وزارت خارجه: اعتراض قبلی ما به قوت خود باقی است

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل شد

در حالی که محمد خزاعی، نماینده سابق ایران در سازمان ملل، دیدارهای خداحافظی خود در آمریکا برای ترک پستی را که از سال ۱۳۸۶ در آن مشغول کار بوده، نیز انجام داده است، صدور روادید برای حمید ابوطالبی، گزینه جدید نمایندگی ایران در سازمان ملل، مدت‌هاست ‌به تأخیر افتاده است.
کد خبر: ۶۵۸۵۶۵
بهانه‌‎جویی آمریکا برای نپذیرفتن سفیر جدید ایران در سازمان ملل

خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ به نقل از منابع نا‌شناس، نقش داشتن ابوطالبی در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران در آبان سال ۵۸ را دلیل صادر نشدن روادید ‌برای آقای ابوطالبی دانسته و انتخاب وی را چالشی دانسته‌اند که دولت ایران برای اوباما پدید آورده است.

ابوطالبی که ‌‌گزینه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی ایران در سازمان ملل معرفی شده، دیپلماتی باسابقه است که مسئولیت‌های حساسی در کشورهای اروپایی ‌بر عهده داشته است. او که سابقه سفارت در بلژیک، ایتالیا و استرالیا را در کارنامه خود دارد، قرار است جانشین محمد خزاعی، اقتصاددان ایرانی شود که از سال ۲۰۰۷ تاکنون نماینده ایران در سازمان ملل بوده است.

یک دیپلمات غربی که خواسته نام وی فاش نشود، ابوطالبی را از دیپلمات‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین و حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران دانسته و از سوی دیگر به روابط خوب وی با رهبر جمهوری اسلامی نیز اشاره کرده است.

ابوطالبی در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز مشغول کار بوده، ولی از نظر فکری به وی نزدیک نبوده است. گفته می‌شود، ‌ابوطالبی نقشی در مذاکرات مخفیانه بر سر مسأله هسته‌ای ایران نداشته است.

جایگزینی خزاعی با ابوطالبی، نیازمند صدور روادید از سوی ‌دولت آمریکا برای وی است، ولی یکی از سخنگویان زنان وزارت خارجه آمریکا در‌باره این موضوع از اظهار‌نظر خودداری کرده است.

منابع نا‌شناس ایران‌ به رویترز گفته‌اند، ابوطالبی از مدت‌ها پیش برای نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزیده شده است.

در همین حال، توجه به این نکته ضروری است که دیپلمات‌های ایرانی مانند دیپلمات‌های سوری و کره شمالی در ایالات متحده، محدود به استقرار و رفت‌وآمد در فاصله ۲۵ مایلی از نقطه مشخصی در منهتن هستند.

بنا بر این گزارش، نمایندگی ایران در سازمان ملل، تنها نمایندگی دیپلماتیک ایران در ایالات متحده است و نقش یک مسیر غیررسمی برای انتقال پیام بین ایران و آمریکا را بازی می‌کند، در حالی که روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از سال‌های آغازین دهه ۱۹۸۰ قطع بوده، ولی دولت آمریکا بنا بر قرارداد استقرار سازمان ملل در نیویورک، وظیفه دارد‌ به دیپلمات‌های دیگر کشور‌ها ویزا بدهد، ولی ایالات متحده این حق را برای خود قائل است که به برخی‌ دیپلمات‌ها ویزا ندهد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز اختلافات بر سر انتصاب آقای ابوطالبی را دارای این ظرفیت دانسته است که در سال انتخابات کنگره، باعث شود افرادی در کنگره و خارج از آن از اوباما بخواهند که از دادن روادید به ابوطالبی خودداری کند.

این در حالی است که ابوطالبی پیش از این، حضور خود در مرحله اول تسخیر سفارت آمریکا را رد کرده و گفته در مواردی برای ترجمه به انگلیسی و فرانسوی با دانشجویان پیرو خط امام (ره) همکاری داشته‌ و از جمله در کنفرانس خبری آزاد کردن کارکنان زن و سیاه‌پوست سفارت آمریکا نقش مترجم را داشته است.(تابناک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
دانشجوی ایرانی
Germany
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
۰
۰
آمریكا از دیپلماتهای با تجربه ایرانی كه سواد سیاسی بالا و نفوذ زیادی در بین سیاستمداران غربی دارند وحشت دارند برای همین است كه بهانه جویی می كنند، با آرزوی اینكه روزی كشورهای جهان به این نتیجه برسند كه سازمان ملل متحد باید از آمریكا خارج و در یك كشور كاملا بی طرف استقرار پیدا كند
آبادان
United States
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
۰
۰
مرگ بر امریكا , به امید روزی كه سازمان ملل در یك كشور دیگر استقرار یابد
كامران
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
۰
۰
امریكا از سیاستمداران با تجربه ایران هراس دارد برای همین روادید صادر نكرده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها