برنامههای رادیو کودک قرار است از ساعت 6 صبح تا 22 و 30 پخش شود.
نعیمیذاکر، مدیر رادیو کودک درباره زمان راهاندازی این شبکه رادیویی به جامجم گفت: راهاندازی هر شبکه رادیویی الزاماتی دارد که بخشی از آن به مسائل اداری مربوط میشود و بخشی دیگر اختصاص به فرکانس و مباحث فنی دارد؛ بنابراین با توجه به این مسائل هر زمان زیرساختهای این شبکه آماده شود، رادیو کودک راهاندازی میشود.
وی افزود: ما از مدتها قبل تحقیق و پژوهش لازم را انجام دادیم و ساختار و محتوای برنامههای این شبکه رادیویی را آماده کرده، به شکل مکتوب درآورده و برای بررسی در اختیار شوراهای سازمان صداوسیما قرار دادیم.
مدیر رادیو کودک درباره ساختار و محتوای این رادیو گفت: هماکنون برنامههای متعدد تلویزیونی و رادیویی برای کودکان پخش میشود، اما رادیو کودک قرار نیست فقط پیامهای لحظهای به مخاطب بدهد؛ به همین دلیل قرار است به شکل هدفمند جامعه مخاطبان را اداره کنیم.
نعیمیذاکر عنوان کرد: معمولا برنامهها به صورت زنده در رادیو و تلویزیون برای کودکان و نوجوانان پخش میشود، اما برنامههای رادیو کودک به صورت تولیدی است و یک مجری پل ارتباطی بین مخاطبان و برنامهها میشود؛ مثل زمانهای قدیم که مجری بین برنامهها حضور داشت و اعلام برنامه میکرد.
وی درباره برنامهریزی صورت گرفته برای رادیو کودک گفت: ما برنامهریزی درازمدت انجام دادهایم تا این شبکه رادیویی محتوای غنی داشته باشد و بتواند تاثیر لازم را بر خردسالان، کودکان و نوجوانان بگذارد؛ حتی جدول پخش برنامهها طراحی شده تا از ساعت 6 صبح پخش برنامهها شروع شود. برنامههای این شبکه تا ساعت 22 و 30 ادامه پیدا میکند. البته در ماه رمضان برنامههای این شبکه زودتر از 6 صبح شروع میشود.
طراحی پیامهایی برای همه خانواده
مدیر رادیو کودک با اشاره به این که برای انتقال پیام برنامهها مدت زمان مشخصی در نظر گرفته شده، توضیح داد: برای هر پیام نیمساعت را در نظر گرفتهایم. به عنوان مثال برنامهای با عنوان «نام تو بهترین سرآغاز» از ساعت 6 تا 5/6 صبح پخش میشود و بعد از آن برنامه «خانه و مدرسه» به مدت نیم ساعت روی آنتن خواهد رفت. عناوین و محتوای همه برنامه آماده شده و جدول پخش آنها هم طراحی شده است.نعیمیذاکر ادامه داد: در جدول پخشی که طراحی شده بعد از برنامه «خانه و مدرسه» برنامههای «زنگ مدرسه»، «همکلاسی سلام»، «نون و پنیر و پسته» و... پخش خواهد شد.
وی افزود: محتوای برنامهها به گونهای است که نیازهای روزانه و شبانه مخاطبان را برطرف میکند.
وی تاکید کرد: پراکندگی در ساختار برنامهها وجود ندارد و صفر تا صد برنامهها را برای طول شبانهروز طراحی کردهایم و مولفههای گوناگونی هم برای ارسال پیام به بچهها در نظر گرفتهایم. برخی پیامها برای بچههاست و بعضی پیامها برای بچهها و مادرهایشان یا بچهها و پدرهایشان و بچهها با پدربزرگها و مادربزرگها طراحی شده است.
مدیر رادیو کودک درباره این که آیا پیامهایی در ارتباط با کودکان و کتاب هم در نظر گرفتهاید، توضیح داد: بله برخی پیامها درباره رابطه بچهها با کتب درسیشان است. در مجموع جزئیات هر مبحث را مشخص کرده تا برنامههای این شبکه رادیویی برای بچهها کاربردی باشد. درست مثل زنگ مدرسه که هر زنگ اختصاص به یک درس دارد. برنامههای رادیو کودک هم از نظم خاصی پیروی میکند.
نعیمیذاکر درباره همکاری این شبکه رادیویی با رسانههای مجازی گفت: اکنون رسانه مجازی هزار و شصت و شونزده فعال است و ما در رادیو کودک سعی میکنیم با رسانههای مجازی در ارتباط باشیم. قرار نیست این شبکه رادیویی به تنهایی فعال باشد. رفتار تکرسانهای جواب نمیدهد. باید چندرسانهای باشیم. ما تلاش میکنیم در این شبکه رادیویی پاسخگوی نیازهای اجتماعی بچهها باشیم.
وی ادامه داد: ما با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان بسیج دانشآموزی، فرهنگسراهایی که فعالیتهایشان متناسب با کودکان و نوجوانان است و کتابخانههای تخصصی کودکان در ارتباط هستیم. همچنین به فیلمهای سینمایی و تئاترهایی که برای کودکان تولید میشود هم توجه خواهیم کرد. علاوه بر آن تلاش میکنیم با برنامههای مختلف بچهها را به فعالیتهای فرهنگی ترغیب کنیم. در این شبکه بخش ویژهای هم برای ورزش خواهیم داشت، چون سلامت بچهها اهمیت زیادی دارد.
کودکان به رادیو نیاز دارند
مدیر رادیو کودک درباره اینکه با توجه به رسانههای متعدد تصویری، آیا این رادیو جایگاه خوبی بین کودکان پیدا خواهد کرد، گفت: اکنون هفت ساعت برنامه برای کودکان از شبکههای مختلف رادیویی پخش میشود و هرکدام از این برنامهها به شکل مستقل اهداف خودشان را دنبال میکنند، به همین دلیل این برنامهها هدفمند نیستند. این در حالی است که ما بزرگترین جامعه کودک و نوجوان را در کشورمان داریم. جوامع دیگر که تعداد کودکانشان کمتر است در ارتباط با رادیو کودک سرمایهگذاری کرده و به نتایج خوبی هم دست پیدا کردند. من نمیدانم چرا برخی معتقدند رادیو جایگاهی بین بچهها ندارد.
نعیمیذاکر ادامه داد: ما قبل از آنکه مقدمات رادیو کودک را فراهم کنیم، پژوهشهای گستردهای درباره رادیو کودک در کشورهای توسعهیافته انجام دادیم و متوجه شدیم در آمریکا، فرانسه، کانادا، انگلستان و... رادیو در مقایسه با دیگر رسانهها که رقابت تنگاتنگی دارد، بویژه در مناطق غیرشهری تاثیر بیشتری دارد. البته مناطق غیرشهری در آنجا با مناطق غیرشهری کشور ما قابل مقایسه نیست؛ با توجه به اینکه رادیو رسانه در دسترسی است، به همین دلیل بشدت تاثیرگذار است.
وی افزود: تحقیقات گستردهای انجام دادیم و نیازسنجی لازم صورت گرفته تا بدانیم محتوا، ضرباهنگ، موسیقی و... در این شبکه رادیویی باید چگونه باشد.
نعیمیذاکر تاکید کرد: در عرصه گسترده فناوری رسانه، برنامهسازی برای مخاطبان کودک و نوجوان از پیچیدگی و ظرایف خاص برخوردار است. تاثیرپذیری، الگوگیری و انس با رسانه در این گروه سنی بمراتب بیشتر از دیگر اقشار است. کودکان و نوجوانان به سهولت با نقشها، شخصیتها و موقعیتها همذاتپنداری میکنند، میآموزند و تجربه کسب میکنند.
وی اشاره کرد: بنابراین ارتباط عاطفی این مخاطبان با چهرههای رسانهای، باعث میشود که براحتی گفتهها، پندها و اعمال آنها را بپذیرند. هر برنامه علاوه بر اهداف کلی و رویکرد اصلی، دربرگیرنده اهدافی جزئی نیز است. در طراحی اهداف جزئی، توجه به موقعیت و طبقهبندی مخاطب بخصوص گروه سنی از اهمیت فراوان برخوردار است.
فاطمه عودباشی/ گروه رادیو و تلویزیون
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم