کد خبر: ۶۳۲۶۱۵
کمند امیرسلیمانی، بازیگر نقش افسانه در سریال «بی‌قرار»: بدون غوغا کار و زندگی می‌کنم

کمند امیرسلیمانی با مجموعه تلویزیونی «پدرسالار» به شهرت رسید و تاکنون در فیلم‌ها و مجموعه‌هایی همچون یک لحظه دیرتر، هوش سیاه، شبانه، شیدا، قرمز، مهریه بی‌بی، راز خنجر، دخترک کنار مرداب و ترنج به ایفای نقش پرداخته است، اما هنوز خیلی‌ها او را با نام آذر، عروس پدرسالار می‌شناسند. او در سریال تلویزیونی «بی‌قرار» نقش افسانه را بازی می‌کند. با او درباره بازی در این سریال به گفت‌وگو نشستیم.

شما در سال‌های اخیر بندرت در سریال‌های تلویزیونی بازی کردید و آخرین کارتان یک نقش فرعی در سریال هوش سیاه 2 بود و بیشتر در تله‌فیلم‌ها حضور دارید. خودتان علاقه‌ای ندارید سریال بازی کنید یا پیشنهاد نمی‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردید آخرین سریالی که بازی کردم نقش مادر در سریال تلویزیونی هوش سیاه بود. نقش‌ام هم در این سریال کوتاه بود. این‌که حضورم در سریال‌ها کمرنگ شده به این دلیل است که پیشنهادهایم نقش‌های خاصی نبود و حرف تازه‌ای برایم نداشت. ترجیح می‌دهم نقشی را بازی کنم که برایم همراه با چالش باشد تا بتوانم مرتب نقش را برای خودم تحلیل و درباره آن فکر کنم. وقتی نقش چنین ویژگی داشته باشد بدون تردید ایفای آن هم برای بازیگر جذاب‌تر بوده و علاقه‌مند است بیشتر ایفاگر چنین نقش‌هایی باشد.

در طول سال‌های بازیگری‌ام تلاش کردم نقش‌هایی را انتخاب کنم که خنثی نباشد یا شخصیتی که قرار است آن را بازی کنم، تک‌بعدی نباشد. برایم فرقی نمی‌کند نقش‌ام بلند باشد یا کوتاه، تلخ باشد یا شیرین. آنچه برایم اهمیت دارد این است که نقش‌ام حرفی برای گفتن داشته باشد. وقتی نقش افسانه در سریال تلویزیونی بی‌قرار به من پیشنهاد شد، احساس کردم این نقش برایم جای کار دارد.

همان‌طور که اشاره کردید نقش افسانه همراه با چالش‌هایی است. او حساسیت‌های خاص خودش را دارد و نسبت به هر کاری که همسرش انجام می‌دهد بدگمان است. البته او ذاتا فرد منفی نبوده، بلکه حساس است. ایفای این نقش برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

همان‌طور که گفتید افسانه منفی نیست، بلکه مثل هر آدم دیگری خصلت‌هایی دارد و نسبت به برخی کارهای همسرش حساس است. من هم تلاش کردم این خصلت‌های افسانه را خیلی پررنگ نکنم تا مبادا بیننده نسبت به او نگاه خوبی نداشته باشد، حتی وقتی نسبت به کارهای همسرش مشکوک می‌شود، سعی می‌کند در نهایت آرامش حرفش را به شوهرش بزند.

نمی‌دانم چرا مرتب نقش‌هایی سر راه من قرار می‌گیرد که خصوصیات منفی هم دارد. چیزی که برایم اهمیت دارد این است که معتقدم هیچ‌کدام از آدم‌ها بد نیستند، بلکه قرار گرفتن در شرایطی باعث می‌شود آنها مسیر زندگی را گاهی اشتباه بروند، ولی ذاتا هیچ‌کس بد و منفی نیست. به همین دلیل معتقدم افسانه هم منفی نیست، بلکه گاهی حساس می‌شود. در فرهنگ جامعه ما حساسیت داشتن روی شریک زندگی وجود دارد و افسانه هم زنی است که برای حفظ زندگی‌اش تلاش می‌کند و حافظ آن است و دلش نمی‌خواهد زندگی‌اش را از دست بدهد.

برخورد افسانه نسبت به شکی که به کارهای همسرش دارد، جالب است. در این مواقع برخلاف خانم‌های خانه‌دار که معمولا اعتراضشان با تندی‌ بیش از اندازه است، نسبت به شوهرش رفتار منطقی‌ دارد و سعی می‌کند در کمال خونسردی مشکلش را حل کند. این نوع بازی را خودتان پیشنهاد دادید یا کارگردان از شما این‌گونه خواست؟

با توجه به تجربه‌ای که سال‌ها در عرصه بازیگری کسب کرده‌ام، فکر کردم اگر بازی‌ام به این شکل باشد برای مخاطب امروزی قابل قبول‌تر است. از سوی دیگر، بخشی از شخصیت افسانه را از شخصیت واقعی خودم الهام گرفتم. خودم هم این‌طور هستم و معتقدم بدون غوغا می‌توان حرف را راحت‌تر زد و تاثیر بیشتری دارد. چون داد و فریاد باعث می‌شود منش شخصیت فرد زیر سوال برود، به همین دلیل تصمیم گرفتم این طور بازی کنم.

علاقه‌مند نیستید از بازی چنین نقش‌هایی فاصله بگیرید؟

طبیعی است هر بازیگری دوست دارد نقش‌هایی با رنگ و لعاب‌های متنوع بازی کند. من هم دوست دارم این اتفاق برایم بیفتد، اما بیشتر پیشنهادهایم در راستای نقش‌های عصیانگر است. در سریال ویلای من، یک نقش متفاوت را بازی کردم که تا به حال آن را تجربه نکرده بودم. در این سریال نقش‌برونگرا و شلوغی دارم. در مجموع فرم چهره‌ و نوع بازی‌ام شاید باعث شده بیشتر چنین نقش‌هایی به من پیشنهاد شود. به هر حال سعی می‌کنم بهترین نقش را انتخاب کنم.

شنیده‌ایم شما دقیقه نود برای بازی در سریال تلویزیونی بی‌قرار انتخاب شدید. چطور با زمان کمی که در اختیار داشتید بازی در این سریال را پذیرفتید؟

با وجود این‌که زمان کمی برای تصمیم‌گیری داشتم، اما در حال حاضر نتیجه را که می‌بینم خیلی راضی هستم و خوشحالم در این سریال بازی کرده‌ام. زمان کم باعث شد در فرصتی که در اختیار دارم تکاپوی بیشتری برای نقش‌ام داشته باشم. این مساله باعث نشد تمرین نکنم، اما به هر حال مثل هر کاری که زمان داشتم، فرصت نداشتم خیلی درباره نقش تحلیل کنم، البته با توجه به این‌که نسبت به فلورا سام کارگردان شناخت داشتم و با هم یک تله‌فیلم کار کرده بودیم، می‌دانستم در انتخابم به هیچ‌وجه اشتباه نمی‌کنم.

با توجه به این‌که شما معمولا خیلی گزیده‌کار هستید، چنین انتخابی برایتان همراه با نگرانی نبود؟

گرچه زمان‌ام کم بود اما نگران نبودم، چون حرفه من بازیگری است و در طول این سال‌ها تجربه خوبی در این عرصه پیدا کردم، به همین دلیل انتخاب کاری که فرصت کمی برای تحلیل نقش داشته باشم مرا شوکه نمی‌کند، بلکه در این مواقع باید تلاشم‌ را بیشتر کنم. پشتوانه‌ام برای بازی در سریال تلویزیونی بی‌قرار توانمندی‌های خودم در عرصه بازیگری بود و این‌که می‌دانستم با کارگردانی کار می‌کنم که نسبت به کارش شناخت دارد. به همین دلیل اصلا نگران نبودم.

فلورا سام در کنار نویسندگی و کارگردانی، بازیگری را هم تجربه کرده است. به نظرتان بازیگربودن کارگردان تا چه میزان به تعاملش نسبت به بازیگران کمک می‌کند؟

خوشبختانه خانم سام درباره نقش با بازیگرانش صحبت می‌کند و این‌طور نیست بگوید هر چه من می‌گویم درست است، بلکه تعامل خوبی در طول کار با بازیگران دارد. بدون تردید هر چه ارتباط کارگردان با بازیگران بهتر باشد به نتایج کار کمک زیادی می‌کند. ایشان هم هر جا لازم بود با بازیگر صحبت و نکات لازم را به او یادآوری می‌کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها