پخش مجدد سریال آزرده دل یا FragilHeart از شبکه چهار سیما، فرصتی برای بحث ، تفکر و تامل بیشتر درباره یکی از حساس ترین و در عین حال ، مشکل ترین حرفه های زندگی بشر است:
کد خبر: ۵۴۰۰۶

حرفه پزشکی که به دلیل ویژگی هایش وقتی در قالب یک فیلم یا سریال به نمایش درمی آید، برای همگان جذاب و دیدنی است .شخصیت اصلی سریال آزرده دل ، دکتر ادگار پاسکو، یک جراح قلب است که در اوج شهرت با بحران در کار و زندگی روبه روست.
او در کارش ممتاز و برجسته است و با مهارت و اطمینان عمل می کند، اگرچه کارش بی غلط نیست. همسر و فرزندان پاسکو همگی پزشک هستند، اما دیدگاه های متفاوتی در این حرفه دارند.
لیلیت ، همسر دکتر پاسکو علاقه زیادی به روشهای درمانی غیرکلاسیک پیدا کرده ، درست برعکس همسرش که تمام توجه حرفه ای خود را به اصول خشک علمی معطوف داشته است. دکتر پاسکو به عنوان سرپرست یک تیم جراحی برای معالجه یک مقام بلندپایه چین عازم این کشور می شود.
این سفر و آشنایی دکتر پاسکو با حرفه پزشکی در چین باعث می شود او در قواعد حاکم بر حرفه خود که تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داده ، بازنگری کند. سریال آزرده دل ، داستان ساده ای دارد و در عین حال ، با بسیاری از سریال های پزشکی متفاوت است.
این سریال می کوشد به عوامل تاثیرگذار در زندگی خانوادگی و حرفه ای پزشکی بپردازد و نقش اعتقادات و سنتها را در این باره بررسی کند.
پاولامیلن از نویسندگان معروف انگلیسی که چندین جایزه معتبر از جمله جایزه امی و بافتا را در کارنامه فعالیت خود دارد، درباره چگونگی نگارش این سریال و بخصوص کابوس های دکتر پاسکو می گوید: «در سال 1995برایان ایستمن با من تماس گرفت و ایده نوشتن یک سریال را با موضوع پزشکی به من داد.
هدف اصلی او بررسی روشها و سنتهای مختلف در درمان بیماری ها بود. با کمک یک محقق و کریستین لاس رشته های مختلف پزشکی را بررسی کردم ، تا ببینم داستان را چطور بنویسم.
از آنجایی که شوهرم پزشک اطفال است ، با این حرفه و مفاهیم آن تا حدی آشنایی داشتم. با یکی از پزشکان که صحبت کردم ، می گفت مردم ، پزشکان را بیشتر یک جادوگر می دانند.
روش درمان همیشه یک چیز مبهم و پیچیده است.او داستانی برایم تعریف کرد که خودش در صحت آن اطمینان داشت ، اما من بلافاصله فهمیدم این همان چیزی است که دنبال آن می گشتم ، یعنی باورها تا چه حد بهبود بیماری را تحت تاثیر قرار می دهند.
داستان مربوط به یک پزشک جوان استرالیایی است که به منطقه ای دورافتاده در استرالیا سفر می کند. پولهایش را می دزدند و او مجبور می شود سوار یک قطار باری شود. پس از بسته شدن در واگن ، متوجه می شود که در یخچال محبوس شده.
از آنجا که تا مقصد چند روز راه بود، فکر می کند حتما می میرد. تصمیم می گیرد برای کمک به حرفه پزشکی دقیقا احساس خود را درباره سرما و یخ زدن بدن تا مرگ بنویسد.
بعد از چند روز قطار به مقصد می رسد و کارگران راه آهن جسد او را با نوشته هایش پیدا می کنند؛ اما آنها زمانی متعجب می شوند که می فهمند یخچال واگن اصلا روشن نبوده.
تصمیم گرفتم این حادثه را وارد زندگی ادگار کنم ، البته به صورت یک کابوس ناراحت کننده ، دکتر پاسکو زمانی که داستان این کابوس را برای دکتر چینی تعریف می کند، راز داستان قطار برای او و بیننده فاش می شود.
قطار نماد یک کابوس نیست ، بلکه نشانی از تغییر است. موضوع را به خانواده بسط دادم و با جزییات کامل تر فیلمنامه را نوشتم: ادگار پاسکو یک پزشک ماهر است که از یک کابوس رنج می برد اما سفر او به چین موجب می شود، پایه های اعتقادی ، خانوادگی و شغلی اش زیر سوال رود. با این داستان و محتوا سریال آزده دل ساخته شد.»
نقش اصلی دکتر ادگار پاسکو را نایجل هاتورن بازی می کند. او متولد 1929 در کاونتری است که در آفریقای جنوبی بزرگ شد و بیش از 50 سال در عرصه بازیگری فعالیت داشت.
در دهه 1950به انگلستان بازگشت و محبوبیت و شهرت او با سریال کمدی «بله آقای نخست وزیر» محصول دهه 1980بی.بی.سی به دست آمد در سال 1987 مدال CBE را از ملکه الیزابت دریافت کرد.
اجرای نمایش دیوانگی جورج سوم در تئاتر لندن توجه همگان را به خود جلب کرد و جوایز معتبر بسیاری از جمله جایزه الیویر را برایش به ارمغان آورد.
ولی در چین در تئاتر برادوی و چندین فیلم امریکایی بازی کرده است. هاتورن با بازی در سریال آزرده دل ، پس از 5سال غیبت به صحنه تلویزیون بازگشت.
خود در این خصوص می گوید: «زمانی که فیلمنامه را خواندم. احساس کردم این کاری نیست که دنبالش می گردم و آن را رد کردم. وقتی متن را با تغییراتی دوباره برایم فرستادند، آن را تا آخر خواندم و تحت تاثیر قرار گرفتم. متن بسیار عالی بود و مفاهیم بحث برانگیزی را مطرح می کرد.
من فکر کردم ممکن است بخشی از مردم را تحت تاثیر قرار دهد، برخی را آزار دهد و حتی برخی آن را مضحک بدانند؛ اما در کل بسیار آموزنده خواهد بود.
پاتریک لو، کارگردان سریال هم فوق العاده بود، کارگردان انگلیسی که نمی توانست با بازیگران انگلیسی خوب صحبت کند، اما دقیقا می دانست آنها چطور فکر می کنند. بازی در سریال آزرده دل برای من تجربه بسیار خوبی بود.»
نایجل هاتورن در 26 دسامبر 2001 درگذشت. مرگ او بر اثر حمله قلبی اعلام شد، اما بی.بی.سی در گزارش خود به این نکته اشاره کرد که او 18 ماه با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد.
درست 3 هفته پیش از مرگش او مشغول فیلمبرداری فیلمی با نام «مرا صدا کن کلاوس» همراه با وودی گلد برگ بود. ضمن آن که انتخاب نخست پیتر جکسون برای بازی در نقش گاندلف در سه گانه «ارباب حلقه ها» سر نایجل هاتورن بود که بیماری و مرگ فرصت بازی در این فیلم را از او گرفت.
از دیگر نامهای معروف این سریال باید به برایان استیمن تهیه کننده سریال و سرپرست کمپانی کارنیوال اشاره کرد. تولیدات این کمپانی که سریال های تلویزیونی ، فیلم سینمایی و حتی تئاتر هستند، بسیاری از جوایز معتبر هنری انگلستان و بین المللی از جمله اسکار، امی ، تونی ، ادیویر و بافتا را به دست آورده اند.
سریال های «پوآرو»، «همیشه سبز»، «جستجوگران» و «تجسس » از تولیدات این کمپانی هستند که تاکنون در ایران به نمایش درآمده اند.
سریال آزرده دل محصول 1996 کمپانی کارنیوال و کانال 4انگلستان است که در 3 قسمت 65 دقیقه ای تولید شده و هنوز هر چند وقت یک بار پخش آن تکرار می شود.

لادن بهبودی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها