گزارشی از پشت صحنه یک برنامه رادیویی

شب‌های تهران با رادیو

امروزه برنامه‌های خودمانی که به نوعی مشارکت مخاطبان را بیشتر در بردارد یا موضوع‌های آن از دل مشکلات و دغدغه‌های مردم گرفته شده است، بیشتر مورد استقبال مخاطبان است و به ذائقه آنها نزدیک‌تر است.
کد خبر: ۷۰۳۸۱۹
خانواده ایرانی در رادیو تهران

یکی از این برنامه‌های اجتماعی‌محور که با رویکرد خانوادگی روی آنتن رادیو تهران می‌رود، برنامه «خانه ما» کاری از گروه اجتماعی و خانواده این شبکه است. این برنامه با اجرای نمایش و مشاوره در مقوله‌هایی مانند ازدواج و طلاق، مد و لباس، سبک زندگی، مسکن، سالمندی، تربیت کودکان و همسرآزاری و... روی آنتن می‌رود.

شنوندگان به نوعی با این برنامه همذات‌پنداری می‌کنند، تجربیات و خاطرات خودشان را بازگو و راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات خانواده‌ها ارائه می‌کنند.

آموزش و تقویت مهارت‌های زندگی

اکبر محمدی‌خانی مدیر گروه اجتماعی و خانواده شبکه رادیویی تهران درباره این برنامه می‌گوید: خانه ما نسبت به برنامه‌های خانواده‌محور شبکه‌های دیگر دارای یک وجه تمایز است و آن، این است که در این برنامه گره‌افکنی و طرح موضوع در قالب نمایش به مخاطبان عرضه می‌شود. در برنامه خانه ما مهارت‌های زندگی تقویت و آموزش داده می‌شود.

حماد خزائی یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه خانه ماست. او درباره محورهای برنامه می‌گوید: دو محور موضوعی جدید به ماموریت‌های این برنامه اضافه شده است، یکی از این محورها که براساس شعار شبکه (خانه بدون اعتیاد) انتخاب شده است، در هفته یک یا دو روز از موضوع‌های برنامه به موضوع اعتیاد اختصاص یافته است.

در بخش‌های نمایشی علل گرایش به اعتیاد، تاثیر دوستان و اقوام، نقش خانواده و اجتماع، راه‌های تشخیص و چگونگی برخورد با این بیماران و... به نمایش گذاشته می‌شود و ضمن تماس‌های مردمی، مشاور و کارشناس برنامه نیز همراه مخاطبان است.

خانه به مفهوم محیطی که آرامش را به انسان منتقل می‌کند، فاکتورهایی مانند مبلمان، چیدمان، فضاهای عمومی و خصوصی دکوراسیون بسیار حائز اهمیت است. ماموریت دوم این برنامه محوریت خانه و خانه‌داری است، نکته‌های ظریف خانه‌داری و روش‌های استفاده بهینه از لوازم و وسایل مثل دکور، آشپزی و... آموزش داده می‌شود.

این برنامه با دستمایه قرار دادن موضوع‌های اجتماعی و خانواده مانند اخلاق شهروندی، بیکاری، فرهنگ کار و تلاش، استرس، محیط کار، امنیت اجتماعی کودکان و زنان با طراحی یک فضای نمایشی به بیان معضلات خانوادگی، مسائل و مشکلات رفتاری و فردی موجود در خانواده و اجتماع می‌پردازد و مهارت‌های زندگی آرام و سالم را آموزش می‌دهد. به طوری که می‌توان گفت، رویکرد این برنامه خوب و سالم زندگی کردن است.

برنامه خانه ما از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 10 از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها