کودکان در کنار والدینشان معنا پیدا می‌کنند. کودکی که سرپرست ندارد و اصطلاحا به او یتیم می‌‌گویند، معنای بیرونی ندارد چون کسی نیست که برای این کودک امکانات زندگی را مهیا کند، برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند، با محبت و تربیت خود شخصیت او را بپروراند و از او حمایت کند.
کد خبر: ۵۰۷۰۳۰

کودک بی‌‌حامی هم مثل برگ لرزان پاییزی است که با کوچک‌ترین وزش نسیم بر زمین می‌افتد. همه این آسیب‌ها باعث شده تا بزرگان دین و معرفت توجه به ایتام را گوشزد کنند.

در بسیاری جوامع دولت حامی کودکان یتیم است و اگر کسی قرار است از این کودکان حمایت مالی و معنوی کند باید کمک‌های خود را از طریق دولت به کودکان یتیم برساند.

اما در جوامعی مثل جامعه ما که «یتیم‌نوازی» ریشه در فرهنگ مذهبی ما دارد افرادی پیدا می‌شوند که مستقیما سرپرستی یک یا تعدادی از ایتام را به‌عهده می‌گیرند و برای آنها وظیفه پدر و مادری را ایفا می‌کنند.

ما ایرانی‌ها معمولا از همان زمانی که کودک هستیم قلک‌هایی را در اطرافمان می‌بینیم که روی آنها نوشته انجمن حمایت از ایتام. این قلک‌ها به مردم یادآوری می‌کند که در کنار زندگی روز‌مره به یاد بچه‌هایی هم باشند که پدر و مادر ندارند.

تلویزیون اما به عنوان یک رسانه فراگیر خیلی بیشتر از قلک‌هایی که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، می‌تواند یتیم‌نوازی و حمایت از این گروه را ترویج کند.

سریال «رویای گنجشک‌ها» که پخش آن از شنبه شب از شبکه دو سیما آغار شد، موضوع ایتام و توجه به آنان را موضوع خود قرار داده است.

داستان این سریال درباره یک پیرمرد مهربان (علی نصیریان) است که خانه خود را در شمال کشور به موسسه‌ای برای نگهداری از ایتام تبدیل کرده است. قرار است در این خانه اتفاقات زیادی رخ دهد.

هنوز تا پایان رویای گنجشک‌ها و تماشای اتفاقات آن باید صبر کنیم. شاید این سریال مخاطبان زیادی را جذب کند و شاید هم مورد انتقاد قرار بگیرد، اما آنچه مهم است، انتخاب سوژه برای این سریال تلویزیونی است.

کودکان یتیم معمولا در حاشیه برخی از آثار نمایشی قرار می‌گیرند، اما تاکنون کمتر دیده شده که ایتام و گروهی از بچه‌های بی‌سرپرست که تحت حمایت فرد خیری قرار می‌گیرند، اصل و محور یک سریال باشند.

در کنار این توجه به موضوع باید به حضور، علی نصیریان هم در این سریال اشاره کرد که پذیرفته نقش اصلی این سریال را بازی کند.

نصیریان یکی از پیشکسوتان حرفه بازیگری است. در ضمن یکی از بااخلاق‌ترین بازیگران ایرانی هم هست. حضور او در این سریال یکی از نقاط قوت رویای گنجشک‌هاست اما نکته مهم‌تر از این حضور نوع بازی نصیریان است.

او در سکانس پایانی قسمت اول نشان داد که عاشقانه در رویای گنجشک‌ها بازی کرده است. او می‌خواسته با این سریال نشان دهد که فرهنگ یتیم‌نوازی را می‌شناسد و می‌داند که باید با یک یتیم چگونه رفتار کند تا به او لقب بهترین بابای دنیا را بدهند.

طاهره آشیانی - دبیر گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها