با احسان ایروانی، معمار و مدیرعامل سابق صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

چرایی از بین رفتن معماری سنتی

یکی از تفاوت‌های اصلی خانه‌های مدرن و سنتی در شکل معماری آنها است. به‌طور کلی ویژگی بارز چیدمان سنتی زرق و برق و تجمل است و سبک مدرن سادگی و مات بودن، بنابراین می‌توانید اینها را در کنار هم قرار دهید و فضای دلنشینی را به وجود بیاورید. در این باره اطلاع بیشتر را از ادامه مطلب به دست آورید.
کد خبر: ۶۹۴۴۲۱
هم سنتی، هم مدرن: دکور خانه‌تان را تلفیقی کنید

جام جم سرا: انتخاب سبک چیدمان داخلی منزل اهمیت بسیار مهمی دارد و می‌توان با تغییرات کوچکی روحیه افراد را متحول کرد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند چیدمان سنتی شور و هیجان چندانی به خانه نمی‌دهد و قدیمی بودن سبک چیدمان می‌تواند زندگی را یکنواخت کند، بنابراین به سبک‌های مدرن چیدمان روی می‌آورند، در مقابل عده‌ای دیگر هم که کلا معتقدند مدرنیته باعث افسردگی و روزمرگی می‌شود بنابراین ترجیح می‌دهند که سبک‌های سنتی و پر نقش و نگار را انتخاب کنند و نظرشان بر این است که حضور رنگ‌ها و طرح‌های زیاد و متنوع افراد را سر کیف می‌آورد، اما به‌طور کلی این نظرات بیشتر بسته به شخصیت و روحیات افراد شکل می‌گیرد و هرکس با توجه به روحیاتش با یکی از نوع چیدمان احساس بهتری دارد و عواملی مانند سن و جنسیت و منطقه زندگی هم می‌تواند تاثیر بسزایی روی این تصمیم‌گیری بگذارد.


بسیاری از افراد هم ترکیبی از سبک مدرن و سنتی را انتخاب می‌کنند و تجربه هم نشان داده که اگر تلفیق این دو به درستی صورت گیرد در کنار هم می‌توانند ترکیب چشم‌نوازی به وجود بیاورند. اما در واقع تا قبل از سال 1950 سبک مدرن چندان در زندگی افراد مطرح نبود و این حاصل صنعتی شدن جوامع بود و کم کم در زندگی مردم نقش پیدا کرد و مهم شد.


یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک مدرن زندگی، سادگی و استفاده از رنگ‌هایی در یک طیف و با شید‌های متفاوت است که معمولا هم تُناژ خاکستری دارند و خود رنگ خاکستری نشان‌دهنده مدرنیته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز خانه‌های مدرن داشتن پنجره‌های بسیار بزرگ و بلند است که باعث ایجاد حس متفاوت می‌شود. استفاده زیاد از رنگ سفید و استیل هم ویژگی‌های دیگری از سبک مدرن است و مخصوصا استیل فضای مدرن را به خوبی و به شدت می‌تواند به نمایش بگذارد.


یکی از تفاوت‌های اصلی خانه‌های مدرن و سنتی در شکل معماری آنها است، خانه‌های مدرن برخلاف خانه‌های سنتی که در معماری شان اغلب از شکل‌های منحنی استفاده می‌شده بیشتر مکعبی هستند و گوشه‌دار و اگر خانه‌هایی را که به تازگی ساخته می‌شوند در نظر بگیرید حتی اشکال هندسی زاویه دار غیرمعمولی همچون مثلث و شش ضلعی و... را هم مشاهده می‌کنید. بنابراین چیدمان این خانه‌ها باید ساده‌تر باشد و اگر شما در چنین خانه‌هایی سکونت دارید بهتر است تا می‌توانید از رنگ‌های ساده و روشن و چیدمان منزل با وسایل ساده استفاده کنید تا به‌خاطر زاویه‌دار بودن معماری اتاق‌ها ظاهر خانه شلوغ و عجیب به نظر نرسد.


معمولا یکی از مواردی که در هر دو سبک ثابت است نور داخلی است که معمولا در هر دو سبک سعی بر بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌شود مگر در خانه‌های بسیار بزرگ که برعکس عمل می‌کنند. آشپزخانه یکی از فضاهایی است که بیشتر به صورت سنتی چیدمان می‌شود و ترجیح افراد هم بر این است اما شما می‌توانید با به‌کار بردن وسایل آشپزخانه با رنگ‌های نقره‌ای و دودی آن را مدرن جلوه دهید یا مثلا از لامپ‌های سقفی شیشه‌ای استفاده کنید و به جای چوب از سنگ برای سطوح کابینت‌ها استفاده کنید و وسایل آشپزخانه را اغلب استیل انتخاب کنید.


اگر اتاق‌های شما مکعبی شکل و ساده است می‌توانید با اشکال هندسی و گوشه‌دار یا استفاده از دکورهایی جعبه‌ مانند به آن شکلی مدرن بدهید، یک روش دیگر برای مدرن جلوه دادن فضای نشیمن استفاده از مبلمانی با طراحی غیرمتعارف و تضاد رنگی تیره و روشن است، برای چیدمان مبلمان هم بهتر است علاوه‌بر اینکه مدرن بودن آن را حفظ می‌کنید طوری چیده شوند که حس صمیمیت را هم در بین اعضای خانه در اتاق نشیمن القا کند.


ترکیب مدرن و سنتی


یکی از کارهایی که برای ترکیب چیدمان مدرن و سنتی می‌توانید انجام دهید این است که در کنار میزهای مربع شکل مدرن از مبلمان چوبی کلاسیک استفاده کنید یا برعکس. لزومی ندارد کوسن‌هایی که برای مبلمان کلاسیکتان انتخاب می‌کنید حتما مطابق با پارچه آن انتخاب شود و گاهی با یک تضاد درست هم می‌توانید چندکوسن با طراحی‌های مدرن برایشان انتخاب کنید. در مورد پارچه‌های پرده‌ای هم همین‌طور؛ لزومی ندارد هر سه تکه پارچه پرده اتاق‌پذیرایی شما از پارچه‌های کلاسیک و گلدار باشد می‌توانید با ترکیب پارچه‌های گلدار و پارچه‌های ساده و مات مدرن ترکیب بسیار زیبایی به وجود بیاورید.


به‌طور کلی ویژگی بارز چیدمان سنتی زرق و برق و تجمل است و سبک مدرن سادگی و مات بودن، بنابراین می‌توانید اینها را در کنار هم قرار دهید و فضای دلنشینی را به وجود بیاورید، مثلا برای مبلمان مات خود یک میز براق انتخاب کنید یا روی میز یک شیشه قرار دهید تا براق جلوه دهد.


در مورد کف‌پوش‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد بسیاری از افراد با وجود مدرن کردن تمام وسایل خانه ترجیح می‌دهند که از فرش اصیل ایرانی برای کف‌پوش خانه‌شان استفاده کنند، اما به‌تازگی با آمدن فرش‌های مدرن امروز با طراحی‌های ساده و تک‌رنگ در اندازه‌های نسبتا کوچک‌تر از فرش‌های معمولی یا شکل‌های هندسی مختلف بسیاری از افراد این فرش‌ها را انتخاب می‌کنند. اما گاهی می‌بینیم که قرار دادن فرش ایرانی در کنار دکوراسیون مدرن جلوه خوبی پیدا می‌کند، چون فرش ایرانی نقش و نگار بسیار دارد و رنگ‌های متنوع و شادی دارد که در کنار رنگ‌های خاکستری و سفید فضای مدرن می‌تواند روح و تازگی به فضا ببخشد.(دنیای اقتصاد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها