یک کارشناس ارشد علوم توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عادات غذایی صحیح و تغذیه درست افراد در کاهش احتمال ابتلا به آرتروز و سایر بیماری های التهابی موثر است.
کد خبر: ۶۵۴۲۱۵
آرتروز دارید؟ عادت غذایی خود را تغییر دهید

مهزاد روستایی افزود: آرتروز یا استئوآرتریت شایع ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است که در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم کم از بین می رود.
وی ادامه داد:آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می کنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند. یکی ازدلایل التهاب در بدن مصرف بالای اسیدهای چرب امگا شش و دریافت پایین، اسیدهای چرب امگا سه است. امگا شش در مغزها، دانه ها و روغن های گیاهی یافت می شود. اغلب رژیم های غذایی امروزی حاوی 10 برابر امگا شش نسبت به امگا سه هستند که این نسبت خطر ابتلا به التهاب را افزایش می دهد.
به گفته او، محققان توصیه می کنند که بیماران مبتلا به آرتروز مقدار بیشتری امگا سه به رژیم غذایی خود اضافه کنند که انواع ماهی مانند سالمون، ساردین و قزل آلا، تخم کتان و گردو از غنی ترین غذاهای حاوی امگا سه است.
روستایی افزود: زیتون و روغن زیتون تصفیه نشده نیز حاوی ترکیبات ضد التهاب هستند و توصیه می شود در رژیم غذایی روزانه از آنها استفاده شود. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند میوه ها و سبزی ها به ویژه آنهایی که رنگ تیره دارند، همچنین ادویه ها مانند زنجبیل، سیر، دارچین و زردچوبه که دارای خواص ضد التهابی هستند نیز می تواند ار بروز ارتروز پیشگیری کند.
کارشناس ارشد ارتز و پروتز بیمارستان شهید بهشتی همدان با بیان اینکه مخلوط آب سیب، آب هویج و زنجبیل نیز یک نوشیدنی بسیار مفید برای بهبود التهاب می باشد گفت: چای سبز نیز حاوی ترکیبات خاصی است که برای رفع التهاب و بهبود مفاصل مفید می باشد و براساس مطالعات، نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز در روز اثر قابل توجهی در رفع التهاب دارد.|ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها