رادیو فرهنگ امسال نیز همگام با فرارسیدن سال نو به استقبال بهار می‌رود. در همین خصوص گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ با ویژه برنامه ساز نوروز از 29 اسفند تا 13 فرودین 1391 هر روز از ساعت 9 الی 12 برنامه‌ای شاد و مفرح را ارائه می‌کند.
کد خبر: ۴۶۲۰۸۹

 محمدصادق رحمانیان با اشاره به این نکته که رادیو فرهنگ رسانه‌ای تخصصی ـ عمومی در حوزه مباحث فرهنگی است، می‌گوید: گروه مطالعات فرهنگی نیز تلاش می‌کند مباحث هنری، ادبی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی را در قالب برنامه‌های خود به گونه‌ای بگنجاند که با کلامی شیوا و ساده پاسخگوی نیاز‌های فرهنگی جامعه باشد.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ؛ بخشی از رسالت این گروه را مبتنی بر ساخت برنامه‌های تفریحی و سرگرمی براساس فرهنگ مردم دانسته و می‌گوید: رویکرد اصلی فضای برنامه ساز نوروز شادمانه و متاثر از عید نوروز است که محتوای آن برگرفته از فرهنگ مردم و نمایش طنزآمیز مسائل اجتماعی موجود، در بین مردم همراه با نغمه‌های نشاط‌انگیز نوروزی است.

امیررضا راز، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه ساز نوروز، می‌گوید: اصل شادی‌آفرینی یکی از گرایش‌های اصلی و مورد توجه ایام نوروز است که ضمن تاکید بر شادی و نشاط‌آور بودن برنامه، گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ، می‌کوشد به بررسی نوروز در اقصا نقاط ایران و آشنایی با فرهنگ مردم از ابعاد مختلف بپردازد.

قالب برنامه مبتنی بر یک حلقه معرفتی شکل گرفته است، زیرا در این برنامه از دوستان و کارشناسانی که با رادیو فرهنگ و گروه مطالعات فرهنگی در ارتباط هستند، کمک گرفتم و براساس نیاز مردم برنامه‌ای ترکیبی (زنده ـ تولیدی) به مدت سه ساعت که حدود 90 دقیقه آن تولیدی است برای ایام نوروز در دست تهیه دارم. ساختار برنامه، همراه تعریف شده است. یعنی هر کسی در هر کجا می‌تواند وارد برنامه شده یا از آن خارج شود. زمان بیشتر بخش‌های برنامه حدود هفت الی 10 دقیقه است تا شنوندگان برنامه در هر فرصتی که به دست می‌آورند و رادیو گوش می‌کنند، از موضوعات برنامه حداکثر استفاده را ببرند.

راز، بخش‌هایی از برنامه را این‌گونه معرفی می‌کند: طرقه که مربوط به موسیقی نواحی مختلف ایران است به کارشناسی محمدجواد بشارتی موسیقی‌های محلی و نوروزخوانی‌ها را معرفی می‌کند. بخش یک لحظه تبسم، میرنوروزی را در اسفند ماه ضبط می‌کنیم.

تهیه‌کننده برنامه در مورد بخش‌های دیگر برنامه‌ ساز نوروز که زنده اجرا می‌شود، می‌گوید: برنامه دو مجری دارد که لابه‌لای بخش‌های تولیدی متناسب با ایام عید مطالبی شاد و مفرح بیان می‌کنند. همچنین با مرکز پلیس راه و مرکز کنترل ترافیک کشور هر روز در ارتباط هستیم و آخرین اطلاعات ترافیکی کشور را به اطلاع شنوندگان برنامه می‌رسانیم. وضعیت آب و هوایی کشور نیز در زمان پخش برنامه دو بار اعلام می‌شود. گزارشگران برنامه از کاروان‌های راهیان نور گزارش زنده ارسال می‌کنند. همچنین شنوندگان برنامه از طریق تماس تلفنی می‌توانند در مورد محلی که هستند برای ما گزارش ارسال کنند. بر همین اساس می‌کوشیم برنامه‌ای مبتنی بر اطلاع‌رسانی، سرگرمی و تفریحی را در ایام نوروز ارائه کنیم.

ره‌نامه

کارشناس این بخش عبدالرضا باقری است. وی می‌گوید: در همه‌جای ایران مناطقی زیبا و دیدنی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این برنامه سعی دارم جاذبه‌های طبیعی گردشگری را معرفی کنم. گردشگری طبیعی در ایران مهجور است. مسافران در طول مسیر به طبیعت بی‌نظیر ایران توجهی ندارند و فقط از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنند، در صورتی که می‌توانند در مسیر خود از دیدنی‌های طبیعت نیز بهره‌مند شوند. برای نمونه در استان سمنان دو نوع آب و هوای مختلف داریم و همین تغییر آب و هوا باعث شده جنگل ابر که یکی از ذخایر طبیعی و دیدنی دنیاست در این منطقه تشکیل شود.

گنجینه معنوی

مریم حصارکی که تهیه بخش گنجینه معنوی را به عهده دارد راهنمای گردشگری فرهنگی است. او می‌گوید: از طریق دیدن آثار تاریخی و گردشگری مناطق مختلف به هویت فرهنگی آن مناطق پی می‌بریم و این‌که چه تاریخ و فرهنگی پشت هر مجسمه، مسجد، موزه و کاخی وجود دارد. تاریخ من یعنی فرهنگ من، یعنی خود من را معرفی می‌کند. پس با دیدن مکان‌های مختلف به دنبال چرا‌ها و تفاوت‌ها باشیم. خوب ببینیم تا بتوانیم درس‌های آموزنده‌ای از تاریخ یاد بگیریم و کارهای گذشتگان را تکرار نکنیم. در بخش گنجینه معنوی به معرفی آثاری می‌پردازیم که قدمت تاریخی دارند، ولی عده کمی از مردم آن را می‌شناسند.

نمایش

میترا خواجه‌ئیان، نویسنده و کارگردان بخش‌های نمایشی برنامه می‌گوید: حدود سه سال است که با رادیو فرهنگ همکاری دارم. در نمایشنامه سعی می‌کنم مباحث و موضوعاتی مطرح شود که با فرهنگ، باورها، ارزش‌ها، معیارهای اخلاقی شایسته و غیرشایسته مردم جامعه هماهنگ باشد. همچنین بعضی از بازی‌های نوروزی را در قالب نمایش معرفی می‌کنم. فرهنگ غنی فارسی ناگفته‌های بسیاری دارد و هر چقدر کار فرهنگی انجام دهیم باز حرفی برای گفتن داریم.

بازیگران گروه نمایش

علی یداللهی می‌گوید: 22 سال است بازیگر تئاتر هستم و دو سال است با رادیو فرهنگ همکاری دارم. در نمایش‌های برنامه‌ساز نوروز تیپ پیرمرد را با حالت‌های مختلف همچون پیرمرد بداخلاق، یکدنده و لجباز و پیرمرد مهربان بازی می‌کنم.

آزیتا ستوده دیگر بازیگر گروه نمایش می‌گوید: از سال 72 همزمان با تئاتر در رادیو هم فعالیت دارم. کار رادیو برایم لذت‌بخش‌تر است، چون استرس کمتری نسبت به تئاتر دارد. بیشتر نقش‌های مربوط به خانم‌ها و بچه‌ها را بازی می‌کنم.

علیرضا تابان که از سال 79 کار خود را در رادیو آغاز کرده است، می‌گوید: ابتدا در رادیو قرآن بعد رادیو ایران فعالیت داشتم و هم اکنون هم در رادیو فرهنگ کار می‌کنم. در گذشته کار اجرا انجام می‌دادم، ولی حالا بیشتر کار نمایشی در رادیو فرهنگ انجام می‌دهم. در نمایش‌های این برنامه نقش پسر شیطون شش ، هفت ساله و همچنین مهمان پرخور را بازی می‌کنم.

وجیهه حسینیان حدود 12 سال است که در رادیو فعالیت می‌کند و مجری برنامه‌های مختلفی در رادیو فرهنگ است.

او می‌گوید: در همه این سال‌ها علاوه بر کار اجرا در نمایش‌های رادیو فرهنگ نیز بازی می‌کنم. موقع بازی در نمایش از کار اجرا و گویندگی فاصله می‌گیرم. طی این سال‌ها بیشتر نقش پیر زن و بچه را بازی می‌کنم. چند تیپ و صدا دارم.

آخرین بازیگری که از گروه نمایشی با ما صحبت می‌‌کند سجاد زنگنه است. وی می‌گوید: 10 سال است بازیگر تئاتر و حدود دو سال بازیگر رادیو هستم. در این سری از نمایش‌ها نقش پسرها و مردهای جوان را بازی می‌کنم.

بهاریه

مهدی محمدیان در ایام نوروز طی 14 برنامه به‌معرفی 42 شاعر ایرانی می‌پردازد. او ضمن بررسی آثار این شاعران یکی از اشعار آنها را که در مورد نوروز و بهار است، می‌خواند.

اما کار محمدیان به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا او در کنار گوینده پیشکسوت رادیو خانم مریم واعظ‌پور در ایام نوروز کار اجرا را نیز به عهده دارد.

از محمدیان که حدود سه سال است در رادیو فعالیت دارد پرسیدم از این که کنار یک گوینده پیشکسوت می‌خواهید برنامه اجرا کنید چه احساسی دارید، می‌گوید: در درجه اول احساس امنیت می‌کنم، زیرا با تجربه هستند و با حال و هوای برنامه‌های نوروزی بیشتر از من آشنایی دارند، پس برنامه با روند بهتری اجرا می‌شود. در مرحله دوم این که از همدیگر تاثیر مثبت می‌گیریم. در ضمن قرار دادن دو نفر همچون ما کنار یکدیگر تیزهوشی و تجربه سردبیر و تهیه‌کننده برنامه را می‌رساند.

محمدیان معتقد است: متانت و وقار در زمان اجرا لازمه کار است، ولی این موضوع با اجرای شاد و القای حس شادی و شعف به شنوندگان برنامه در تضاد نیست. از این که 14 روز از طریق برنامه‌ساز نوروز با هموطن‌های عزیزم در ارتباط خواهم بود خوشحال هستم. این برنامه عیدی من و دیگر همکارانم در رادیو فرهنگ به آنهاست.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها