گزارشی از مجموعه تلویزیونی «تکاپو»

تلاش برای نجات از ورشکستگی

آنچه یک اثر را به لحاظ فرم و ساختار با دیگر مقوله‌ها متفاوت می‌‌کند پرداخت جدید و نوع نگاه خاص و ویژه به محتوای آن است.
کد خبر: ۴۷۰۷۹۱

 اینجاست که بحث نوآوری حرف اول و آخر را در جذب تماشاگر می‌زند. «تکاپو» عنوان سریال تلویزیونی است که در 10 قسمت 45 دقیقه‌ای به کارگردانی بابک اعطا و تهیه‌کنندگی حمیدرضا زارع محلاتی در حال حاضر از شبکه شما در حال پخش است تا در سالی که به‌عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده می‌شود، بخشی از فعالیت‌های اقتصادی و مشکلات آن به تصویر کشیده شود.

بازیگرانی را که مدنظرمان بود، جذب کردیم

حمیدرضا زارع محلاتی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی تکاپو درباره انتخاب بازیگران می‌گوید: در این سریال بازیگرانی چون رضا آشتیانی، مهوش افشارپناه، شراره دولت‌آبادی، خشایار راد، کاوه خداشناس، ایلا تهرانی، الهام شکیب و آناهیتا افشار ایفای نقش می‌کنند که برخی از آنها بازیگران ملی و برخی هم بومی هستند.

خوشبختانه توانستیم بازیگرانی را که مدنظرمان بود، جذب کنیم البته انتخاب بازیگران را بابک اعطا با همکاری انجمن سینمای جوان استان قزوین انجام داد و در بخش‌هایی هم من به ایشان مشورت دادم تا بتوانیم از پتانسیل استانی بخوبی استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در این سریال مجید یکی از سه شریک صاحب کارخانه نساجی تصمیم می‌گیرد با خرید سهم شرکای دیگر کارخانه که مخالف ادامه کار کارخانه هستند، جلوی ورشکستگی و تعطیلی کارخانه را بگیرد که در این راه با مشکلاتی از طرف خانواده و شرکا مواجه می‌شود.

زارع محلاتی در پاسخ به این‌که ویژگی مجموعه تکاپو چیست، می‌گوید: تکاپو یک کار خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی متفاوت در تلویزیون است که می‌تواند مخاطب را جذب کند. تاکنون کمتر مجموعه‌ای داشته‌ایم که خط اصلی آن اقتصادی باشد. به همین جهت با توجه به این‌که امسال هم با عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه داخلی نامگذاری شده است فکر می‌کنم می‌تواند مخاطبان خوبی داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: به نظرم قصه قدرت برقراری ارتباط با مخاطب را دارد و تمام عوامل نیز تلاش کردند این کار به بهترین شکل انجام گیرد. امیدوارم مخاطب هم از این مجموعه راضی باشد و لذت ببرد.

با نقشم زندگی می‌کنم

مهوش افشارپناه از بازیگرانی است که با تمام وجود، نقش‌هایش را بازی می‌کند. برای همین هم مخاطب خیلی راحت با او ارتباط برقرار می‌کند. وی متولد شهر سقز است و لیسانس کارگردانی و بازیگری تئاتر دانشکده هنرهای دراماتیک دارد.

وی درباره حضورش در این مجموعه می‌گوید: از طرف تهیه‌کننده‌ و کارگردان برای بازی دعوت شدم. آنها به من گفتند نقشی در این کار دارند که دوست دارند آن را بازی کنم. من هم پس از مطالعه فیلمنامه، کار را پذیرفتم و نقش همسر رضا آشتیانی و خواهر خشایار راد را بازی کردم و واقعا هم از این نقش خوشم آمد.

وی معتقد است: معمولا بازیگر باید به گونه‌ای بازی کند که نقش نتواند در او اثر بگذارد وگرنه خلاقیت خود را از دست می‌دهد. من در هر نقشی که بازی می‌کنم، پرونده‌اش برای همیشه در ذهنم بسته می‌شود، اما حین بازی با آن نقش زندگی می‌کنم.

وی درباره اهمیت کمرنگ و پررنگ بودن نقش برای بازی می‌گوید: طبیعتا هر بازیگری به نقش پررنگ علاقه بیشتری دارد، من هم همین‌طور. به نقش‌هایی که پررنگ‌تر است بیشتر علاقه دارم. مهم‌ترین مساله‌ای که هنگام بازی به آن توجه می‌کنم این است که بتوانم به نقش نزدیک شوم و در ذهن مخاطب جا پیدا کنم.

بازیگر این مجموعه درباره حضور بازیگران نوپا می‌گوید: اگر بازیگری با واسطه و بدون هیچ توانایی وارد عرصه هنر شود، هنگام تولید یک مجموعه به کار لطمه وارد می‌شود، اما بعضی بازیگران خودشان استعداد بازیگری دارند و بخوبی از عهده نقش برمی‌آیند. هنگام مقابله با چنین بازیگرانی نه‌تنها احساس ناراحتی نمی‌کنم بلکه تجربیاتم را نیز در اختیارشان قرار می‌دهم تا آنها بتوانند استعدادهایشان را پرورش دهند.

تعدد لوکیشن با فضاسازی متفاوت

بابک اعطا که کارگردانی این مجموعه را به‌عهده دارد، می‌گوید: به دلیل تعدد لوکیشن و فضاسازی متفاوت و معناگرا در فیلم، زمان زیادی صرف انتقال گروه و تنوع تصویر شده است. از آنجا که تصویربرداری تکاپو در مناطق مختلف انجام شده، فیلمی پرلوکیشن محسوب می‌شود.

وی درباره چگونگی تولید مجموعه تلویزیونی تکاپو بیان می‌‌کند: پرداخت به ویژگی‌های بومی و محلی، آداب و رسوم و سنن استان‌های مختلف در برنامه‌های نمایشی می‌تواند بر آداب و رسوم، لباس و گویش و ذائقه مخاطبان استانی تاثیر بگذارد. نشان دادن فضای بومی، آداب و رسوم کهن و موسیقی محلی از عوامل اصلی افزایش میزان بیننده، رضایت و اعتماد مخاطبان شبکه‌های استانی است که این موضوع در شبکه شما هم می‌تواند محقق شود تا مخاطبان زیادی به‌دست بیاورد.

ارتباط تنگاتنگ بازیگران کنار هم

خشایار راد متولد تهران و بازنشسته بانک صادرات است. وی در این مجموعه ایفاگر نقش بهروز است که شریک کارخانه مجید محسوب می‌شود.

وی به نوع بازی خود در این فیلم اشاره می‌کند و می‌گوید: همه بازیگران کنار همدیگر بودند تا بتوانند بخشی از جامعه امروزی را که با مشکلات همراه است، به‌تصویر بکشند. هر یک از شخصیت‌های این فیلم در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند و در کلیت داستان معنی پیدا می‌کنند، بنابراین بازی من در ارتباط با کل داستان و نقش‌آفرینی سایر بازیگران بویژه رضا آشتیانی شکل می‌گیرد.

توانایی بالای هنرمندان شهرستانی

رضا آشتیانی سال ۱۳۳۳ متولد زرند بازیگر، مجری طرح و تهیه‌کننده تلویزیون و سینماست. آشتیانی مدرک کاردانی راه و ساختمان دارد. او پس از گذراندن دوره یکساله بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران، فعالیت خود را در سینما آغاز کرد. او با بازی در فیلم «انفجار» ساخته ساموئل خاچیکیان وارد سینما شد.

وی می‌گوید: من در این مجموعه نقش مجید را به‌عهده دارم که شوهر مهوش افشارپناه است. مجید یک کارخانه ریسندگی را مدیریت می‌کند که برای او در این کارخانه مشکلاتی به وجود می‌آید.

آشتیانی درباره نقش خود در این سریال می‌‌افزاید: نقشم را بسیار دوست داشتم. به هر حال این‌گونه نقش‌ها هیجان و ریتم زیادی دارد و یک بازیگر هم تمام سعی‌اش را می‌کند تا این‌گونه نقش‌ها خوب به تصویر کشیده شوند. یکی از نکات مثبت این مجموعه انتخاب داستان‌هایی بود که همگی آنها ما به‌ازای بیرونی داشتند و طراحی شخصیت‌ها به گونه‌ای بود که با فضای جامعه هماهنگی و همخوانی داشت. مجید را شخصیت چندان پیچیده‌ای نمی‌دانم، چون معمولا نقش‌هایم را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنم که خیلی لایه‌دار و دور از باور نباشد. مجید در عین ساده بودن یک بعدی نیست. اتفاقا خیلی جاها متوجه خیلی چیز‌ها می‌شود، ولی سعی می‌کند به روی خودش نیاورد. قصه سریال، کم و بیش پیچیده است برای همین نمی‌توان گفت کدام یک از شخصیت‌های این قصه، اصلی‌اند. مجید یکی از آن نقش‌هایی است که تا انتهای داستان حضور دارد.

وی درخصوص حضور هنرمندان شهرستانی می‌گوید: به نظر من بچه‌های شهرستان می‌توانند نقش‌های مهمی ایفا کنند، اما متاسفانه فضای لازم برای آنها به وجود نیامده است.

هنرمندان شهرستانی از توانایی بالایی برخوردارند و تهیه مجموعه‌ها و تله‌فیلم‌های تلویزیونی می‌تواند به معرفی آنها در سطح ملی کمک کند.

استفاده از نور‌های پرکنتراست برای جذابیت بیشتر

مهدی شبانی، مدیر تصویربرداری و نورپردازی تکاپوست. او درخصوص کارش می‌گوید: فضای قصه ایجاب می‌کرد در خیلی از صحنه‌ها نور‌های پرکنتراست داشته باشیم، چراکه حس نوری سکانس‌ها بشدت در خدمت قصه بود و همه ما سعی داشتیم با ایجاد یک ترکیب نوری خاص به معرفی شخصیت‌ها کمک کرده باشیم.

وی در ارتباط با نوع صحنه‌های به کار رفته در این مجموعه می‌‌افزاید: دکوپاژ به‌گونه‌ای طراحی شده بود که نماهای حرکتی زیادی داشتیم. وجود نماهای غیرثابت در عمل به مجموعه ریتم می‌دهد، ولی در عین حال به دشواری کار تصویربرداری می‌افزاید، چون معمولا عرف بر آن است که این‌گونه مجموعه‌ها با یک دوربین تصویربرداری می‌شود و در کنار آن، زمان حرف اول را برای پیشبرد کار می‌زند.

شبانی در ادامه می‌افزاید: اعطا به‌واسطه حضورش در بسیاری از فیلم‌ها کارگردان بسیار باتجربه‌ای است و نور و تصویر را بخوبی می‌شناسد. تکاپو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. امیدوارم ما هم توانسته باشیم در این خوب دیده شدن سهمی داشته باشیم.

خدمت به حس بازیگر

سعید فارغ، طراح گریم این مجموعه است. وی می‌گوید: مدت زیادی است کار چهره‌پردازی انجام می‌دهم. روند کارم معمولا به این صورت است که گریم‌های غلوشده را خیلی نمی‌پسندم. به نظر من نوع چهره‌پردازی یک بازیگر باید به شکلی باشد که اول خود بازیگر با آن احساس راحتی کند و در عین حال به باورپذیری نقش لطمه‌ای وارد نکند. شخصیت‌های تکاپو هم به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که به خودی خود جذابیت داشتند و چهره‌پردازی کار الزاما نمی‌بایست چیز زیادی به نقش اضافه می‌کرد. کارگردان هم معتقد بود نوع گریم شخصیت‌ها نباید زننده باشد بخصوص در ارتباط با آدم‌هایی که قرار بود در بطن کار یا در کارخانه و محیط‌های دیگر باشند. سعی من و گروه هم این بود که نوع چهره‌پردازی‌مان در خدمت حس بازیگر باشد.

سریال تکاپو هم‌اکنون در حال پخش است و باید دید این مجموعه تا چه اندازه می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند و باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در رونق کارهای اقتصادی باشد.

آشنایی با شبکه شما

15 سال از تاسیس اولین شبکه استانی سیمای مراکز می‌گذرد و در این مدت این شبکه‌ها در وجوه مختلف همچون نیروی انسانی، تجهیزات، پوشش صدا و تصویر و... به ترازی رسیدند که نه‌تنها موجب جذب و رضایت خاطر مخاطبان استانی خود شدند، بلکه از حیث تولید برنامه‌های کیفی جذاب به کمیتی دست یافتند که شبکه‌های سراسری سیما مجالی برای نمایش تمامی این تولیدات نداشته باشند.

بنابراین در پاسخ به این ظرفیت کمی و کیفی برنامه‌سازی با بهره‌گیری از ظرفیت فرستنده‌های دیجیتال، شبکه مراکز استان‌ها (شما) پخش آزمایشی خود را از 14 تیر ماه سال گذشته همزمان با ولادت امام حسین(ع) با پخش 17 ساعت برنامه آغاز کرد.

25 روز بعد دومین شبکه سراسری قابل دریافت توسط گیرنده‌های دیجیتال پس از شبکه مستند، در تاریخ هشتم مرداد ماه با حضور ریاست محترم جمهور رسما افتتاح شد و در نهایت برخورداری شبکه (شما) از ظرفیت‌های بالای برنامه‌سازی در مراکز باعث شد از 12 شهریور پخش برنامه‌های آن شبانه روزی و 24 ساعته شود.

این شبکه در جهت آرایش رسانه‌ای جامع، نافذ و موثر رسانه ملی با اتکا به تولیدات صدا و سیمای مراکز، از طریق تامین و تولید برنامه، یکپارچگی اقوام و اقشار مختلف استان‌های کشور را در عین گوناگونی، نمایش می‌دهد و عموم مردم، مخاطبان آن خواهند بود.

وجه غالب و گرایش عمده برنامه‌های این شبکه، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده و پوشش آن سراسری است.

مرضیه کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها