رئیس سازمان صداوسیما در همایش حکمت مطهر با اشاره به اندیشه‌های شهید مطهری در مساله «وحدت» گفت: آن شهید عزیز در کنار بحث‌های نظری، آسیب‌شناسی رفتاری اندیشمندان اسلامی را مورد توجه قرار داده و با ارائه راه‌حل‌های عملی و ترسیم الگوهای مورد نیاز، مجموعه جامعی در این عرصه ارائه کرده است.
کد خبر: ۶۶۹۱۵۲
مطهری، استادِ مساله‌یابی و دشمن‌شناسی بود

به گزارش واحد تولید و اطلاع‌رسانی حوزه ریاست، در این همایـش، ضرغامی نظریه «اتحاد مسلمین» را که در حقیقت به معنای یکپارچگی و انسجام جوامع اسلامی در مقابل توطئه استعمارگران و دشمنان اسلام است، بسیار باارزش توصیف کرد و توصیه‌های شهید مطهری از جمله؛ حسن ظن به برادران مسلمان، شناخت هر مذهب از منابع خود آن مذهب، عدم حکم به لوازم اعتقادات، حکم به ظاهر افراد، پرهیز ازغلو و افراط، هشیاری نسبت به مکر دشمنان اسلام، پــرهیز از به کار بردن کلمات حساسیت‌زا و تحریک‌آمیز، پرهیز از ناسزاگویی به مقدسات یکدیگر، رعایت اخلاق اسلامی، دوری از کینه‌توزی و استفاده از منابع یکدیگر در نقل حدیث را از اصول موثر برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی دانست.

رئیس رسانه ملی با تشریح دیدگاه‌های اجتماعی و اصلاح‌گرایانه شهید مطهری گفت: مطهری جامعه‌شناسی بزرگ بود که بخوبی نیازهای روز را تشخیص داده و با آگاهی و بصیرت نسبت به برنامه‌های دشمن، نظریه‌های اسلامی را به صورت کاربردی ارائه می‌داد.

اندیشمند جهانی

به گزارش جام‌جم، سیدجمعه‌خان سیداف، پژوهشگر تاجیکستانی در بخشی از مراسم حکمت مطهر که دیروز برگزار شد، گفت: اندیشه‌های این شهید بزرگ نه‌تنها در ایران، بلکه در دیگر کشورهای اسلامی جامعیت دارد، چون او همیشه از عقلانیت، عدالت و تعادل دین اسلام صحبت کرده است. دین جامع اسلام پاسخگوی نیاز بشر در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... است.

وی ادامه داد: گرچه مردم تاجیک فارسی‌زبان هستند، اما 80 تا 85 درصد از آنها نمی‌توانند نه فارسی بخوانند و نه بنویسند، اما نسبت به شخصیت شهید مطهری کاملا شناخت دارند و در خانه بسیاری از علمای تاجیک کتاب‌های شهید مطهری وجود دارد. این شهید بزرگوار هرگز حداقلی و حداکثری فکر نمی‌کرد و رمز جامعیت و جاودانگی استاد مطهری تفکرش بود.

پژوهشگر تاجیکستانی در بخشی دیگر از این مراسم با تاکید بر این‌که تفکر مطهری به رشد و توسعه‌یافتگی تفکر اسلامی منجر شده، عنوان کرد: شهید مطهری اندیشمند متفکر و فلسفه‌دان بزرگی است.اندیشه‌های او در جهان اسلام و در کشورهای اسلامی بویژه آسیای میانه شهره است و مردم تاجیکستان هم با اندیشه‌های او آشنا هستند. او فطرت حقیقت‌جویی داشت و به همین دلیل کتاب‌های او امروز در میان جوانان، میانسالان و اقشار مختلف با استقبال روبه‌رو شده است.

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان ادب فارسی در بخشی از مراسم همایش حکمت مطهر با اشاره به نوع نگرش استاد مطهری گفت: ایشان از دوران جوانی به مسائل جهان اسلام توجه داشت. افق دید ایشان گسترده و محدود به شهر و محله خودش نبود، بلکه نگاهی وسیع داشت و عالم اسلام را در دو بعد تاریخی و گستره جغرافیایی می‌دید و جهان اسلام را در متن واقعیت‌های جهان امروز ارزیابی می‌کرد و به مسائل اجتماعی مسلمانان از جمله وحدت اسلامی توجه داشت.

وی با اشاره به یکی از مقالات استاد شهید مطهری درباره وحدت اسلامی گفت: مقاله الغدیر و وحدت اسلامی استاد شهید مطهری، یکی از مقالات در باب وحدت اسلامی است که در کتاب یادنامه علامه امینی به چاپ رسیده است. علامه امینی در سال 1349 شمسی از دنیا رفت و بعد از وفات ایشان برای تالیف کتابی تحت عنوان «یادنامه علامه امینی» اقدام شد که استادانی همچون آیت‌الله شبیری زنجانی، علامه محمدتقی جعفری، شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب در آن مقاله‌ای ارائه کردند.

حدادعادل عنوان کرد: شهید مطهری در مقاله الغدیر و وحدت اسلامی اعتقاد خودشان را درباره اهمیت وحدت اسلامی بیان کرده است. وی نگران این بود مبادا برخی تصور کنند که تالیف کتابی مانند «الغدیر» به وحدت اسلامی لطمه می‌زند. شهید مطهری در این مقاله سعی ‌کرد معنای صحیح وحدت اسلامی را توضیح بدهد و اثبات کند که الغدیر برخلاف وحدت اسلامی نیست.

رئیس فرهنگستان ادب فارسی تصریح کرد: استاد مطهری در این مقاله با تائید روش علامه امینی، اعتقاد او را به وحدت بیان کرده است.

ایشان انعکاس مثبت الغدیر میان اهل سنت، از حیث وحدت را در این مقاله توضیح داده است. بیانات ایشان به حدی زیبا و دقیق است که احساس نمی‌شود چند سال قبل نوشته شده است. شهید مطهری در این مقاله درباره روش صحیح رسیدن به وحدت هم صحبت کرده است.

وی در بخشی دیگر از مراسم حکمت مطهر گفت: مراد شهید مطهری از وحدت بین مسلمانان این نیست که پیروان دیگر مذاهب، از اعتقاد خویش دست برداشته و همگی یکی شوند و اخلاق بین مذاهب حذف شود یا برای از بین بردن اختلافات، مذهبی به وجود آید که خصوصیت هیچ دینی را نداشته باشد.

وحدت، یک بحث اجتماعی است، بنابراین شیعه و سنی باید در یک فضای منطقی، دوستانه و برادرانه کنار یکدیگر بنشینند و درباره اعتقادات و استدلالی که دارند، با هم حرف بزنند تا رفع شبهه و سوء تفاهم شود، اما این امر نباید مانع از آن شود که شیعه و سنی متحد نباشند و با یکدیگر اختلاف زیانبخش داشته باشند.

حدادعادل گفت: استاد مطهری یک متفکر عقلگراست و بنده سال‌های طولانی از محضر ایشان استفاده کردم و از آنجا که دانشجوی فلسفه غرب بودم، بخوبی درک می‌کنم محور تفکر و اعتقادات ایشان عقلانیت ‌است؛ و بارزترین صفت برای ایشان، یک متفکر اسلامی عقلگراست. به همین دلیل چراغ عقل را به دست ما می‌دهد.

دفع دشمن بر طرح اختلافات مقدم است

رئیس فرهنگستان ادب اسلامی افزود: اولین درس عقل به ما این است که دفع دشمن مشترک بر طرح اختلافات، مقدم است و این یک امر بدیهی و عقلی است که هر شخص عاقلی آن را می‌پذیرد، پس اگر این عقلانیت در جهان اسلام باشد و تشخیص دهیم که یک دشمن مشترک داریم، اولین کار ما این است که از کیان اسلام در برابر آنچه کلیت اسلام را نشانه گرفته، دفاع کنیم. وی در ادامه این مراسم گفت: شهید مطهری معتقد بود دین را نباید در مقابل عقل قرار داد، زیرا تعقل، عین دینداری است و تمام تلاش ایشان برای دعوت دانشگاهیان به دین، با زبان عقلانی صورت گرفته و اصولا روش استاد مطهری این گونه بود؛ به همین دلیل عقل زبان استدلال جهانی است.

حدادعادل با اشاره به یکی دیگر از خصوصیات شهید مطهری گفت: ایشان محبت و معرفت را با هم می‌خواست، بنابراین محبت تنها را کافی نمی‌دانست، بلکه معتقد بود با دو بال محبت و معرفت است که می‌توان به صورت متعادل و متوازن پرواز کرد و امروز که ولایت فقیه محور اندیشه‌های سیاسی ماست، باید محبت را با معرفت همراه کرده و بین آنها توازن برقرار کنیم، بنابراین بسیاری از خصومت‌ها در میان دیگر فرق اسلامی ناشی از غلبه محبت بر معرفت است. وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که دامن زدن به اختلافات مذهبی در دهه‌های اخیر توطئه صهیونیسم در برابر بیداری اسلامی است که برای خنثی کردن بیداری اسلامی جریان تکفیری را به وجود آوردند، برای این‌که این آتشفشان بیداری اسلامی به صهیونیسم و دشمنان بیرونی سرایت نکند، به همین دلیل راه آن را به داخل کشور کج‌کردند و این روح حماسی را به اشتباه و از روی توطئه، متوجه برادرکشی کردند.

نجات از بردگی

سلما حسینی، پژوهشگر پاکستانی نیز در همایش حکمت مطهر گفت: تمام دغدغه ایشان این بود که مردم مسلمان از بردگی نجات پیدا کنند و خوشبختانه موسسه جامعه الزهرا نقش بسزایی در معرفی اندیشه‌های شهید مطهری داشته است.

حمد و سپاس خداوندی که به انسان علم آموخت و مربیانی از جنس رسولان و معصومان (ع) از عالم راستین فرستاد. شهید مطهری یکی از این مربیان است که در روح ما تحول ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مطالعه آثار شهید مطهری دید ما را وسیع‌تر کرده است و روش درست را جلوی پای ما گذاشته است. استاد مطهری مربی بود که خودش به کمال رسیده بود و سعی می‌کرد دیگران را هم به کمال برساند. شهید مطهری الگوی بزرگی برای ماست. او اسوه شهادت و شهامت بود. مطهری استاد متفکر جهان اسلام است و حق عظیمی بر جهان اسلام دارد. او دین اسلام را ترویج داد. حسینی اشاره کرد: استاد مطهری مفاهیم دینی را به طرز صحیح و بیانی شیوا روایت می‌کرد و به همین دلیل کلامش تاثیرگذار بود. خدا را شاکریم که چنین مربی‌ای داشتیم.

گفت و گوی ضرغامی با خبرنگاران

ضرغامی که در حاشیه همایش حکمت مطهر با خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به پرسشی درباره مدت زمان باقیمانده ریاست وی بر سازمان صدا و سیما به مزاح گفت: فعلا در خدمت شما هستم ضمن آن‌که حکم پنجساله دوم در آبان ماه صادره شده است.

وی در خصوص انتخاب مجریان گفت و گوی رئیس جمهور افزود: طبق روال همان‌گونه که قبلا ابلاغ شده بود عمل شد و از سه مجری که تلویزیون پیشنهاد کرد دو مجری پذیرفته شد.

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره برخی انتقادها از عملکرد صدا و سیما در مرحله دوم طرح هدفمندی گفت: صدا و سیما با اعتقاد کاملی در این طرح ملی با دولت همکاری کرد و مسئولان دولتی و وزرا بارها از عملکرد رسانه ملی در این خصوص تشکر کردند و وقتی یکی از روزنامه ها جمله ای از آقای شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در نقد صدا و سیما منتشر کرد بلا فاصله ایشان اعلام کرد حرف من تحریف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها