مدتی است شبکه آموزش با ارائه برنامه «صبحی دیگر» تلاش می‌کند مخاطبان این شبکه روز متفاوتی را شروع کنند. این برنامه در قالب جنگی صبحگاهی با حضور کارشناسان در حوزه‌های علمی، ادبی، فرهنگی و دینی سعی در بالا بردن آگاهی مخاطبان دارد. اجرای این برنامه را نیما کرمی و علی نیکزاد به عهده دارند.
کد خبر: ۴۹۰۰۷۱

این برنامه در آستانه سه ساله شدن است و از همان ابتدا شفافیت و صداقت را مبنای کار خود قرار داده است. به عقیده مخاطبان با شروع برنامه صبحگاهی صبحی دیگر گام جدیدی در برنامه‌های گفت‌وگومحور و ترکیبی برداشته شده است. سیدرامین موسوی ملکی، تهیه‌کننده این برنامه که تاکنون تله‌تئاترهای «سه نقطه» و «پرواز بر فراز تیر چراغ برق» را تهیه کرده درباره شکل‌گیری این برنامه به «جام‌جم» می‌گوید: پیشنهاد اولیه این برنامه را رضا پورحسین، مدیر شبکه آموزش داد که پیش از این در شبکه‌های چهار و دو سیما، برنامه‌های دو قدم مانده به صبح و « مردم ایران سلام» را طراحی کرده بود که هر دو برنامه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

توجه به اخلاق، امید، خانواده و آگاهی

برنامه صبحی دیگر به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص در برنامه‌سازی یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صبحگاهی است. ویژگی‌های این برنامه از نوع رنگ‌آمیزی و انتخاب موضوعات و انتخاب کارشناسان تا حضور دو مجری متفاوت و مکمل هم یعنی نیما کرمی و علی نیکزاد سبب شده مخاطب هر روز صبح در خانه‌اش را به روی این برنامه باز کند و پذیرای حرف‌های آنها باشد و همین اطمینان و اعتماد باعث شده موضوعات متنوعی پایشان را در این برنامه باز کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که چرا در بخش‌های مختلف برنامه از مجری ـ کارشناس استفاده می‌کنند، گفت: طی نشستی که با مدیر شبکه داشتیم تصمیم گرفته شد‌بخش‌های مختلفی را در این برنامه طراحی کنیم و هر بخش مجری ـ کارشناس خودش را داشته باشد تا آن مجری در بخش مخصوص خودش بتواند گفت‌وگوی بهتر و کاربردی‌تری را با مهمانش داشته باشد.

موسوی درباره ویژگی‌های این برنامه و تفاوت‌های آن با سایر برنامه‌های صبحگاهی گفت: اخلاق، امید، خانواده و آگاهی یکی از شعارهای صبحی دیگر است که به آن خیلی توجه کرده‌ایم. راحت و صمیمی بودن، یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این برنامه است. ما سعی کردیم با رعایت خط قرمز‌ها و حریم‌های رسانه‌ای موضوعاتی را مطرح کنیم که برای مردم تازه باشد و دغدغه اصلی آنها محسوب شود. گفت‌وگوهای ما بسیار کوتاه است و بین آنها یک نماآهنگ یا استراحت و زنگ تفریح ایجاد می‌کنیم. ما سعی کردیم در این برنامه حرف دل مردم را بزنیم و در این حرف زدن صداقت به خرج دهیم چراکه احترام گذاشتن به مخاطبان از ویژگی‌های اصلی این برنامه است.

وی با اشاره به موضوعات متنوعی که در برنامه صبحی دیگر به آن پرداخته می‌شود گفت: روابط زناشویی، بهداشت روان، روان‌شناسی کودک که شامل ویژگی‌های اسباب‌بازی‌های کودکان و چطور رفتار کردن با آنهاست، مسائل حقوقی از حقوق آپارتمان‌نشینی تا مهریه، طب سنتی که بسیار بین مردم محبوبیت دارد، طبیعت و گردشگری ـ در این بخش به جای این که مجری را به نقاط مختلف بفرستیم از پروفسور کردوانی خواستیم به استودیو بیاید و درباره گردشگری صحبت کند آموزش نگهداری گل و گیاه آپارتمانی، آموزش آشپزی محلی، اخلاق خانواده و ازدواج حتی موضوعاتی همچون چگونگی رفتار انسان در شب خواستگاری، نحوه برخورد همسران در سه سال اول زندگی، موضوعات مناسبتی و مسائل پزشکی مثل این که دیابت در ماه رمضان چطور کنترل شود، اهمیت نگهداری برگه‌های آزمایشگاهی در یک پرونده از موضوعات جذاب و متنوعی است که در این برنامه به آنها می‌پردازیم.

ایجاد تنوع با موسیقی

یکی از ویژگی‌های دیگر این برنامه پخش میان‌برنامه‌های متنوع است. نماآهنگ‌های شاد و محلی یکی از این بخش‌هاست. موسوی ملکی دراین‌باره می‌گوید: سعی کردیم در صبحی دیگر از موسیقی به اندازه کافی استفاده کنیم. همان‌طور که در یک کلاس درس باید زنگ تفریح وجود داشته باشد در میان یک گفت‌وگوی آموزشی که در این برنامه انجام می‌شود نیز باید لحظات شادی ایجاد کنیم. گزارش‌های دیدنی با موضوعات جالب یکی از این میان برنامه‌هاست که برای عوض کردن فضای خشک و جدی به برنامه افزودیم. مثلا یکی از این موضوعات، تهیه گزارش‌های مردمی درباره آخرین خوابی بود که دیده بودند که در این گزارش پاسخ‌های جالبی توسط مردم داده شد.

موسوی: اخلاق، امید، خانواده و آگاهی یکی از شعارهای صبحی دیگر است که به آن خیلی توجه کرده‌ایم. راحت و صمیمی بودن یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این برنامه است

تهیه کننده صبحی دیگر در مورد مخاطبان این برنامه گفت: مخاطبان صبحی دیگر مخاطب عام تعریف شده است، اما به این معنی نیست که مخاطب خاص را دربرنگیرد. مثلا مدتی بود مخاطبان ما در بیمارستان پیامک می‌دادند و از بخش موضوعات پزشکی تشکر می‌کردند و درباره آن نظر می‌دادند، اما در یک نگاه کلی مخاطب اصلی ما خانم‌های خانه‌دار هستند.

موسوی درباره بخش ویژه و خاص آشپزی در صبحی دیگر که توسط نیما کرمی اجرا می‌شود، گفت: یک روز نیما کرمی پیش من آمد و گفت پیشنهادی دارم. گفت اجازه بدهید بخش آشپزی راه بیندازم. من ابتدا مخالفت کردم چراکه وسیله خاص و امکانات لازم برای قرار دادن این بخش در برنامه را در اختیار نداشتیم، اما او گفت من به صورت پانتومیم این کار را انجام می‌دهم. او به این صورت و فقط با توضیح دادن در روز اول یک نوع سالاد میوه را آموزش داد و این کار او باعث شد مخاطبان زیادی از این بخش استقبال کنند.

وی با بیان این‌که این برنامه از 15رمضان تعطیل می‌شود، گفت: این برنامه به مدت دو هفته تعطیل می‌شود تا در این فرصت دکور و فضا عوض شود، اما موضوعات همان موضوعات همیشگی است. همچنین در سری جدید قرار است تیتراژ ابتدایی برنامه را بهنام صفوی و تیتراژ پایانی آن را محمد علیزاده بخواند. دکور نیز مثل قبل ساده خواهد بود.

اجرای راحت، شعار ماست

علی نیکزاد یکی از مجریان برنامه صبحی دیگر است که برای نخستین بار مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفته است. نیکزاد پیش از این در رادیو فعالیت داشته است. نیکزاد در خصوص این که آیا خط قرمزی در خواندن پیامک‌ها وجود دارد یا خیر، می‌گوید: خط قرمز این برنامه همان خط قرمز مرسوم در سازمان صداوسیماست و خط قرمز خاصی وجود ندارد، جز این‌که اگر فردی ناسزایی یا حرفی غیراخلاقی را در متن پیامک خود گفته باشد، آن پیامک خوانده نمی‌شود.

او با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: صداقت در تمام گفتار و حتی تصاویری که پخش می‌شود از ویژگی‌های اصلی این برنامه است. همچنین مخاطب، محور اصلی برنامه صبحی دیگر است و ما در تهیه و اجرای این برنامه بشدت به مخاطب احترام می‌گذاریم تا آنجا که حتی نظرات مردم را از طریق پیامک‌ها رصد می‌کنیم و آنها را در برنامه به کار می‌گیریم.

وی درباره اجرای دو نفره خود با نیما کرمی می‌گوید: نحوه اجرا به نحوی نیست که هر کدام از ما مسئولیت بخش خاصی را در برنامه به عهده بگیریم، بلکه بیشتر فی‌البداهه و به فراخور زمان، اجرای موضوعی را به عهده می‌گیریم. تبادل افکار و هماهنگی بین من و کرمی بسیار زیاد است و همین نکته باعث شده اجرای امور را در یک خط کلی غیرقابل انعطاف قرار ندهیم، چرا که در یک اجرای زنده دو نفره عموما لحظه‌هایی خلق می‌شود که هیچ کدام از قبل قابل پیش‌بینی نیستند به همین دلیل از قبل مشخص کردن و برنامه‌ریزی کردن درباره این نوع اجراها جواب نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد در بخش مربوط به مجری ـ کارشناسان دخالت می‌کند، می‌گوید: با توجه به مصلحت تهیه‌کننده اجرای بخش‌های مربوط به مباحث علمی و تخصصی به عهده مجری - کارشناسان هر بخش قرار داده شد و تنها دخالتی که ما در این بخش داریم، مطرح کردن سوالات مردم است که از طریق پیامک با ما در ارتباطند. بخصوص آنها که هنگام تماشای برنامه سوالی برایشان پیش می‌آید و آن را مطرح می‌کنند. وی درباره صمیمیت و روانی اجرای مجریان این برنامه می‌گوید: آنچه مسلم است این که اگر صمیمیتی در قاب تصویر این برنامه وجود دارد تنها مربوط به جلوی دوربین نیست و پشت صحنه و در اتاق فکر هم این صمیمیت بین تمام اعضای این برنامه وجود دارد. ما کمترین میزان عدم تفاهم را داریم و از نظر فکری کاملا مکمل یکدیگر هستیم. حتی تهیه‌کننده بشدت به نظرات ما به عنوان مجری احترام می‌گذارد و این موضوع به ارتباط هر چه بیشتر با بینندگان می‌انجامد.

مهراوه فردوسی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها