وزارت خارجه: اعتراض قبلی ما به قوت خود باقی است

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل شد

سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به کارشکنی اخیر آمریکا در اعطای روادید به نماینده جدید کشورمان در سازمان ملل متحد، در موضعی انفعالی گفت: این موضوعی دو جانبه میان ایران و آمریکاست و سازمان ملل در این مرحله دخالتی نخواهد داشت.
کد خبر: ۶۵۸۹۶۴
موضع انفعالی سازمان ملل درباره اعطای روادید به ابوطالبی

فرحان حق در نشست روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک که واکنش سازمان ملل را به مخالفت چند عضو کنگره آمریکا با صدور روادید برای نماینده جدید ایران جویا شد، گفت: این موضوعی دو جانبه میان ایران و آمریکاست و اگر شرایط تغییر کند، باید منتظر باشیم تا ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد.

برخی از چهره های معروف کنگره آمریکا در تلاشند با جمع آوری امضاء و فشارهای مختلف، مانع از صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد شوند.

این درحالیست که دولت آمریکا طبق ضوابطی که منجر به استقرار مقر سازمان ملل در نیویورک شده است، موظف است برای دیپلمات های همه کشورهای جهان که به این سازمان مامور می شوند، مجوز ورود صادر کند.

خبرنگار اینرسیتی پرس نیز با طرح سوالی در این خصوص به سخنگوی سازمان ملل گفت: بحث‌های زیادی در کنگره آمریکا وجود داشته است که آنها حق دارند مانع از حضور نماینده یک کشور در نیویورک شوند، آیا شما به صورت کلی می‌توانید بگویید که توافق به عمل آمده میان سازمان ملل و ایالات متحده چنین اقتضاء می‌کند که آمریکا برای ورود یک دیپلمات به سازمان ملل بخواهد اجازه صادر کند؟ که «فرحان حق» از پاسخ به این سؤال نیز طفره رفت و گفت: بله اگر موضوعی به سازمان ملل مرتبط شود، در آن شرایط باید به موضوع توافق با کشور میزبان پرداخت.

خبرنگار دیگری از سخنگوی سازمان ملل پرسید آیا تاکنون سابقه داشته است که نماینده کشوری در سازمان ملل پذیرفته نشود؟ و اگر شما پاسخ به این سؤال را نمی‌دانید، آیا می توانید ما را راهنمایی کنید که از چه منبعی پاسخ خود را دریافت کنیم.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ گفت: این سؤال مربوط به پیشینه‌ای طولانی است و در کتابخانه سازمان ملل منابعی وجود دارد که نیاز شما به تاریخچه وقایع در سازمان ملل را تأمین خواهد کرد.

وی افزود: البته در مباحث این چنینی، هر یک از موارد منحصر به فرد است و قانون کلی در این زمینه وجود ندارد.

چهارمین سؤال در این موضوع را خانم «پالما فالک» از شبکه خبری «سی بی اس» آمریکا طرح کرد.

وی که رییس اتحادیه خبرنگاران مستقر در سازمان ملل است، خطاب به سخنگوی سازمان ملل گفت: می‌دانم که قیل و قال و اعتراضات در کنگره نسبت به اعطای ویزا به سفیر جدید ایران در مراحل اولیه است اما اگر سر و صداها به یک تصمیم اجرایی از سوی کنگره منجر شود، آیا این کار می‌تواند اقدامی ضد پروتکل‌های جهانی مربوط به حقوق دیپلمات‌ها باشد و در این صورت، موضع سازمان ملل در این زمینه چه خواهد بود؟ که فرحان حق بار دیگر با کلی گویی گفت: من فکر نمی‌کنم فعلا لازم باشد وارد این بازی شویم و یا حدس بزنیم که در چنان شرایطی چه اتفاقی ممکن است رخ دهد، لذا اجازه دهید ببینیم چه پیش می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مقصودلو
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۰
۰
مقر سازمان ملل را تعویض كنید در بزرگترین كشور تروریست پرور جهان نباید سازمان ملل باشد چراكه او خود نوكر دست چا بسته آمریكا است ، این سازمان تا بحال برای صلح جهانی چه كرده ؟ جز هر جنایت در جهان با مجوز این سازمان بود ، حمله به عراق،حمله به افغانستان، حمله به آفریقای مركزی ، حمله به لیبی و هزاران جنایت دیگر

نیازمندی ها