دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز برای چندمین بار طی سال‌های اخیر به رنگ قرمز درآمده و کارشناسان دلیل آن را شوری زیاد آب و رشد جلبک‌های مقاوم به شوری می‌دانند.
کد خبر: ۶۵۹۸۹۷
شوری زیاد آب، مهارلو را قرمز کرد

خشکسالی‌های متمادی که در چند سال اخیر فارس را فرا گرفته بود، به خشکی اغلب تالاب‌های استان منجر شد، اما یکی از دریاچه‌هایی که همچنان در مقابل این خشکی‌ها مقاومت کرد، دریاچه مهارلو بود، با این حال مشکل پدیده کشند قرمز طی این سال‌ها دریاچه را رها نکرد.

این پدیده هرازچندگاهی در تالاب مهارلو دیده می‌شود و اکنون نیز دریاچه مهارلو به رنگ قرمز درآمده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست درباره قرمزی این دریاچه به مهر گفت: پایین آمدن سطح آب از یک سو و افزایش غلظت نمک در دریاچه از دیگر سو کمک می‌کند که شرایط برای رشد جلبک یا همان کشند قرمز در دریاچه‌ها فراهم شود، از این رو به دلیل کاهش آب طی چند مدت اخیر، شاهد قرمز شدن دریاچه مهارلو هستیم.

علمدار علمداری با بیان این که کشندهای قرمز جلبک‌هایی هستند که نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی‌که شوری آب بالا رود، رشد این جلبک‌ها بیشتر می‌شود، افزود: متاسفانه این جلبک نوعی سم از خود تولید می‌کند که شرایط را برای حیات آرتیمیای دریاچه از بین برده یا محدود می‌کند.

وی با بیان این که کشند قرمز در فصل بهار در دریاچه مهارلو به وجود می‌آید، درباره راه‌های برون رفت دریاچه از این شرایط یادآور شد: با بالا آمدن آب دریاچه می‌توان امیدوار بود که مهارلو از دست این کشندهای قرمز جان سالم به در ببرد، زیرا با بالاآمدن آب دریاچه، تعادل ایجاد شده و شرایط برای به وجود آمدن این کشند قرمز از بین خواهد رفت.

دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومترمربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شد. از مهمترین زیستمندان این تالاب می‌توان به پرنده‌هایی نظیر فلامینگو، مرغابی و آنقوت اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها