دومین جشن رویش به همت رادیو جوان روز پنجشنبه در موزه دارآباد برگزار شد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پیامی به جشن رویش رادیو جوان گفت که اگر یک درخت قطع شده است، ده نهال به جای آن بکارید تا زندگی بشر به خطر نیفتد.
کد خبر: ۶۵۳۲۸۲
پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به جشن رویش: به جای هر درخت قطع شده 10 نهال بکارید

به گزارش روابط عمومی معاونت صدای سازمان صداوسیما، آیت‌الله مکارم‌شیرازی به مناسبت روز درختکاری و مراسم جشن رویش گفت: در اسلام اهمیت زیادی به درختکاری داده شده و حتی کاشتن یک درخت ثواب‌های بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به این‌ که درخت در زندگی دیروز، امروز و فردای انسان‌ها تاثیر بسیار مهمی دارد، افزود: بشر رابطه تنگانگی با درخت، درختکاری، زراعت و زمین کشاورزی دارد و اگر تمام صنایع دنیا را هم جمع بکنید، نمی‌تواند جانشین درختکاری و کشاورزی باشد. در چنین شرایطی باید درختکاری و کشاورزی را صنعتی کنند تا بهره‌گیری از زمین‌ها بیشتر باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز تأسف از قطع درختان از سوی برخی سودجویان تصریح کرد: متأسفانه در این اواخر عده‌ای سودجو بی‌رحمانه به جان درخت‌ها افتاده‌اند و درختان جنگل‌ها را بریده‌اند یا اطراف شهرها برای این ‌که از زمین‌ها برای ساخت و ساز استفاده کنند، درخت‌ها را به بهانه‌های مختلف قطع می‌کنند و این در واقع یک جنایت است.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌ که قطع درختان، زندگی همه موجودات را به خطر می‌اندازد، افزود: درختان مانعی بر سر راه سیلاب‌ها هستند، هر جا که درختان را قطع می‌کنند، سیلاب‌ها زندگی انسان‌ها و حیوانات را به خطر می‌اندازد و آبادی‌ها را در هم می‌کوبد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیام خود به مزایای گوناگون درختان در زندگی انسان‌ها اشاره و تاکید کرد: درخت برای تنفس، تغذیه، صنایع و آینده انسان لازم است و از همه اینها گذشته وجود درخت به زندگانی ما زیبایی می‌دهد که با هیچ چیز برابر نیست و مایه آرامش روح ماست.

وی به همه جوانان توصیه کرد که با نصیحت و سفارش هم جلوی بریدن درختان را بگیرند و هم برای کاشتن درختان جدید کوشش کنند، اگر یک درخت قطع شده ده نهال به جای آن بکارند تا زندگی بشر به خطر نیفتد.

آیت‌‌الله مکارم‌شیرازی در آستانه عید نوروز به همه بویژه جوانان سفارش کرد که به خانه‌تکانی ظاهر و باطن بپردازند و قلب و روحشان را از آلودگی‌ها پاک و پاکیزه کنند.

ترویج حفظ محیط‌زیست و طبیعت

مدیر رادیو جوان در دومین جشن رویش شبکه رایویی جوان که با شعار «هر ایرانی یک نهال، هدیه به فردای ایران» در موزه حیات وحش دارآباد برگزار شد، تاکید کرد که ما باید دست به دست هم بدهیم تا فرهنگ احترام به طبیعت و محیط‌زیست را ترویج و تقویت کنیم.

بهنام احمدپورمبارکه، در این مراسم گفت: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب درخصوص لزوم توجه و حفظ محیط‌زیست، منابع طبیعی، درخت و درختکاری، شبکه رادیویی جوان در راستای ترویج این فرهنگ در بین اقشار مختلف مردم جشن رویش را برگزار کرد.

وی افزود: رسانه‌ها و مسئولان باید دست به دست هم بدهند و برای این ‌که نسل بعدی و فرزندانمان زندگی خوبی داشته باشند و در محیط سالم‌تری زندگی ‌کنند، فرهنگ احترام به طبیعت و محیط زیست را ترویج و تقویت کنیم. جشن رویش شبکه جوان بهانه‌ای برای ورود به حوزه زیست‌محیطی بود.

اسماعیل کهرم، مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مراسم گفت: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده که تعلیم مستقیم و امر و نهی موثر نیست. برای همین است که روی پاکت سیگارها عکس‌هایی می‌اندازند که این تصویر روی ذهن ما بماند و بگوییم اگر سیگار بکشیم این‌گونه می‌شویم. این تعلیم‌های غیرمستقیم می‌تواند ما را به سمت کارهای درست سوق دهد.

وی افزود: رسالت اصلی حفظ محیط‌زیست به دست رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی است. خیلی از ما ممکن است روزنامه نخریم و نخوانیم، ولی اکنون همه در خانه‌هایشان تلویزیون و رادیو دارند. تاثیر رادیو حتی از تلویزیون هم بیشتر است، چون رادیو رسانه‌ای است که در حین انجام کارهای دیگر هم می‌توان به آن گوش داد. رادیو وسیله‌ای است که با زندگی همه ما عجین است و می‌تواند آموزشی‌ترین رسانه ما باشد.

کهرم عنوان کرد: احترام به محیط‌زیست باید از سوی صداوسیما به مردم تعلیم داده شود تا این مساله در بین مردم نهادینه شود.در این مراسم پروفسور پرویز کردوانی، استاد دانشگاه و پدر کویرشناسی ایران درباره وضع درختکاری در تهران و دیگر نقاط ایران صحبت کرد.شهرام زندی، خشایار اعتمادی، پیام حصیری، خوانساری و فلمینگ خوش‌قدم هنرمندانی بودند که در این مراسم قطعاتی را اجرا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها