نگاه پسران و دختران به مبحث سن در پیوند زناشویی

ازدواج معکوس؛ ازدواجی در حال افزایش و عادی شدن

دختری ۲۵ ساله هستم. پسری ۲۰ ساله عاشق من شده است و قصد ازدواج با من را دارد. هرچه با خانواده او و خودش صحبت می‌کنم فایده‌ای ندارد. با وجود این تفاوت سنی ازدواج ایرادی ندارد؟
کد خبر: ۷۲۴۷۹۲
یک پسر کوچک‌تر از خودم عاشقم شده

جام جم سرا: ازدواج فرآیندی بسیار مقدس است و موجب آرامش روحی و نظم گرفتن برنامه زندگی دختر و پسر می‌شود اما گاهی همین فرآیند مطلوب برای افراد نتایج منفی دارد و به جای فراهم آوردن آرامش، تنش و ناملایمات را برای زوج‌ها به ارمغان می‌آورد. دلیل چنین نتایج نامطلوبی را می‌توان در بی‌توجهی به اصول ازدواج مناسب دانست. در پیامکی که شما فرستاده‌اید، چند نکته قابل تأمل است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

نحوه آشناییتان را بررسی کنید

پسری که به شما ابراز علاقه کرده است در سن ۲۰ سالگی قرار دارد اما شما ۲۵ سال دارید و به احتمال زیاد پختگی و توانایی تصمیمگیری منطقی در شما بالا‌تر از اوست. همچنین توجه داشته باشید که همراه بودن خانواده پسر با تصمیم پسرشان دلیل قطعی بر منطقی و درست بودن این انتخاب نیست چرا که معمولا خانواده‌ها با چنین ازدواج‌هایی مخالف هستند و همراهی آن‌ها می‌تواند دلایل متعددی مانند اصرار فرزندشان داشته باشد.‌
ای کاش شما درباره نحوه آشناییتان با یکدیگر و میزان ابراز علاقه‌تان هم توضیح می‌دادید، با این حال، باید بدانید که هر چه ابراز علاقه پسر به دختر رسمی‌تر و با رعایت اصول و سنت‌های مناسب باشد، دلیل محکم تری بر واقعی بودن آن است.

۴ نکته مهم و قابل تامل

در بررسی این فرد به عنوان یک گزینه برای ازدواج نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱ -تناسب: این تناسب می‌تواند در زمینه‌های فرهنگی، مالی، اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و... باشد. به خاطر داشته باشید که تناسب نداشتن در هر یک از این موارد، می‌تواند هشدار جدی برای پایدار نماندن این ازدواج باشد. بنابراین به دقت تناسب خود با طرف مقابل در زمینه‌های یاد شده را، مورد بررسی قرار دهید.

۲ -شرایط سنی: شاید در اطراف خود مواردی را شنیده یا دیده‌اید که خانمی با مرد بسیار کوچک‌تر از خود ازدواج کرده است. در چنین ازدواج‌هایی خانم به دلیل رشد یافتگی بیشتر، احساس می‌کند باید تصمیم گیرنده اصلی در زندگی باشد و به همین خاطر به صورت ناخودآگاه به تحت سلطه درآوردن مرد میل خواهد داشت. معمولا مردان یا خود را از زیر بار مسئولیت‌های مربوط به زندگی‌‌ رها می‌کنند یا بر سر به دست آوردن قدرت با همسر خود وارد چالش و تنش می‌شوند که هر دو مورد باعث بی‌ثباتی زندگی مشترک می‌شود.

۳ -داشتن حس مثبت به طرف مقابل: تصور کنید با این فرد ازدواج کرده‌اید. آیا می‌توانید در یک جمع مانند یک مهمانی دوستانه یا یک جمع فامیلی به راحتی و با افتخار این فرد را به عنوان همسر خود معرفی کنید؟ این سوالی است که شاید در حال حاضر به آن سریع پاسخ بدهید اما واقعی‌ترین پاسخ مربوط به زمانی است که چنین موقعیت‌هایی را تجربه کنید و احساس واقعی خود را در نظر بگیرید.

۴ -در نظر گرفتن آینده: یک واقعیت خیلی مهم وجود دارد که باید آن را مدنظر داشته باشید. تصور کنید با این فرد ازدواج کرده‌اید. ۱۵ سال دیگر را در نظر بگیرید. شما ۴۰ ساله هستید و همسرتان ۳۵ ساله. این یک مسئله قطعی است که شما از لحاظ ظاهری بسیار مسن‌تر و شکسته‌تر از همسر خود به نظر خواهید رسید.
این مسئله جدا از صدماتی که به عزت نفس شما وارد می‌کند، ممکن است که همسرتان را به شما سرد کند و مسائل ناخوشایند بعدی اتفاق بیفتد. با این حال و در صورتی که هنوز در تصمیم گیری مشکل دارید، می‌توانید با یک مشاور حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید و از کمک‌های او برای بررسی شرایط خود و اتخاذ یک تصمیم مناسب بهره بگیرید. (جواد غفوری نسب - کار‌شناس و مشاور خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱۷
علیار
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
۵
۲
به نظر من اصلا این كار رو انجام ندید من 1سال از زنم كوچك ترم و این اوضاع رو تجربه كردم خیلی سخته خیلی مشكلات در اینده واستون پیش میاد این علاقه رو الان زیر پاتون له كنید.
رزا
United States
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
۳
۰
من 4 ماه از شوهرم كوچكترم به عنوان یك خانم بهت میگم اینكار رو نكن! ما تقریبا هم سن هستیم ولی مورد 2 و 3 چیزهایی هست كه اتفاق میفته و غیر قابل اجتناب است فكر می كنم مسئولیت زندگی روی دوش من قرار گرفته تحمل هیچ مشكلی رو نداره حتی حسادت به بچه و نداشتن رابطه خوب با بچه هم اتفاق میفته!
ایرج از اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۸
۳
به نظر من زن میبایستی ده سال از شوهرش كوچكتر باشد . والسلام. نامه تمام. باید مرد سالاری حاكم باشد تا چزخ زندگی با سرعت بچرخد. هم سن كه باشند دو تا من با هم كل كل می كند و زندگی قفل میشود. ممكن است به كتك كاری و جرح زن بیانجامد كه ما تو فامیل داشتیم.
نازی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۱
۴
سلام عزیزم
1- یادت باشه هیچ چیز تو این دنیا قطعی نیست و شرایط آدمها خیلی با هم فرق می كنه
2- سن عقلی آدمها از سن شناسنامه ایشان خیلی مهمتر است.(چه بسا آقا 5 سال هم بزرگتر باشد ولی از نظر فكری متناسب شما نباشد)
3- فرهنگ و تربیت و ذات شخص از سنش مهمتر است(همون آقای 5 سال بزرگتر هم اگر فرهنگ مناسب و تربیت و ذات درستی نداشته باشه بعد از چند سال سرد میشه و ...)
4- روحیه شما هم خیلی مهمه كه چقدر قدرت طلب باشی یا بخواهی نقش مادر رو برای همسرت بازی كنی
5- صبوری و گذشت شرط مهمی برای همه زندگی هاست
6- من نمونه های موفق در این زمینه زیاد سراغ دارم از جمله خودم كه 8 سال از همسرم كوچكتر هستم و سالهاست كه بهترین زندگی رو با هم داریم( البته حتما می دونی كه حضرت محمد 25 سال از حضرت خدیجه جوانتر بود)
7- آدمها خیلی متفاوتند ما 5 سال قبل از ازدواج یكدیگر را محك زدیم و این تنها دلیل خوشبختی ماست
8- با هركس خواستی ازدواج كنی اصلا عجله نكن و خوب بشناسش
خوشبخت باشی انشاالله
ش
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۴
۲
این جوان 20 ساله عاشق شما نیست بلكه شهوت عقل از سرش برده و قطعاً در آینده با مشكل مواجه خواهید شد
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۱
۳
رفتن پیش مشاور دیگه چه فایده ای داره اونم مثل شما میخواد بگه نه.شما كه كارشناسید دیگه مثل خونواده ها رفتار نكنید.به هر حال این اتفاق برا خیلیها پیش میاد كاش یه راهنمایی درست میكردین. انقد نفی نكنید یكم اصولی نظر بدین.من نوعی كه همچین شرایطی دارم البته با سن بالای سی برای خودم و طرفم حس این فردو میفهمم البته قبول دارم بیست سالگی سن تصمیم برای ازدواج نیست. اما یرای ما كه تو سن بالا هستیم اونقد احساسات نقش نداره.یكم منطقی تر راهنمایی كنین لطفا.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۲
۴
توی چند سال اخیر اینگونه ازدواج ها خیلی رایج شده كه خیلی از اونها موفق بودن وخیلی ها هم ناموفق ؛كه تنها دلیل عدم موفقیت اونها اختلاف سن دو طرف نبوده بلكه عوامل دیگه ای هم دخیل بودن . آیا در بین اطرافیان خودمون زوج هایی رو سراغ ندارید كه همه ی شرایط ازدواج رو در نظر گرفتن ولی در نهایت كارشون به طلاق كشیده شده؟.....
به نظر من سن شناسنامه ای اصلا مهم نیست بلكه توی یك زندگی شاد و موفق از خودگذشتگی ، احترام متقابل و ایمان حرف اول رو می زنن. میشه در ملاك های ازدواج تا حدودی تغییر ایجاد كرد..چرا آقا باید از خانمش بزرگتر و پیرتر باشه ؟؟آیابرعكسش امكان پذیر نیست؟!!!
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۱
سلام بنده 40 ساله و متاهل و خانمم سنش از من كوچكتره لذا باتوجه به تجربیاتم این پیشنهاد دارم
1 - چون در جامه ما مرد سالاری میباشد لذا پسران بیشتر در محیط های اجتماعی حضور میابند در نتیجه بیشتر اجتماع رو تجربه میكنند لذا تقریبا عقل و سن انها نزدیك تر به همند اما چون دختر خانمهای به دلایل فرهنگی مذهبی كمتر نسبت به پسر ها در همه ی محیط های اجتماعی قرار میگیرند در نتیجه از نظر تجربیات و مهارتهای اجتماعی از سنشان كمترند پس همزیستی خوبی نخواهند داشت وچون هرچند همسن هم باشند تقریبا از مهارتهای اجتماعی مساوی برخوردار نیستندلذا سن خانم از 1 تا 3 سال بیشتر باشه بهتره
2- اما یك نكته رو نباید از یاد برد اصولا مرد ها خانم های كه سنشان از خودشان یك ذره بیشترمی پسنن
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۲
۵
امان از عشق
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۲
۲
به نظر من اینكه بیام و فقط سن رو فاكتور اصلی قرار بدیم درست نیست اگه این طور بود پس باید تمام ازدواج هایی كه مرد در اون سنش بیشتره بدون طلاق تمام میشد اصولا جدا از تئوری پردازی آیا آماری هست كه نشون بده در صد موفقییت ازدواج هایی كه مرد با زن بزرگترش داشته با شكست بیشتری مواجه شده?اگه هست كه حرف شما درسته و اگه غیر اینكه كه حرف شما بدون دلیله
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۴
۵
من از همسرم 6 سال كوچكتر هستم و در سال 87 عقد كردیم و الان صاحب یك فرزند پسر هستیم از زندگیمون بسیار راضی هستم.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۱
۰
من كه 20 سالمه یه دختر سی ساله رو دوس دارم .شما بگین چیكار كنم
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۴
۲
دخترمنهم همین مشگل رادارد۹سال اختلاف دارند۳۶و۲۷اماهمدیگررادوست دارند
میترا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
۴
۲
با سلام. من20 سال پیش دقیقا با همین شرایط ازدواج كردم. همسرم 20 سالش بود و من 25 سال. خدارو شكر اصلا هم تا بحال مشكلی از این بابت نداشتیم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
ایول.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
۱
۱
من نیز به همین درد دچارم.19.25.الكمك
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
۱
۴
من از یکی خوشم اومده 2 سال ازم بزرگتره چیکار کنم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها