سید محسن یوسفی که تاکنون کارگردانی مجموعه‌هایی چون طلاق در وقت اضافه، ماروپله و معصوم را عهده‌‌دار بوده است، نوروز امسال با سریال «دست بالای دست» به شبکه 3 سیما آمد.
کد خبر: ۴۶۶۸۶۶

به همین بهانه با او گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای یوسفی ظاهرا پس از حضور دو کارگردان برای هدایت مجموعه دست بالای دست در آخر سکان هدایت این مجموعه به دست شما افتاد. با توجه به این‌که این سریال باید برای ایام نوروز آماده می‌شد این تغییرات در کار شما تاثیرمنفی نداشت؟

به هر حال همیشه گروه فیلم و سریال شبکه 3 جزو گرو‌ه‌هایی بوده‌ که سر فرصت سفارش تولید آثارش را با گروه های مختلف داده است. اما سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که در نهایت کارگردانی سریال دست بالای دست به من سپرده شد و زمانی که من کار را تحویل گرفتم 15جلسه با گروه قبل تصویربرداری شده بود، اما تهیه‌کننده و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 از نتیجه کار راضی نبودند و این حرف به معنی ناکارآمدی گروه قبل نیست شاید به این دلیل که گروه قبل ظاهرا از اهداف مدنظر گروه فیلم و سریال فاصله داشته‌اند و تقریبا از اواخر دی ماه از من برای کارگردانی این مجموعه دعوت به همکاری شد.

آیا شما سکانس‌های تصویر برداری شده گروه قبل را دیدید؟

بله و به نظر من تنها نقطه ضعف گروه قبل در دو نکته بود؛ سکانس‌های تصویربرداری شده کمی طولانی بود و برخی بازیگرانی که برای بازی در این مجموعه انتخاب شده بودند انتخاب‌های مناسبی برای ایفای نقش هایشان نبودند.

و شما چه تغییراتی در نوع کارگردانی این مجموعه لحاظ کردید؟

من همزمان با تصویربرداری مجموعه فیلمنامه را بازنویسی مجدد کردم و البته چند بازیگر را هم جایگزین بازیگران قبل کردم و سعی کردم مجموعه از ریتم خوبی برخوردار باشد و سهم بیشتر شکل‌گیری این مجموعه و به سرانجام رسیدنش نتیجه زحمات آقای مولایی(تهیه‌کننده) و آقای تخت‌شید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه است.

نگران نبودید که در فرصت کوتاهی که در اختیار داشتید، نتوانید به نتیجه‌ای که مدنظرتان است برسید؟

چرا! من بشدت نگران این ماجرا بودم. با توجه به این‌که فقط پنج روز زمان برای پیش تولید مجدد داشتم و در این پنج روز همزمان هم باید فیلمنامه را بازنویسی و هم بازیگران را انتخاب می‌کردم. البته مجموعه ما و چک برگشتی آخرین مجموعه‌هایی بود که برای نوروز کلید خورد و ما در انتخاب بازیگر بشدت با محدودیت مواجه بودیم و خب طبیعتا انتخاب‌های زیادی برای بازیگران این سریال داشتیم که از میان همه گزینه‌هایی که مدنظر داشتیم توانستیم با برخی از آنها در این مجموعه همکاری کنیم.

آیا از نتیجه کار راضی هستید؟

معتقدم هر زمان که یک فیلمساز از نتیجه کار خودش راضی باشد روز مرگش است. من پنج روز زمان پیش‌تولید داشتم و 65 روز هم برای تصویربرداری وقت داشتم و به جرات می‌توانم بگویم اگر راهنمایی و رصد سکانس به سکانس مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما نبود قطعا به این خروجی نمی‌رسیدیم.

مجموعه دست بالای دست از مضمونی طنز برخوردار بود. تا چه حد در زمان اجرا و حتی بازنویسی مجدد فیلمنامه مراقب بودید کار به سمت لودگی کشیده نشود؟

اکنون همه ما می‌دانیم مردم ما دیگر از طنز‌های غلو شده استقبال نمی‌کنند. سطح سلیقه تماشاگر امروز با دیروز فرق کرده و قطعا بزرگ‌نمایی غیرمعقول در یک کار طنز مردم را از سریال دلزده می‌کند بنابراین بشدت مراقب بودیم در اجرا به سمت لودگی حرکت نکنیم و حتی در 9ـ8 سکانسی که احساس کردیم کمی حرکات خارج از تعادل است، در تدوین آن سکانس‌ها را کنار گذاشتیم و من بشدت در اجرا محتاط بودم.

آیا در زمان تصویر برداری از همفکری اعضای گروه هم استفاده می‌کردید؟

معتقدم یک کارگردان باید از توانایی ذاتی و هنری بازیگری که در کارش حضور دارد استفاده کند و من هم طبیعتا از تجربه بازیگرانم استفاده کردم. کارگردان در چنین مواقعی فقط باید مراقب باشد کار از چارچوب اصلی‌اش خارج نشود.

بعد از گذشت مدتی از ساخت این مجموعه به نظر شما کاستی‌های سریال چه چیزی‌هایی است؟

متاسفانه در آثار مناسبتی، فیلمنامه کامل در اختیار گروه فیلمساز قرار نمی‌گیرد و نبود فیلمنامه کامل کار را بشدت دشوار می‌کند و مثلا من حین تصویربرداری مجموعه زمان زیادی نداشتم که برای بازنویسی مجدد کار با نویسندگان همفکری داشته باشم و اگر فیلمنامه از قبل آماده باشد، قطعا چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد . من به عنوان کارگردان می‌توانستم فقط روی کارگردانی تمرکز داشته باشم. در حال حاضر فکر می‌کنم اگر این مجموعه، فیلمنامه آماده در اختیار داشت نتیجه کار بهتر از چیزی که دیدید می‌شد.

آیا فکر می‌کردید مجموعه دست بالای دست جزو پر مخاطب‌ترین آثار نوروزی سیما شود؟

من هنوز اعتقاد دارم تنها چند روز پس از اتمام سریال‌ها زمان خوبی برای برآورد کردن این‌که کدام سریال‌ها جزو پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نوروزی بودند درست نبود و باید زمان بیشتری به این رای‌گیری اختصاص پیدا می‌کرد. من از جامعه آماری اطراف خودم می‌توانستم موفقیت سریال را پیش‌بینی کنم و خوشحالم که مخاطبان تلویزیون هم از این سریال راضی بودند.

بهناز شیربانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها