بازیگر مجموعه سایه سلطان:

با یک نگاه متن را حفظ می‌کنم

هوشنگ حریرچیان بعد از حضور در مجموعه‌های باجناقلار، آشپزباشی و ســـاختمان پزشکان، مجـــموعه‌ای را با عنوان «سایه سلطان» روی آنتن دارد.
کد خبر: ۴۶۵۳۹۱

حریرچیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون متولد سال ۱۳۱۱ در اصفهان است و در سال 1348 بازی در تلویزیون را با مجموعه عکاس‌باشی و بازی در سینما را با فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته علی حاتمی ‌آغاز کرد.

بینندگان هنوز آثاری همچون کودکانه، یک بوس کوچولو، قاعده بازی و پوست موز را از او به یاد دارند.حریرچیان در مجموعه سایه سلطان نقش یک درباری را در قالب طنز ایفا می‌کند.

چطور شد به مجموعه سایه سلطان پیوستید؟

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه، فیلمنامه را برایم فرستاد و من هم مطالعه کردم و تصمیم گرفتم نقشی که به من پیشنهاد شده را قبول کنم، چون متن و بازیگران مورد تاییدم بودند و دلیلی نداشت بازی در این مجموعه را نپذیرم.

مگر فیلمنامه یا بازیگران چه ویژگی‌هایی داشتند که بازی در این مجموعه را پذیرفتید؟

فیلمنامه سایه سلطان کاری تاریخی و فانتزی است که داستان آن در زمان گذشته، حال و آینده اتفاق می‌افتد و از این حیث مورد توجه بود، ضمن این‌که بازیگرانی همچون بهزاد فراهانی و مجدی مشموشی از بازیگران برجسته لبنانی در این مجموعه بازی دارند که به نظرم این عوامل می‌تواند در موفقیت کار موثر باشد.

سریال سایه سلطان، نوروز از شبکه شما روی آنتن رفت و اکنون هم در حال باز پخش است. به نظر شما این سریال توانست مورد رضایت مخاطبان قرار بگیرد؟

به نظر من این سریال با ویژگی‌هایی که داشت، توانست به اثری دیدنی تبدیل شود.استفاده از لوکیشن‌هایی که گذشته و آینده را به تصویر می‌کشد بسیار توانست به جذابیت مجموعه کمک کند.بازی خوب بهزاد فراهانی بسیار دیدنی بود.خود من هم تا آنجا که امکان داشت با راهنمایی‌های کارگردان سعی کردم نقشم را متفاوت بازی کنم. بازخوردهای خوبی هم از سوی مردم گرفتم و از این موضوع خوشحال شدم که بازی در این مجموعه هم توانسته مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد.

به نظرتان در استان‌هایی مانند اصفهان هنرمندانی هستند که هنوز دیده نشده باشند؟

اکثر هنرمندان ملی ما شهرستانی هستند که در تهران متمرکز شده‌اند.

ما در کشورمان هنرمندان فراوانی داریم که هر کدام توانایی‌های خاص خودشان را دارند که خوشبختانه این فرصت از سوی صدا و سیمای استان‌ها فراهم شده تا آنها بتوانند در گونه مورد نظرشان کار کنند، اما این موضوع نیاز به حمایت جدی و بیشتر مسوولان دارد تا آنها هم بتوانند کارهای مطلوبی را ارائه کنند.

قبول دارید شما هم بعد از مجموعه آشپزباشی توانستید توانمندی‌های خودتان را به اثبات برسانید.

البته من قبل از مجموعه آشپزباشی در مجموعه باجناقلار بازی کردم که از شبکه 2 پخش شد و به نظرم بازی در آن نقش بسیار خوب بود و توانست به موفقیت من کمک کند.مجموعه‌های موفق آشپزباشی و ساختمان پزشکان هم در میان مردم جایگاه خوبی به دست آورد به گونه‌ای که قرار شد سری جدید ساختمان پزشکان هم ساخته شود.

شما تاکنون در چندین مجموعه ایفاگر نقش پدر بودید، چقدر تلاش کردید که نقش‌های تکراری بازی نکنید با وجود این‌که شخصیت پدر را داشتید؟

من تا کنون نقش پدران زیادی را بازی کرده‌ام، اما همه نقش‌هایم با هم متفاوت است، به طور مثال در مجموعه باجناقلار نقش پدر ارتشی را بازی کردم که به حرفه عتیقه فروشی می‌پرداخت و ویژگی‌های خاصی داشت یا در مجموعه آشپزباشی نقش پدری مردسالار و مستبد به رأی را بازی کردم که حتی پسر ۴۴ ساله، داماد (پرویز پرستویی)، دختر و نوه‌هایش از او حساب می‌بردند و مطیعش بودند و در مجموعه ساختمان پزشکان نیز نقش متفاوتی را ارائه کردم که حس‌های جالب و زیبایی در او بود. همه اینها بستگی به این دارد که نقش را تا چه اندازه بتوان درک کرد، اگر ما بتوانیم شخصیتی را که بازی می‌کنیم بخوبی بشناسیم و با آن ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم متفاوت و موثر باشیم.

در سری جدید ساختــــمان پزشکان هم بازی خواهید کرد؟

صحبت‌هایی شده که در ساختمان پزشکان 2 هم حضور داشته باشم، فکر می‌کنم اوایل مهر کار به صورت جدی شروع شود.

با توجه به سنی که دارید بازی برایتان سخت نیست، مخصوصا این‌که باید دیالوگ‌هایتان را حفظ کنید؟

من بازیگری را دوست دارم و واقعا در زمان‌هایی که تصویربرداری داریم تنها به نقشم فکر می‌کنم. شاید باورتان نشود، اما من با یک نگاه متن را حفظ می‌کنم. البته در کنار متن و حفظ دیالوگ‌ها، با نظر کارگردان بداهه هم می‌گویم. در اکثر آثاری که حضور داشته‌ام خوشبختانه کارگردان‌ها هم این فرصت را به من داده‌اند تا بداهه هم بگویم. به نظرم بازیگران باید قدرت بداهه‌پردازی بالایی داشته باشند، چون استفاده از بداهه در بسیاری اوقات می‌تواند به موفقیت یک نقش کمک کند.

در چند سال اخیر در آثار تلویزیونی از لهجه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و البته با واکنش‌هایی هم روبه‌رو بوده است، خودتان ترجیح می‌دهید که در بازی‌هایتان با لهجه اصفهانی صحبت کنید؟

اگر کارگردان تصمیم بگیرد با لهجه اصفهانی صحبت کنم این کار را انجام می‌دهم و همه چیز بستگی به نظر گروه تولید دارد. به عنوان مثال در مجموعه آشپزباشی من به زبان محاوره و بدون لهجه صحبت می‌کردم. هیچ وقت سعی نکرده‌ام که ادا در بیاورم تا باعث ناراحتی کسی بشوم. مطمئنا مخاطبان زمانی دلخور می‌شوند که بخواهیم لهجه‌ای را مسخره کنیم که این موضوع در هیچ کدام از بازی‌های من اتفاق نیفتاده است.

علاوه بر مجموعه ساختمان پزشکان، کار جدیدی هم در سال جدید خواهید داشت؟

فیلم «تاکسی پلیس» را برای شبکه 3 کار کردم که در ایام نوروز از همین شبکه پخش شد. قرار است بزودی مجموعه‌ای 90 قسمتی در اصفهان کلید بخورد که در این مجموعه هم نقش جدیدی را بازی خواهم کرد.

فرشید شکیبا - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها