گزارشی از یک برنامه رادیویی که به چالش‌های فرهنگی می‌پردازد

سایه‌ روشن فرهنگ در رادیو

گزارشی از پشت صحنه یک برنامه رادیویی

شب‌های تهران با رادیو

شبکه رادیویی تهران به دلیل استقبال شنونده‌ها از برنامه‌های شبانه‌ای که به صورت زنده روی آنتن می‌رود، برنامه «تهران در شب» را به صورت مستقیم از ساعت 24 پخش می‌کند. برنامه‌ای که تلاش می‌کند با مخاطبان خود تعامل داشته باشد و آنها را راضی نگه دارد.
کد خبر: ۸۲۸۸۳۱
شب‌های تهران با رادیو

شبی که ما مهمان این برنامه هستیم، عوامل برنامه‌ساز؛ تهیه‌کننده بشیر جعفری‌نیا، صدابردار رامین آریاشکوه، گزارشگر اسماعیل باستانی، گوینده احسان کرمی شنوندگان را از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز همراهی می‌کنند.

برنامه با باریدن باران آغاز می‌شود، احسان کرمی، مجری برنامه نیز فرصت را غنیمت می‌داند و با شنونده‌ها خوشامدگویی می‌کند. باران بر شما فرخنده باد، لذت ببرید از این بارانی که فقط کسانی که نیمه شب بیدار هستند می‌توانند از آن لذت ببرند و نمش را به جان بکشند.

فاطمه پیروزی، اولین شنونده‌ای است بدون این‌که موضوع برنامه گفته شود به برنامه پیامک زده است که برای شنیدن برنامه من حاضرم.

کرمی برای این‌که شنونده‌ها را منتظر نگذارد، موضوع برنامه را مطرح می‌کند: اگر قرار باشد یکی از المان‌های طبیعت را گوشه خانه داشته باشید، دوست دارید چه چیزی باشد؟

این سوالی است که از شنونده‌ها پرسیده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود که با برنامه خودشان تماس بگیرند و خواسته‌های خود را مطرح کنند.

مجری برنامه دوست دارد که مینیاتوری قله دماوند را در خانه خودش داشته باشد، شما چه دوست دارید؟

تعامل و ارتباط بین مخاطب و گوینده

تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: برنامه «تهران در شب» یکشنبه شب‌ها یا به عبارتی همان بامداد دوشنبه‌ها، از ساعت 24 تا یک و 30 دقیقه از رادیو تهران روی آنتن می‌رود.

این برنامه به صورت زنده، از اول مرداد هر شب با مضامین و موضوع‌های متنوع از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود. رویکرد تهران در شب، یکشنبه‌شب‌ها بیشتر بر پایه تعامل و ارتباط بین مخاطب و گوینده استوار است، به طوری که می‌توان گفت: فضا بیشتر شاد و در عین حال با ریتم آرام شبانه است که در دو بخش سینمایی و نجوم تهیه می‌شود.

جعفری‌نیا معتقد است برنامه بیشتر مبتنی بر ارتباط با مخاطب است، پیام‌های مردمی خوانده می‌شود و بیشتر تماس‌ها نیز تا جایی که امکان‌پذیر است، پخش خواهد شد. البته در فواصل برنامه نیز داستان‌های کوتاه مربوط به موضوع خوانده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه ضرورتی در اجرای زنده این برنامه وجود دارد، می‌گوید: نظر شخصی من این است، برنامه‌ای که این موقع از شب روی آنتن می‌رود، اگر با مخاطبان تعامل نداشته باشد، جذابیتی ندارد.

شنونده دوست دارد در برنامه‌ای که پخش می‌شود، دخیل باشد. حتی با خواندن پیامک یا تماس‌های تلفنی خودشان را در برنامه سهیم می‌دانند و مشارکت زیادی با برنامه دارند.

برنامه گوینده‌محور

جعفری‌نیا در پاسخ به این پرسش که چه ملاک‌هایی برای انتخاب مجری دارد، می‌گوید: «بستگی به نوع برنامه دارد، من با توجه به طرحی که در ذهن دارم مجری برنامه را براساس اجرا یا توانمندی‌هایش انتخاب می‌کنم.

برخی مجری‌ها توانایی بیشتری در اجرای برنامه‌های فرهنگی دارند یا برخی دیگر متناسب برنامه‌های عصرگاهی هستند و در اجرا ریتم تندی دارند.

یا اصلا ممکن است گوینده‌ای متن را خیلی خوب بخواند. همه و همه در انتخاب مجری دخیل است؛ مثلا این برنامه با توجه به این‌که گوینده‌محور است من احسان کرمی را انتخاب کردم که منهای اطلاع‌رسانی باید تعامل با مخاطب را برقرار کند.

تهیه‌کننده برنامه همچنین به مخاطبان وعده می‌دهد: از اتفاقات جدیدی که بزودی در این برنامه رخ می‌دهد، حضور هنرمندان، داستانگویی و روایت داستان‌های کوتاه است.

در این برنامه قرار است هنرمندان به تناوب موضوع حکایت‌های کوتاه را نقل کنند. البته پیش‌بینی شده است که بیشتر بازیگران این بخش را ایفا کنند.

مخاطبان صمیمی و شب زنده‌دار شبکه رادیو تهران در فواصل برنامه تماس می‌گیرند و با پیامک‌هایشان استقبال گرمی از برنامه دارند.

رویدادهای سینمایی و نجوم

بخشی از برنامه به حوزه سینما اختصاص دارد. مسعود نجفی، کارشناس بخش سینمایی آخرین رخدادها و رویدادهای سینمایی را اطلاع‌رسانی می‌کند.

بخش دوم نیز به حوزه نجوم اختصاص یافته است، سیاوش صفاریان‌پور اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای بخش نجوم را بر عهده دارد. صفاریان‌پور را سال‌هاست چهارشنبه‌شب‌ها در برنامه علمی «آسمان شب» می‌بینیم.

به نوعی یکی از ‌قدیمی‌‌ترین برنامه‌های تلویزیون است که تاکنون ادامه دارد. صفاریان علاوه بر ساخت برنامه «آسمان شب» برنامه‌های علمی دیگری هم در کارنامه خود دارد.

شعر نو نیز در فواصل برنامه می‌خوانند و ترانه‌های شبانه نیز پخش می‌شود، از دیگر قسمت‌هایی که جذابیت بیشتری به این برنامه بخشیده است گزارش‌هایی است که به‌صورت زنده از سطح شهر تهیه می‌شود.

یکی از شنونده‌ها دوست دارد کهکشان راه شیری را داشته باشد و مخاطب دیگر نیز پیامک زده که رنگین‌کمان را در خانه‌اش نگه دارد و حالا شنونده‌ای دیگر هم دوست دارد که جزیره قناری را داشته باشد.

سفر شهری در شب با رادیو

اسماعیل باستانی از تهیه‌کننده‌های رادیو تهران است که تهیه برنامه «صبح تهران» و «چراغ» را برعهده دارد، البته در شبکه‌ آی‌فیلم نیز برنامه «سینما آی‌فیلم» را اجرا می‌کند و در تهران در شب نیز کار گزارشکری برنامه را انجام می‌دهد.

شبی که ما مهمان برنامه هستیم باستانی برای تهیه گزارش به آبشار برج میلاد و دربند می‌رود تا از نزدیک با شهروندان همصحبت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه مصاحبه‌شنونده‌ها را در آن زمان از شب برای گفت‌وگو قانع می‌کند، می‌گوید: برعکس تصور شما مردم خیلی راحت گفت‌وگو می‌کنند و به سوالاتی که از آنها پیرامون موضوع برنامه پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهند.

یکی از دلایلی که مردم با تمایل صحبت می‌کنند و خیلی صمیمی با برنامه خودشان ارتباط برقرار می‌کنند، این است که شهروندان در شب دغدغه و مشغله کمتری دارند.

اصلا خود شب هم آرامش‌بخش است و بیشتر مردم اکثرا برای تفریح و سرگرمی بیرون هستند و حس آرامش بیشتری نسبت به روز دارند یا بعضی‌ها هم مشغول به کار هستند که ما بیشتر با آنها درباره فضای کاری شبانه یا کار در تابستان گفت‌وگو می‌کنیم.

در کل شب فضا آرام‌تر است و مردم خیلی راحت صحبت می‌کنند و ما هم از مصاحبه با آنها لذت می‌بریم.

وی ادامه می‌دهد: «از دیگر نکاتی که من برای تهیه مصاحبه به آن توجه می‌کنم، انتخاب فضاهای گزارشی با توجه به موضوع برنامه است.

برای این‌که اتفاق خوب در گزارش بیفتد و گزارش‌ها طبیعی‌تر باشد سعی می‌کنم خودم را در موقعیت موضوع برنامه قرار دهم. مثلا شبی که برنامه با موضوع رویا روی آنتن بود من باید به یکی از مکان‌هایی می‌رفتم که به رویا یا همان بلندپروازی نزدیک باشد.

من هم بام تهران و پارک پرواز را انتخاب کردم. بدون شک تهیه گزارش چند دقیقه‌ای از جای جای تهران کار آسانی نیست و نباید تلاش همکاران در رادیو را نادیده گرفت.»

جُنگ شبانه رادیویی

اما مجری تهران در شب احسان کرمی است، مجری رادیو و تلویزیون که پیش از این اجرای برنامه‌هایی همچون مکث‌94 را از رادیو تهران بر عهده داشته است. کرمی این برنامه را هر بامداد یکشنبه به همراه دیگر دوستان رسانه‌ای خود اجرا می‌کند.

این مجری رادیو و تلویزیون در توضیح خود از برنامه تهران در شب می‌گوید: «این یک جُنگ شبانه رادیویی است که از بخش‌های کوتاه تشکیل شده است. همچنین ممکن است از هفته‌های آینده بخشی به برنامه اضافه شود که هنرمندان آن را اجرا می‌کنند.»

کرمی با اشاره به علاقه خود برای اجرای رادیویی بیان می‌کند: «در این مدت دلتنگ رادیو شده بودم، حسی در رادیو وجود دارد که در تلویزیون نیست و این حس خوشایندترین اتفاقی است که برای شما رخ می‌دهد و من دلتنگ رادیو بودم.»

وی در پایان با اشاره به سختی اجرای رادیویی نسبت به تلویزیون عنوان می‌کند: «در رادیو باید بتوانید تمام احساس خود را از طریق صدا منتقل کنید و این کار شما را سخت می‌کند. درواقع سختی اجرای تلویزیونی نسبت به اجرا در رادیو یک شوخی است.»

مریم کریمی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها