستگی فمور هم همین پاشنه پا بود كه زمین خوردم میخواستم از جنابعالی بپرسم كی من میتونم كامل راه برم
دكتر علی
Saudi Arabia
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
خیر نمی توانی
بابك
-
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
۱
۷
سلام.من 47سالمه و بیماری استئو ژنسیس ایمپرفكتا دارم.حدود 2 هفته است كه مفصل شست پام شكسته و الان در گچ فایبرگلاس است.لطفا برای جوش خوردن سریع راهنماییم كنید.مرسی
عجمی
-
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۴
۰
نظری ندارم
علی
-
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
۱۰
۳۲
سلام من پنجاه دو روز است كه ساق پای چپم دچار خورد شده گی شده است ولی هنوز ورم معمولی بدون عفونت در پایم مشاهده میشود . مدت جوش خوردگی كامل و بهبودی ورم چند وقت زمان میبرد.ودر چه زمانی قادر به راه رفتن خواهم بود.ممنون
سپهر
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۵
۱۱
سلام خسته نباشید
تاریخ ۱۹/ ۷ پای سمت چپ من از ناحیه ساق دچار بریدگی شدید و اسیب ۷۰سانتی برش از بالاتر از پاشنه به صورت این شكل( ~ )به عمق بین ۳تا۸ سانت تا پایین زانو توسط سنگ فرز شد.بعد از عملی كه دكتر مشكساران در بیمارستان دنا شیراز انجام داد وتوسط فیكساتور استخوان tibiyaمن را فیكس كرده ودو عدد پیچ بین فَضای برش خورده قرار داد ولی تا به امروز از روند درمان و چه مدت فیكساتور به پای اینجانب وصل باشد و اینكه چند وقت دیگر میتوانم راه بروم اطلاعی نداده . واینكه استخوان كامل برش خورده روند جوش خوردنش با شكسته شده فرق داره .چقدر طول میكشه
Shayan
-
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۶
۹
سلام
من صفحه رشد پام از وسط باز شده. دكتر بهم گفته دو هفته كافیه واسه گچ گرفتن
میخواستم بدونم ایا پای من دچار انحراف یا كوتاهی قد می شود
مریم
-
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
۵
۲۵
سلام خسته نباشید.
خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
خرداد امسال من تصادف كردم و ساق پام شكست البته در كنار شكستی استخونمم ترك برداشته ، ترك پام خوب شده و شكستگی كامل جوش نخورده و درست نمیتونم راه برم، حتی قسمت پایین ساق پام سمت پیچ و مهره های پاتین ترك برداشته .واس همین میترسم درست راه برم مثل قبلم ، دكترم گفته چیزی نیست ،
بازم خواستم بپرسم موردی نداره راه برم یا برم پیش دكتر دیگه، چون وقتی راه میرم پام خیلی درد میگیره حتی تیر میكشه
ممنون میشم جواب بدین
باتشكر
ﻣﺴﻌﻮﺩ
-
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۳
۶
ﺑﺎ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮاﻭاﻥ ﺣﺪﻭﺩ 5 ﻣﺎﻩ ﭘیﺶ ﺩﭼﺎﺭ ﺷكﺴﺘﮕی از ناحیه ﻣﺤﻮﺭ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻟﮕﻦ ﺷﺪﻡ كه بعد ﻋﻤﻞ پیچ ﮔﺬاﺭی اﺳﺘﺨﻮاﻥ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ دكتر ﺟﻮﺵ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﻪ فیزیوتراپی ﻣﺮاﺟﻌﻪ كرﺩﻡ ﻭ آﺏ ﺩﺭﻣﺎنی ﻫﻢ می كنم ولی ﻫﻨﻮﺯ نمی تونم ﺧﻮﺏ ﺭاﻩ ﺑﺮﻡ ﻭﺩﭼﺎﺭ ﺩﺭﺩ ﻫﺴﺘﻢ ﻣﻤﻨﻮﻥ می شم از ﺭاﻫﻨﻤﺎییﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺗﺸكر
پردیس
-
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
۱
۵
از نظر من توضیحات عالی و كامل بود فقط كمی علمی بود كه برای من كه برای جمع اوری اطلاعات برای كلاس پنجم امده بودم خوب نبود ممنون از شما
Reza karimi
-
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
۴
۹
سلام من در روز برفی كه با هل دادن بچه به زمین افتادم زانو بر عكس شد و دكتر گفت زانوم دچار شكستگی شده الان پام رو آتل گرفتن میخام بدونم چند وقت گچ میگیرند پامو و مشكلی برای راه رفتن ایجاد می شود؟؟؟
taqi
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
۶
۱۱
سلام . من ساق پام شكسته بود جراحی كردم بعد آتل گزاشتن به مدت 25 روز ومن یك ماه پامو زمین نزاشتم وبعدكم كم زمین گذاشتم تا10روز وبعدالان میتونم بدون عصا راه برم ایا مشكل دارد؟ والان زانوم جمع نمیشه مشكل این چیه؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
۱۱
۱۱
سلام خوبی من الان دوسال پام شكسته عفونت كرده ران پام چند بار عمل كردم عفونت میاد الان چهار ماه عفونت نداره ولی استخوان جوش نمیخوره چكار كنم؟
هلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۳
۳
سلام. از توضیحات عالیتون ممنونم . برای جمع آوری كتاب علوم خوب بود.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۳
۱
سلام.تو یك تصادف دچار شكستگی و جابجایی استخوان دنبالچه شدم آیا باید استخوان رو به سرجای اولش برگردوند تا جوش بخوره؟ اگر كه نه آیا بعد از جوش خوردن مشكلی در نشستن ندارم ؟وبرای جوش خوردن سریعتر چه باید كرد؟ لطفا درصورت امكان سریعتر پاسخ فرمایید.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
سلام در حركت پاركور استخوان شضت پام اخرش شكسته ایا مشكل پیدا می كند میتوانم ادامه بدم به ورزشم
كیانوش
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
۴
۱۰
مچ دستم كوبیده شد به زمین و شكستگی ریزی برداشت بعد رفتم بیمارستان یك ماه تو گچ موند بعد كه بازش كردم الآن یكی دوماهی میگذرد اما هنوزم درد میكند علت چیست
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۴
۹
با عرض سلام و خسته نباشید :در یك تصادف غوزك با شكستگی بیدا كرده"با تشخیص دكتر گچ گرفته ام"بعد از بیست روز بعضی مواقع احساس درد دارم دلیلش چیست احتمال اینكه درد به دلیل جوش خوردگی باشد هست؟
تا چند وقت باید مراقبت كنم ؟
بعد از بهبود میتوان به ورزشم ادامه دهم <فوتبال>اگر میشود بعد از چه مدت؟
ممنون از شما
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۱۴
سلام من پایین انگشت كوچكم دچار شكستگی شده.دوروز از گچ گرفتن میگذره و بعضی اوقات درد شدیدی احساس میكنم.زمان جوش خوردنش چقدرطول میكشه؟دلیل درد چیه؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
۵
۸
سلام من 20 سالمه سر استخوان ارنجم شكسته دكتر اتل بسته و گفته دو هفته دیگه برم واسه فیزیوتراپی . میخواستم بدونم بعد دو هفته جوش میخوره یا نه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ممنون از پاسخ شما
علی حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۱
۵
با سلام.برادر من ۳۰ سالشه و دو تا از استخوان انگشتان كوچك پای راستش شكسته خود انگشتان سالمه اما بالای دو تا انگشت از جایی كه مسح می كشیم
دكتر جراحی كرد و دوباره كه عكس گرفتیم هنوز جا نخورده .می خواستم بدونم اگه دوباره عمل كنه مشكلی پیش نمی یاد؟
دریا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۰
۵
سلام مادر بزرگ من سنش زیاده و قبلا 2 بار دستشون شكسته الانم كتفشون شكسته و دكتر گچ نمیتونه بگیره میگن استخوان هاش خورد شده و اتاق عمل هم نمیتونه بره چون سنش زیاده بنظر شما امكانش هست جوش بخوره یا نه توروخدا كمك كنید نگرانیم
رستگار
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
درود .نگران نباشید درهرحال جوش میخوره ولی نباید زیاد بسته بماند حداكثر بعد از یك ماه باید شروع به حركت دادن كرد چون اگر بیشتر از یك ماه بسته و بیحركت باشه دچار خشكی مفصل شانه ومحدودیت حركت میشود همانطور كه گفته بودید خرد شده حد اقل سه ماه طول میكشه با توجه به سالمند بودنش مقداری هم دچار محدودیت حركتی میشود كه مهم نیست
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۴
۲
با سلام من دوتا از انگشتان دستم هم شكستن هم تاندون پاره كردن چند روز باید تو گچ باشه و اینكه این چند روز اخیر ب محض دراز كشیدن درد میگیره و انگار بهشون فشار میاد لطفا راهنمایی كنید... با تشكر..
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
دوساله كه پام شكسته جوش نمیخوره ازقلبون میتونه باشه
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
۳
۱
سلام من كشتی كار میكنم وقتی حركات سنگین انجام میشه و به استخونام فشار میاد درد میگیرن..البته بعد یه روز خوب میشن..میخواستم بدونم هر بار ممكنه یه تیكه كوچولو از استخونام بشكنه و تو محل اسیب دیده تجمع پیدا كنه
كوروش
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۳
۱
با سلام سه ماه پیش روی یكی از پاهام وزنه افتاد بعد از گرفتن عكس شكستگی معلوم نشد ولی بعد از اینكه سرد میشه باد میكنه علتش چیه
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۱
۲
باسلام من شش ماه پیش تصادف كردم پام شكست كف پام و رو پام بعدازچندوقت گچ گرفتم اینا خوب شد الان رفتم فوتبال ضربه خورده همون پام درد میكنه میشه راهنمایی كنید
نیما
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
سلام من انگشت شست دست چپم شكسته درون مفصلی دكتر تو انگشتم پین گذاشته چی كار كنم هر چه زود تر خوب بشه ی هفته دیگه مسابقه تكواندو دارم ممنون
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
مسابقم سه دقیقس سه راند حتی با اسپری هم نمیشه چی كار كنم زود تر خوب بشه راهنمایی
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۱
۱
همین كارو میكنم ممنون چه موادی به بهبودش كمك میكنه
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۳
سلام همسرم دو هفته پیش یه نفر كه سوار تیوپ بوده با سرعت میخوره به پاش ، در انجا به چندتا از دوستاش كه ارتوپد بودن زنگ میزنه و میگن نمیخواد عكس بگیری و فعلا تا ورمش بخوابه زانو بند اتل دار ببند تا بعد ام ار ای كن، امروز ام ار ای كرد و بهش گفتن تو چجوری داری راه میری!زانوت خرده خرده . ٢جاش شكسته و ٢تاندون پاره شده ، باید ٢ماه گچ بگیری و اصلا روش راه نری تا بعدش ببدنیم نیاز به عمل داره یا نه ولی زانوت دیگه درست بشو نیست!!!
ولی همسرم راضی نمیشه گچ بگیره و میگه با همین زانوبند كافیه! خواهشا كمكم كنیدباید چكار كنم؟
میثاق
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۱
پسر من 6 سالش هست دیروز از تیوپ افتاده ،دو تا دكتر به ما گفتن گردنش شكسته .دوتا دكتر گفتن كشیدگی عضلانی هست از روی سی تی اسكن.الان آتل بسته .آیا با آتل بستن خوب میشه ؟خیلی نگران هستیم
یلمه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
۱
۳
سلام پای من حدود یك سال و شش ماهه شكسته و رشد نكرده تا الانم سه بار عمل.كردم و الان از عمل اخرم هشت ماه گذشته و هنوز رشد خوبی نداشته و استخوان ها به هم نرسیده پام از ران پای چپم شكسته و فقط ۱۹ سال سن دارم میشه كمكم كنین ۰۹۳۵۹۱۱۶۸۷۴این شمارم خواهشا راهنماییم كنین
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
۰
۸
سلام 15ساله ام یك ماه هست كه استخوان رانم شكسته و پلاتین گذاشتنن آیا پام بعد ها دچار مشكل میشه یا نه ؟پام مثل سابق میشه؟
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
منم مثل شماهستم متاسفانه پایی ک پلاتین بخوره هرگزفابریک نمیشه
...
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۳
سلام خسته نباشید ببخشید روی پام شكسته یعنی هر دوپام امكانشم نیست گچ بگیرم چیكار كنم؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
۰
۵
با سلام و تبریك سال نو.من 20 روز پیش در مسابقه فوتسال زمین خوردم و استخوان ترقوه سمت چپم شكست و جراحی كردم اما بعد از یك هفته دوباره استخوان جابجا شد و دوباره عمل كردم و پیچ و مهره كردم میخواستم ببینم حالا چه كاری انجام بدم تا استخوانم زودتر جوش بخورد.سپاس
عبای
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
۲
۰
سلام من لیفتراك رفت رو پام وغوزك پام شكست والان پیچو مهره بست میخواستم بدونم بعده خوب شدن میلنگم یا نه
حیدر
United Kingdom
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۰
۰
من یك هفته پیش توی فوتبال پای چپ ام پیچ خورده و شكسته میخواستم سوال كنم كه باید چه كار كنم كه زود تر پام خوب بشه. باید برای زودتر جوش كردن پام چی كار كنم خواهش میكنم كمك كنید.
تشكر
ندا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
۰
۰
سلام من مادرم دست چپش از بازو شكسته نیازی به جراحی نداشت ولی چون آتل بسته بودن وبی حركت مانده بود الان استخوانش جوش خورده ولی ماهیچه دستش كوتاه شده میشه راهنمایی بفرمایید كه چه كار باید بكنن تاروند بهبود زودتر انجام بشه چه از نظر تغذیه وچه از نظر حركات ورزشی؟
arashtaheri1383
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
۰
۳
سلام من ۱۸ سالمه دو تصادف استخوان ساق پام شكسته
خب چیکار کنیگ
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
بنده خدا
roya90
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
۰
۰
سلام من دو روزه كه استخوان انگشت چهارم دستم ترك خورده و آتل گرفتن. دكتر برای بهبود ورم دستم دیكلوفناك تجویز كرد ولی هنوز دستم متورمه. دو انگشتی كه درگیر آتل نیستند هم متورمند. آیا این ورم طبیعیه؟ تا چند روز معمولا ورم تموم میشه؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۳
۰
سلام من 3روز پیش بجای این كه به توپ ضربه بزنم به زمین ضربه زدم و انگشت شست پای سمت راستم درد اومد وقتی انگشت شستم را روی زمین میزارم درد میگیره نمیخوام دكتر برم باید چیكار كنم
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۱
۱
ایاشكسته ؟اخه هم زیر ناخن یكم سیاه شده و سر انگشت یكمی باد كرده
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
الان میتونم تكونش بدم هیچ دردی هم نداره ولی روزمین میزارم اینجوریه
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۰
۳
باید چند روز ماساژ بدم؟
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام عرض شد
بنده هفته پیش بر اثر رد شدن لاستیك ماشین بر روی سینه پام به بیمارستان مراجعه نمودم و باتوجه به عكس گرفته شده ازپام و تشخیص پزشك هیچ گونه شكستگی وجود نداشت و پامو اتل اماده بستن اما در گذر زمان ورم ان كاسته شد اما با توجه به گذشت ۱ هفته هنوز درد دارم ایا این امر طبیعیست ؟
امیر محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام من شست پام خورد به پله شكست عكس گرفتم من میتونم به مدرسه برم
امیرمحمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۳
سلام من شست پام شكسته وقتی پام رو به حالت رو به بالا قرار میدم درد شدیدی میگره اما رو به حالت پایین درد نداره ولی ورم میكنه
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
سلام منم مثل تو بودم و این تجربه رو دارم وقتی بالا میگیری خون جمع میشه پایین پات بعد دوباره میاری پایین خونه با سرعت بر میگرده جاش و یك درد شدیدی میاد برا همینه زیاد پاتو بالا نگه ندار به طور عادی باهاش رفتار كن
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام من همون قبلی ام الان 1هفتس شست پام ورمش خابیده و راه میرم مشكلی نیست ولی وقتی توپ شوت میكنم درد میگیره و روی
شست پا وایمیستم درد شدیدی میگیره بنظرتون حالا چیكار كنم
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
داداش مگه مجبوری فوتبال بازی نکن
arash
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
۱
۷
سلام ۱۸ سالمه الان ۲۰روزه ك تو تصادف استخوان تیبیا یا همون درشت نی پای راستم شكسته دكتر عملش كرد وپلاتین گذاشت الانم با اتل بستس میخاستم بدونم كی خوب میشه و باهاش راه برم وپام مثله اولش میشه؟؟؟؟ممنونم
Z.sh
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
۲
۰
با سلام من قوزك پام شكسته برای جوش خوردن چقدر لازمه تو گچ باشه و اینكه من تا حالا سه بار پاهام تو گچ رفته ی بار هم عمل و پلاتبن همه هم بر اثر خوردن زمین ممكن علت خاصی داشته باشه مثل ضعیف بودن استخوان ها
خلیل
Pakistan
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
۰
۱
سلام من مدت پبجاه و دو روز میشود كه هر دو استخوان ساق پایم شكسته و دكتر گج گرفته بود حالا استخوانها خودشانرا محكم كرده سوال من اینست كه من تا چه مدت صبر كنم و روی پای ایستاده نشوم ؟
سعید شجاعی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
۰
۰
من فمورچپم شكسته و٥سال طول كشیدن و٥ماه پیش دوباره عمل كردم وتعویض می كردم ولی هنوز خوب نشدم لطفا راهنمایی كنید چكار كنم ممنون
روشنی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
۱
۱
سلام من 35سال سن دارم وساق پام در سه جایی مختلف شكسته كه دكترم با پیچ وپلاك وپلاتین محكم كرده چه مدت بایست استراحت كنم تا بتونم رو پای خودم راه برم. ایا راه رفتن جهت بهتر شدن با عصا خوب یا بده.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
۱
۰
سلام وخسته نباشید قبلا سوالمو پرسیدم پاسخ گو نبودید چون نگرانم دوباره سوالمو میپرسم
دختر 6 ساله ام در 15 اسفند به علت برگشتن كمد روی پای چپش از ناحیه ران دچار شكستگی شد در عكس رادیولوژی دوتا استخوان پا از هم جدا شده بود دكتر بعد از دیدن عكس استخوان را جا میندازه و گچ اسپایكا میگیره ، بعد از گذشت 5 هفته و دیدن دوباره عكس جدید از پاش 4 هفته دیگه بما گفتن داخل گچ بمونه ،حال سوال من اینه این همه وقت یعنی 9 هفته ایا لازمه داخل گچ باشه بخاطر اینكه در اینترنت نوشته 3تا 6 هفته گچو باز میكنن اما برای دخترم 9 هفته زمان میبره ، سوال دیگه ام اینه كه ممكن جوش نخورده باشه در این زمان دوباره بگن بمونه?یا اینكه دخترم الان میگه پامو داخل گچ میتونم تكون بدم ایا این تكون دادن نشانه خوب شدن پاشه?لطفا پاسخ بدین یه دنیا ممنونتون میشم
saghar
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
۰
۵
سلام.خسته نباشید.من نامزدم تصادف كرده و زانو و ران سمت راستش پلاتین گذاشته...میخوام ببینم چه مدت طول میكشه تا بتونه راه بره بدون درد یا رانندگی كنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
۰
۱
سلام
من در باشگاه انگشت اشاره ام ترك خورده است و الان هم در آتل قرار دارد .
چه كاری انجام بدم كه كاملا بهبود پیدا كنه؟؟
S
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
۰
۰
با سلام و تشكر از سایت مفیدتون.
مادرم یك هفته ست كه مچ دستش شكسته و چند سالی هست كه روماتیسم مفصلی دارن و 1درصد پوكی استخوان كه پزشك تشخیص دادن.
خواستم بدونم چه مواد غذایی به جوش خوردن سریع تر شكستگیش كمك میكنه؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
۲
۱
با سلام ببخشید وقت تونو میگیرم قبلا سوالمو جواب دادین همون كه دخترم 6ساله پاشو گچ اسپایكا گرفته بود شكر خدا باز كردن بهم گفتن با روغن زیتون ماساژ بدین وقتی این كارو میكنم احساس میكنم پاش كوتاه ترع الان 10 روزه كه گچشو باز كردن ایا امكان كوتاه شونپاش هست درحالی كه تنه استخوان ران شكسته بوده یا این كوتاهی عادیه من خیلی نگرانم ، سوال بعدیم كی میتونه راه بره ?چقدر زمان میبرا
مهران
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
۰
۲
سلام خسته نباشید
من حدود8 ماهه پیش در اثر تصادف ران پا شكست وجدا شده و تا الان جوش نخورده و دكتر پلاتین گذاشته و با چهارتا پیچ بسته و میگه باید یك پیچ رو باز كنم تا جوش بخوره
تا سوال من اینه اگر من یه پیچ رو باز كنم ران پام كوه تا نمیشه و ب مشكل نمیخوزم
ممنون میشم كمكم كنید
09398541981
آرتا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
۲
۳
سلام من ساق پام شكسته و بعد از یه ماه دارم با چوب دستی راه می رم آیا آویزون شدن پام مشكلی به وجود نمیاره
و اگه رو صندلی بمدت 10 ساعت بشینم مشكلی نیست غیر از خستگی پا
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
۱
۱
باسلام من مدت یكسال ونیم ساق پام شكسته الان وزن نمیگیره نسبت ب اون پایكیم لاغرتره چكارش كنم تاخوب بشه مرسی
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
۰
۰
سلام.بنده از ارتفاع چهار متری سقوط كردم و دچار شكستگی مهره ال دو شده ام درمانمدچسیت.باتشكر
Hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
۰
۳
سلام من ۵ ماه پیش در اثر تصادف ران و زانوم شكست الان زانوم جوش خورده ولی كامل خم نمیشه میخواستم بدونم اگه برم فیزیوتراپی كامل خم میشه ممنون.
Hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
دكترم برام فیزیوتراپی نوشته گفته باید ۱۰ جلسه بری.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
۰
۰
سلام خسته نباشین من چند سال پیش یك تصادف شدید داستم ران و زانوی پای چپم شكست و حدود 5 سانت از استخوان رانم كم شده بود الان بعد از 6 سال هنوز استخوانم كامل جوش نخورده بعد 5 بار عمل هنوز پام میكشم نمیدونم دیگه چكار كنم از این وضعیت خلاص شم
وحیدزارعی 6 خرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
۳
۱
سلام من دوساله تصادف كردم پام ازپایین وبالا شكسته استخوان رانم جوش نخورده بود الان دكترپیوند زده چیكاركنم اون پیوندی كه زده جوش بخوره وعفونت نكنه خواهشمندم راهنمایی كنید
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
۱
۰
سلام من هفت اسفتد تصادف كردم كه هر جفت استخوانهای ساق پای راست من شكست كه پلاتین گذاشتن و یك ماه بعد عفونت كرد و دوباره عمل شد تاكنون 20جلسه فیزیوتراپی رفتم ولی هنوز پام جوش نخورده لفطا راهنماییم كنید كه چطوری زود تر پام جوش بخوره؟ ممنون.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
۰
۰
من حسین حبیب زاده هستم پنج سال میشه تصادوف كردم هنوز پام جوش نخورده جكار كنم تا جوش بخوره
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
۰
۳
سلام.من 45 روزپیش از ارتفاع افتادم یكی از انگشتای شسصتم شكست اون یكی هم در رفت هم شكست.هردوپام 20روز تو آتل بود.شسصتی ك هم در رفته و هم شكسته موقع راه رفتن ورم داره و رنگش كبوده.علت چی میتونه باشه؟غیرطبیعی نیست؟
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
۰
۰
سلام خسته نباشی
حدود 60 روز پیش تصادف كردم و ساق پای چپم شكست و بعد از عكس گرفتن پزشك گفت میتونی با عصا راه بری تا ورم پات كمتر بشه و ورم پام داشت هر روز كمتر میشد كه یك روز در حالت بی تعادلی پای چپم را محكم روی زمین گذاشتم از اون روز به بعد ورم كه نه قرمری پام بیشتر شده دوباره رفتم پیش پزشك گفت برو مثل قبل با عصا راه برو و بعد از ده روز بیا عكس بگیر البته هیچ دردی هم ندارم اما میترسم ایا امكان داره محل شكستگی جا بجا شده باشه؟
پارسا رضایی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
۰
۳
سلام من در کلاس پارکو دوچار شکستگیه دست شدم الان ۶ ماهی میگذره جوش خورده ولی هنوز ضعیف هس بعضی موقع ها تیر می کشد کلی ویتامون خوردم بعد چند ما این دست مثل روز اولش می شود و اگر بهتر شد دوباره می توانم ورزشم را ادامه دهم؟با تشکر
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
۲
۱
سلام دختر من دوسال سه ماهشه الان پنچ روزه ک استخوان ارنجش ترک خورده گچ گرفتیم چ مدت طول میکشه گج باز کنن واینکه ایا بعد باز کردن دستش طبیعی یعنی میتونه حرکت بده
بسم الله
Afghanistan
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
۱
۰
استخوان های نا منظم در بدن انسان کدام ها اند؟
و بیشتر کدام استخوان در بدن روال دارد استخوانیکه در اسکلیت محوری قرار دارد یا در اسکلیت ضمیموی قرار دارد؟

نیازمندی ها