نگاهی به فیلم در حال اکران «شیفت شب» ساخته نیکی کریمی

زنانه، محترم و کمی دغدغه‌مند

نیکی کریمی در نشست خبری چهارمین فیلمش گفت در این دوره از جشنواره ۲۱ کارگردان مرد حضور دارند و او تنها کارگردان زن است و محمدرضا فروتن نیز گفت از اینکه مدام در فیلم ها، زنها را کتک می‌زند خسته شده است.
کد خبر: ۷۶۸۳۶۲
نیکی کریمی: موقع نمایش فیلم من کسی موبایل‌بازی نمی‌کرد

نشست خبری فیلم سینمایی «شیفت شب» شامگاه شنبه ۱۸ بهمن با حضور نیکی کریمی کارگردان، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، علی اصغری نویسنده، هایده صفی یاری تدوینگر، پیمان جعفری مدیر تولید، افروز بوجاریا طراح گریم و محمدرضا فروتن، لیلا زارع و امیرحسین آرمان بازیگران در تالار سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

کریمی در این نشست با اشاره به روند نگارش فیلمنامه از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال که فیلمبرداری در ۴۵ جلسه انجام شده در واکنش به خنده های حضار بین فیلم گفت: در سکانسی که آقای پاکدل حرف می زند من می خواستم حرف اصلی فیلم را بگویم. در جریان تحریم خیلی ها پولشان را از دست دادند و سرمایه گذاری هایشان نابود شد و پول عده ای دیگر نیز ۱۰ برابر شد. ما دنبال شعار دادن نبودیم و می خواستیم کانون خانواده را نمایش دهیم.

برازنده نیز درباره تکنیک فیلمبرداری روی دست در «شیفت شب» اظهار کرد: از این تکنیک به خواست کریمی استفاده کردم. اگر بخش هایی از آن آزاردهنده بوده اشکال از کار من بوده اما در تلاش بودیم این موضوع به درام کمک کند.

لیلا زارع نیز در ادامه با بیان اینکه فیلمنامه به نحوی نوشته شده که مخاطب کم کم با درون شخصیت ناهید آشنا می شود، گفت: این زن ابتدا درگیر زندگی عادی است و مسایل و دغدغه ای ندارد اما به مرور شخصیت او درونی تر می شود.

کریمی نیز در ادامه با اشاره به سابقه ۲۵ ساله اش در بازیگری گفت: از تیم بازیگری این تیم تشکر می کنم که همه خوب بودند. از فروتن و زارع گرفته تا آرمان و امیر آقایی که حالا قشم است و بازی هیچکدام گل درشت نبود. گل درشت بازی ای است که با دست و حرکت و میزانسن شکل می گیرد اما در فیلم ما اینگونه نبوده است. در «شیفت شب» زن محترم است و فداکار و مسئول ظاهر می‌شود. علیرغم آنکه تاکنون در جشنواره دیده ایم و کمتر شخصیت زنی بوده که پای خانواده اش بایستد. تا به حال که چنین چیزی ندیده ام امیدوارم در کارهای بعدی این را ببینم.

در ادامه، آرمان نیز نقش هایی را که به او پیشنهاد می شود کاراکترهایی خواند که همگی جای کار دارند.

کریمی نیز ادامه داد: من در سیمنارهای زیادی در این طرف و آن طرف دنیا شرکت کرده ام و موضوع برخی از آنها این بوده که چرا تعداد فیلمسازان زن، این قدر کم هستند. ۲۵ سال از آغاز فعالیت من در سینما گذشته و من ۱۰ سال اخیر را به فیلمسازی مشغول بوده ام و این موضوع برایم خیلی جدی است. همانطور که می بینید در جشنواره امسال 21 مرد حضور دارند و من تنها زن جشنواره هستم.

صفی یاری نیز تدوینی را مناسب دانست که در خدمت قصه باشد و عملکردش به عنوان تدوینگر را طبق نظر و خواسته کریمی دانست.

اصغری فیلمنامه نویس نیز اظهار کرد: زمانی که من به پروژه پیوستم فیلمنامه نوشته شده بود و با همکاری کریمی سعی کردیم حتی سر صحنه نیز متن را روتوش کنیم.

در ادامه، کارگردان «شیفت شب» درباره نقشی که خودش در فیلم بازی می کند نیز توضیح داد: زمانی که فیلم را تدوین می کردیم صفی یاری به من گفت چقدر خوب است که این نقش را خودت بازی کرده ای. من در تلاش بودم ویژگی های همسایه ها را نشان دهم و از طرفی هم می دانیم نگاه اجتماع به زنی که مطلقه است و فرزند بزرگ دارد چگونه است. همه درباره او قضاوت می کنند و می‌خواهند بدانند او با چه کسی می رود و با چه کسی می آید بنابراین چنین زن هایی خودشان را توضیح می دهند تا کسی درباره شان قضاوت نکند.

جعفری، مدیر تولید هم درباره این تجربه گفت: این فیلم کار راحتی نبود اما با حضور کریمی و دیگر دوستان به خوبی از پس آن برآمدیم. احساس می کنم امسال امید به یک هوای تازه در سینما دمیده شده است و فیلمسازان جدیدی را می بینیم. این گونه سینما از کهنگی در خواهد آمد.

کریمی درباره این نظر تصریح کرد: من را در ۱۰ سال گذشته که مشغول فیلمسازی بودم جدی نگرفتند حتی وقتی پرونده فیلمسازان جدید در مطبوعات مرور می شود من جایی بین آنها ندارم. از ۲۵ سال پیش هم همیشه می گفتند به این جایزه ندهید پررو می شود. اکنون هم خیلی ها فکر می کنند من اولین فیلمم را ساخته ام در حالی که این چهارمین فیلم من است. در ایران خانم ها باید خودشان را اثبات کنند من هم دقیقا جزو نسل جدید فیلمسازی کشور هستم و در کنار افرادی چون شهرام مکری و ... قرار دارم.

در ادامه، فروتن نیز با ابراز خرسندی از همکاری با نیکی کریمی در یک گروه خوب، «شیفت شب» را یکی از بهترین فیلم هایی خواند که تاکنون از حضور در آنها لذت برده و اظهارکرد: بحران های مالی، امید و احساس خوشبختی را کاهش می دهد و افزایش بدهی ها می تواند باعث کم شدن حس مسئولیت افراد و شوق و اشتیاقشان به زندگی شود. این روزها خیلی ها دچار چنین مشکلات و مسائلی هستند و امیدوارم این فیلم در جهت اثرگذاری روی مسایل اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: باید کسانی که شرافتمندانه کار می کنند و موثر و سازنده هستند از امکانات مالی بهره مند شود و امیدوارم قوانینی که هست روز به روز بهتر شود تا امنیت مالی افراد در جامعه بیشتر احساس شود.

این بازیگریادآور شد: امیدوارم در ادامه هم فیلم های خوبی داشته باشم. همکاری با کریمی نیز چه در مقام بازیگر باشد چه تهیه کننده جذاب است.

فروتن تصریح کرد: من «خنده های آتوسا» را داشتم که در بخش مسابقه پذیرفته نشد. مثل فیلم قبلی ام «تجریش ناتمام» که خیلی دوستش دارم و سال اولی که فرم شرکت آن در جشنواره را پر کردیم اتفاقی نیفتاد و سال دوم هم به ما گفتند فرم را اشتباه پر کردید. امیدوارم این اثر در جشنواره ها دیده شود. خوشحالم که نسل جوان و جدید آمده و فیلم ها فضای اینترنتی و جذاب و جالبی دارند و متفاوت از الگوهای قبلی حرکت می کنند.

شاهین امین این نشست را اجرا می کرد که برخی نسبت به حجم توضیحات او انتقاد داشتند ضمن اینکه او رادیو جوان را به اشتباه رامبد جوان خواند گرچه به سرعت اشتباه خود را تصحیح کرد.

در ادامه کریمی با اشاره به اینکه مخاطبان سینما و تلویزیون به سریال های ترک علاقه مند شده اند گفت: علاقه مندی به چنین مضامینی باعث می شود ناخودآگاه فیلم های ما پر از مضمون خیانت شود چون مخاطب چنین چیزهایی را می پسندد البته این موارد جزو دغدغه های من نیست و من درباره دردهای جامعه حرف می زنم. فاجعه ماهواره خود دلیلی بر این خیانت ها است.

در ادامه فروتن به شوخی گفت خانم کریمی، پدر مردها را در می آورد و زنها را بالا می برد. کریمی نیز جواب من این قصد را نداشتم و فروتن هم گفت چرا داشتید.

کریمی تصریح کرد: ما وقتی با اصغری سکانس دعوا را می نوشتیم بیشتر از ناهید دلمان برای فرهاد می سوخت که در موقعیتی قرار گرفته که چنین واکنش های عصبی نشان می دهد.

فروتن در ادامه یادآور شد: من خسته شده ام بس که خانم ها را در فیلم ها کتک می زنم.

زارعی نیز با اشاره به ورودش به سینما ۱۰ سال پیش با فیلم «ما همه خوبیم» گفت: من کارهای قبلی کریمی را دوست داشتم و همواره برای انتخاب ها فیلمنامه، کارگردانی و گروه برایم اهمیت دارد. از اینکه کریمی من را برای ناهید انتخاب کرد خوشحال شدم. در این کاراکتر وفاداری زن و تلاشش برای حفظ خانواده وجود دارد که برای من قابل احترام و ارزشمند است.

در ادامه بوجاریا در خصوص گریم توضیح داد: خانم کریمی لطف داشتند و این مسئولیت را به من سپردند من هم با توجه به فیلمنامه تمام تلاشم را کردم به حس بازیگر کمک کنم و کارم به حس و حال صحنه نزدیکتر باشد.

در ادامه کریمی تاکید کرد: من سال بسیار خوب و سختی را پشت سر گذاشتم تاکنون در جشنواره دو فیلم از من نمایش داده شده که در نظر مردم و منتقدان خوب بوده است از جمله فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» که همه درباره آن حرف می زنند و تحت تاثیرش قرار گرفتند. فیلم «مرگ ماهی» را نیز همه دوست داشتند. چهارمین تجربه فیلمسازی خودم هم که بسیار دلنشین بود و از جعفری که هوایم را داشت تا فروتن که سال ها با هم بازی کرده ایم و گریه و خنده را در کنار هم داشته ایم و لیلا زارع و امیر حسین آرمان که افق های بالاتری پیش رویشان قرار دارد و علی اصغری که کنار من بود تجربه خوبی حاصل شد و اینجا کسی به فکر موبایل بازی نبود و همه بیشتر از من به فیلم فکر می‌کردند.

فروتن هم به شوخی گفت البته من یواشکی موبایل بازی می کردم.

در پایان این نشست نیز عباسی از تهیه کنندگان قدیمی بنا به خواست شاهین امین چند کلمه ای این چنین سخن گفت: حضور پرثمر بانوان برایم بسیار ارزشمند است. به اینکه خواهران با هوشمندی در سینما کار می کنند افتخار می کنم. نیکی کریمی که یک بازیگر ممتاز است خودش را تا اندازه یک کارگردان ممتاز بالا آورده است. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها