مصائب برداشت بی رویه از آب دریاچه های فارس

دریاچه پریشان خشک شد

دریاچه پریشان به همراه سایر تالابهای استان فارس با شروع فصل گرما دوباره خشک شدند تا معضل برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی دست از گریبان این اکوسیستم های آسیب دیده بر ندارد.
کد خبر: ۵۷۳۴۶۵
دریاچه پریشان خشک شد

در حالی که در ابتدای سال جاری به دلیل بارش های مناسب دریاچه های استان فارس آبدار شده بودند اما طی چند روز گذشته به دلیل تبخیر زیاد و بالای بودن سطح زیرکشت این دریاچه ها به طور کامل خشک شدند.

دریاچه پریشان که از مهمترین دریاچه های آب شیرین کشور به شمار می رود، در فصل فروردین و اردیبهشت به دلیل بارشهای مناسب آبگیری شد و شرایط به گونه ای شد که چشمه های این دریاچه فعال شدند البته دریاچه های طشک و بختگان نیز وضعیت مناسبی دست یافتند اما هم اکنون بار دیگر این دریاچه ها خشک شده و با خشکی دست و پنجه نرم می کنند.

بارندگی در شهرستان کازرون طی چند هفته اول امسال به اندازه ای بود که حدود 100 هکتار از دریاچه پریشان را آبگیری کرد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس در این رابطه گفت: طی چند روز گذشته با وجود اینکه دریاچه پریشان به طور مناسبی آبگیری شده بود بار دیگر خشک شد.

محسن جعفرنژاد افزود: در حالیکه در دریاچه پریشان شاهد حضور پرندگان بودیم و انتظار می رفت که این دریاچه تا پاییز آبدار باشد اما به طور غیر منتظره ای پریشان خشک شد البته دریاچه بختگان و طشک نیز که در این مدت آبدار شده بودند و بعد از چند سال وضعیت آنها بهبود پیدا کرده بود ناگهان خشک شده و در حال حاضر به طور 100 درصد خشک شده اند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دلایل خشک شدن این تالابها، اظهارداشت: یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه های استان فارس بالا بودن سطح زیرکشت و کشاورزی اطراف آنهاست که در از بین رفتن دریاچه های استان تاثیرگذار است.

وی افزود: در این راستا ضروری است که مسئولان امر نسبت به مدیریت مصرف آب و تغییر الگوی مصرف اقدام کنند در غیر این صورت به صورت مداوم به جز در زمان محدودی باید منتظر خشک بودن دریاچه های مهم فارس بود.

جعفرنژاد یکی دیگر از موضوعات مهم در خشک شدن دریاچه ها را وجود چاه های غیرمجاز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهی چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه های استان وجود دارد که این امر در خشک شدن دریاچه ها تاثیرگذار است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس اضافه کرد: البته چاه های مجازی که در اطراف دریاچه های استان به تعداد زیاد وجود دارد در خشک شدن دریاچه ها بی تاثیر نیست زیرا هیچگونه مدیریتی در برداشت از آن صورت نمی گیرد.

وی بر لزوم کنترل برداشت از چاه های استان فارس تاکید کرد و گفت: البته تبخیر زیاد نیز در خشک شدن دریاچه های استان تاحدودی تاثیرگذار است اما نه به آن اندازه ای که برداشتهای غیرمجاز تاثیر می گذارد.

جعفرنژاد اظهارداشت: یکی دیگر از موضوعاتی که در خشک شدن تالابهای استان فارس تاثیرگذار است عدم اختصاص حقابه بوده که در این راستا مسئولان امر باید نسبت به تخصیص حقابه های این دریاچه ها اقدام کنند البته دریاچه های کمجان و مهارلو در استان فارس تا حدودی آبدار بوده و خشک نشده اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها