هشدار وزیر بهداشت نسبت به تغذیه دانش‌آموزان

گره کور ساماندهی بوفه مدارس

دانش آموزان ایرانی، مشکل کپلی دارند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل فروش موادغذایی مجاز در بوفه مدارس و نظارت بازرسان بهداشت محیط خبر داد و گفت: شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته به طوری که ۲۰درصد آنها اضافه وزن و چاقی دارند.
کد خبر: ۶۷۵۱۸۲
دانش آموزان ایرانی، مشکل کپلی دارند

زهرا عبداللهی، گفت: دستورالعمل و بخشنامه‌ای به صورت مشترک از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش تنظیم به تمام مدارس کشور ابلاغ شد تا مشخص شود که در پایگاه‌های بوفه مدارس چه اقلامی مجاز و چه اقلامی غیرمجاز هستند.

وی ادامه داد: از جمله چیزهایی که نباید در مدارس فروخته شود انواع تنقلات شور، چرب و پرنمک مثل چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار و قندی است. همچنین تمام مواد غذایی که بسته‌بندی بهداشتی ندارند و فاقد مجوز تولید و پروانه از وزارت بهداشت هستند نیز در این دستورالعمل قرار دارند.

عبداللهی تصریح کرد: این دستورالعمل جدید که به مدارس ابلاغ شده با توجه به روند گسترش اضافه وزن، چاقی، قند خون و فشار خون بالا تنظیم شده است چرا که متأسفانه این بیماری‌ها در سنین پایین در کشور دیده می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: به همین دلیل تأکید شده مواد غذایی که در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود چربی بالا، نمک و قند بالایی نداشته باشند و از انواع مواد مجازی که کم نمک، کم قند و چربی کمی دارند استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه این دستورالعمل آبان تنظیم شده و به امضای دو معاونت بهداشت و سلامت دو وزارتخانه متبوع رسیده گفت: مدارس موظفند به این دستورالعمل توجه کنند و بازرسان بهداشت محیط در بازرسی از مدارس از نظر بهداشت و نوع عرضه مواد غذایی، کنترل‌های لازم را انجام دهند و با تخلفات نیز باید برخورد شود.

عبداللهی تصریح کرد: شیوع چاقی متأسفانه در کودکانی که در سنین مدرسه قرار دارند افزایش یافته به طوری که هم اکنون 20 درصد از این کودکان اضافه وزن و چاقی دارند.

وی گفت: مصرف بی‌رویه فست‌فود، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و نوشابه‌های قندی از علت‌های مهم چاق شدن است و تحرک نداشتن کودکان به همراه مصرف غذاهای پرچرب باعث شده که کودکان چاقی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: چاق شدن این کودکان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون و سرطان‌ها باشد و اگر در سنین پایین وزن این کودکان را کنترل نکنیم در بزرگسالی تمام بیماری‌های غیرواگیر و متابولیک را در این کودکان شاهد خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها