مصائب برداشت بی رویه از آب دریاچه های فارس

دریاچه پریشان خشک شد

نیاز آبی تمامی تالاب‌های کشور مشخص می‌شود

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه نیاز آبی تالاب‌های کشور با همکاری وزارت نیرو مشخص می‌شود، گفت: دریاچه ارومیه از دست رفته نیست و هم‌اکنون حدود دوسوم از مساحت آن خشک شده است.
کد خبر: ۵۷۲۲۴۸
نیاز آبی تمامی تالاب‌های کشور مشخص می‌شود

محسن سلیمانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وظیفه ما در طرح حفاظت از تالاب‌های ایران پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت جدید بین بخشی و جامع‌نگر بر اساس ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: یکی از بزرگترین مسائلی که تالاب‌ها با آن روبرو شده‌اند در نظر گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها و همچنین حفاظت از تالاب‌ها در فرآیندهای توسعه‌ای کشور بوده است.

وی بیان داشت: در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اقدامات متعددی صورت گرفته است که از جمله می‌توان به آگاه سازی و ظرفیت‌سازی در ذینفعان مختلف کشور از جمله جوامع و کارشناسان محلی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این میان تدوین برنامه جامع مدیریتی از نقطه نظر سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از دیگر اقدامات بوده که مورد توافق تمامی ذی‌نفعان بوده است.

سلیمانی بیان داشت: برای حفاظت و صیانت از تالاب‌ها برنامه‌های مختلفی پیاده شده است که هم‌اکنون این طرح در خصوص چند تالاب پایلوت کشور اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: در این برنامه برای هر یک از دستگاه‌های ذی‌ربط برنامه‌ای تدوین شده که هم‌راستا با یکدیگر است به عنوان مثال برای وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است که راندمان آبیاری را افزایش دهد و مصرف کود و سوخت را در حاشیه تالاب‌های کشور کاهش دهد.

مدیر ملی طرح حفاظت اظهار داشت: چنانچه مسئله حفاظت و احیای تالاب‌های کشور فقط به یک سازمان واگذار شود بدون شک به بی‌راهه رفته‌ایم و واگذاری این مسئولیت به تمامی دستگاه‌ها می‌‌تواند کلید حل معضل تالاب‌های کشور باشد.

سلیمانی اظهارداشت: هم‌اکنون حق‌آبه دریاچه ارومیه سالانه و تالاب شادگان به ترتیب برابر 3.1 و 6.1 میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که هم‌اکنون اقدام جدیدی با همکاری وزارت نیرو آغاز شده است مبنی بر اینکه نیاز آبی تالابهای کشور به طور واضح مشخص شود و آنها در برنامه‌ریزی کلان‌ کشور گنجانده شوند.

مدیر ملی طرح حفاظت ابراز داشت: البته در این‌باره رقمی مطرح شده است مبنی بر اینکه نیاز آبی تمامی تالابهای کشور برابر 15 تا 20میلیارد مترمکعب است اما دقیق بودن این ارقام مشخص نیست.

وی درباره تالاب‌های ایران با بیان اینکه دریاچه ارومیه از دست رفته نیست، گفت: احیای این دریاچه مستلزم همت و تلاش بخش‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی و همچنین جوامع محلی و  رسانه‌ها است.

سلیمانی اضافه کرد: اقدامات و عملکرد 20سال گذشته موجب شده دریاچه ارومیه در چنین شرایطی قرار گیرد و با پیشبرد برنامه منسجم می‌توان طی 5 الی 10 سال آینده به وضعیت نرمال این دریاچه برسیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون احیای دریاچه ارومیه، ‌تالاب شادگان و تالاب پریشان در دستور کار قرار دارد، بیان داشت: وضعیت تالاب شادگان در مقایسه با سایر تالاب‌های کشور بهتر است.

وی با بیان اینکه حدود دوسوم دریاچه ارومیه خشک شده است، اظهارداشت: مساحت این دریاچه برابر 500هزار هکتار است.

به گفته سلیمانی، برای احیای این دریاچه نیازمند عزم ملی و جدی هستیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درباره تالاب پریشان بیان داشت: در سال گذشته این تالاب خشک شده بود اما به دنبال اقدامات صورت گرفته هم‌اکنون حدود 400 تا 500 هکتار از آن آبگیری شده است.

سلیمانی با بیان اینکه تالابها کارکردهای مختلفی دارند، اظهارداشت: تالاب‌ها علاوه بر اینکه محل زیست پرندگان و گیاهان هستند، به شکل جدی با زندگی و معیشت مردم پیوند خورده اند؛ به عنوان مثال معیشت 5هزار خانوار به صورت مستقیم به تالاب شادگان وابسته است.

وی ادامه داد: تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان تا زمانی که پرآب بود نقش کولرآبی را برای این منطقه داشت اما با از بین رفتن بدنه آبی این تالاب به واسطه نوع خاکی که در بستر تالابها وجود دارد بر اثر وزش باد خاک آن به راحتی از  زمین جدا شده و در نهایت موجب ایجاد گرد و غبار شده است.

مدیر ملی طرح حفاظت گفت: تالابها می‌توانند منبع ذخیره آب باشد و از بین رفتن تالابها موجب می‌شود از بسیاری از کارکردهای این منابع طبیعی بی‌بهره بمانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها