چربی‌های اضافه بدن یک پسر انگلیسی این روزها خبرساز شده است. او یازده ساله است، با قد یک متر و 55 سانتی‌متر و 95 کیلوگرم وزن. این ترکیب می‌شود یک توپ چربی، یک گوی متحرک دو پا، برای همین پلیس والدین این پسر را بازداشت کرده تا توضیح دهند چرا بی‌خیال بوده‌اند و گذاشته‌اند کودکی یازده ساله تا این حد فربه شود.
کد خبر: ۶۸۲۳۴۴
پدر، مادر، ما مقصریم

جام جم سرا: برای ما عجیب است، این طور نیست؟ اما برای انگلیسی‌ها این یک اتفاق عادی است. در فرهنگ آنها این وظیفه پلیس است و بازداشت، مجازات عادلانه والدین بی‌توجه.

انگلیسی‌ها می‌گویند این که کودک چاق شود و در حد انفجار رشد کند، حاصل عملکرد ضعیف پدر و مادر است که نتوانسته‌اند بر روش تغذیه او نظارت کنند. آنها می‌گویند این‌که یک کودک تا این حد چاق شود و در معرض انواع بیماری قرار گیرد ظلم در حق اوست که بانیان آن باید توبیخ شوند.

این حرف‌ها برای ما غریب است، چون ما قانونی نداریم که به ماجرای چاقی کودکان و جرم بودن آن وارد شود، چون قانونی نداریم که به پلیس حق مداخله در این موضوع را بدهد، چون در فرهنگمان تعریف نشده که چاقی یک کودک می‌تواند به سبب کم‌توجهی والدین باشد، چون در بین عامه مردم مرسوم است که چاقی عامل زیبایی کودک است و لاغری نشانه مرض و...

اما ما باید باور کنیم که به اندازه انگلیس به باریک شدن در سلامت کودکان نیاز داریم. مردم ما در حال چاق شدن هستند و این را با قدم زدن در خیابان و نگاه انداختن به هیکل افراد می‌شود فهمید. کودکان ما نیز در حال تجربه کردن زندگی با اضافه وزن هستند.

بررسی‌های ملی نیز مؤید این موضوع است، از جمله بررسی‌هایی که هر سال در سازمان آموزش و پرورش استثنایی و در قالب طرح سنجش سلامت روی نوآموزان بدو ورود به مدرسه انجام می‌شود و بررسی‌های سال 92 از چاقی و پوسیدگی دندان به عنوان دو مشکل اصلی کودکان شش سال تمام حکایت دارد.

پس شباهت ما با انگلیس در این است که هر دو کودکانی چاق و والدینی کم‌توجه داریم، اما تفاوتمان این است که آنها مشکل را می‌بینند و اقدام می‌کنند، ولی ما مشکل را می‌بینیم و از کنارش می‌گذریم.(مریم خباز - گروه جامعه)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها