معاون صدا سازمان صدا وسیما، در دیدار جمعی از هنرمندان عرصه طنز گفت: رادیو مصرف کننده طنز شادی آفرین است.
کد خبر: ۴۱۰۴۲۳

رادیو فرهنگ یکشنبه 29 خرداد به منظور تبیین و بررسی موضوع دومین هم‌اندیشی طنز رادیویی با عنوان شادیانه‌های فرهنگ مردم میزبان مرتضی احمدی، محمدعلی کشاورز،شمسی فضل الهی، رضا بنفشه خواه، رضا عبدی، تورج نصر، عباس محبی، فرزاد حسنی، علی فروتن، محمدرضا ترکی، رضا رفیع، شهرام شکیبا و جمعی از طنزپردازان و اهالی رسانه بود.

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت صدا،  محمد حسین صوفی در این نشست با اشاره به اهمیت مقوله طنز و شادی در جامعه گفت: برگزاری این نشست با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طنز به مثابه کارگاه آموزشی در مقوله طنز پردازی است و می‌تواند سرآغاز یک ساز و کار اجرایی باشد. اساسا رادیو در مقوله طنزمصرف کننده است نه تولید کننده، چنانچه تولیدات طنز در خارج رسانه وجود داشته باشد، قطعا مورد توجه و بهره بردای رسانه ملی قرار می‌گیرد.

وی لازمه رشد و بالندگی جامعه را در گرو افزایش روحیه نشاط و امیدواری ارزیابی کرد و افزود: یکی از راه‌های گسترش شادی و انبساط خاطر در جامعه وجود خرده فرهنگ‌ها در کشور ماست که با توجه به پشتوانه غنی فرهنگی و ادبیات کهن ایران، فرهنگ طنز و طنز پردازی در میان همه اقوام ایرانی

جایگاه ویژه‌ای دارد، گرایش به شادی و تولید آثار شادی آفرین محدود به جامعه امروز نیست بلکه در آثار بزرگانی نظیر مولوی، عبید زاکانی و دیگران نیز نمونه‌های طنز و مطایبه به تکرار دیده می‌شود.

طنز بیان واقعیت‌های تلخ با زبانی شیرین است

صوفی یکی از وظایف طنزپردازان رادیو را بهره گیری از فرهنگ غنی ایرانی و تبدیل آن به طنز و مطایبه عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که طنز، بیان واقعیت‌های تلخ جامعه و نگاه انتقادی به مسائل و مشکلات با زبان شیرین است؛ علاوه بر این‌که نیازمند تولید آثاری درحوزه طنز هستیم بلکه با توجه به نیاز روزافزون جامعه به شادی و نشاط پرداختن به انواع فکاهه و مطایبه در رسانه ملی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

وی برگزاری نخستین هم اندیشی طنز رادیویی به همت رادیو فرهنگ در سال 89 و فعال شدن کانون طنز رادیویی و همچنین تهیه و تدارک برگزاری دومین هم اندیشی طنز رادیویی را از جمله اقدامات رادیو در جهت گسترش برنامه های طنز رادیو عنوان کرد و گفت: در همین راستا تولید برنامه‌های طنز رادیویی در سال 89 نسبت به سال 90 افزایش یافت، مضاف بر این‌که در سال گذشته، رادیو جشنواره طنز و تبسم را نیز برگزار کرد.

صداهای ناب باید شناسایی شوند

کامران کاظم زاده، مدیر رادیو فرهنگ نیز در این نشست با بیان این‌که رادیو فرهنگ دومین هم اندیشی طنز رادیویی را در 20 تیرماه همراه با بزرگداشت استاد مرتضی احمدی و با موضوع شادیانه‌های فرهنگ مردم برگزار می‌کند، گفت: بررسی شادی‌ها و پژوهش در شیوه‌ها و سبک‌های فرهنگ شاد زیستن در میان اقوام و فرهنگ مردم سرزمین ایران از جمله اهداف این هم اندیشی است.

کاظم زاده،اهمیت شادی و احیاء و پاسداشت فرهنگ مردم را از دلایل انتخاب این موضوع برای دومین هم اندیشی طنز عنوان کرد و گفت: شادیانه‌ها به دلیل تنوع موضوعی و ساختاری از نظر حفظ میراث فرهنگی، حفظ همگرایی و وحدت ملی ، پیوند بین نسل امروز و دیروز و همچنین به لحاظ اهمیت موسیقی و کلام و تجانس این کلام و موسیقی با ذهن و زبان رادیو همواره مورد توجه بوده است.

 وی در ادامه ضرورت طنز در رادیو، زبان طنز، طبقه بندی موضوعات طنز در رادیو و همچنین شناساسیی صداهای ناب و شاخص در رادیو را از جمله اهداف این نشست برشمرد.

با زبان مردم حرف زدن رمز موفقیت است

دراین دیدارمحمد علی کشاوز بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با تاکید بر شناخت مقوله طنز و فرهنگ طنز برای ساخت برنامه‌های طنز گفت: تولید آثار طنز باید منطبق با فرهنگ مردم و فرهنگ غنی ایرانی باشد. با نگاه به پیشکسوتانی مانند مرتضی احمدی که در کار طنز بوده اند و امروز هم محبوبیت زیادی در بین مردم دارند به جرات می‌توان گفت از مردم بودن و با زبان دل مردم حرف زدن رمز موفقیت این بزرگان بوده است.

کشاورز رادیو را رکن اصلی فرهنگ ساز برشمرد و گفت: استفاده از طنز در رادیو با توجه به شمار زیاد مخاطبان و شنوندگان آن می‌تواند به گسترش فرهنگ غنی ایرانی کمک کند.

ضعف متن‌های طنز مشکل اصلی است

شمسی فضل الهی از بازیگران پیشکسوت رادیو در ادامه گفت: برای ساختن برنامه‌های طنز نیازی به تیپ سازی و پیچیدگی نیست بلکه بازگو کردن حرف مردم به شکلی است که ایجاد شادمانی کند، طنز می‌تواند تلخ باشد اما باید ایجاد شادی و شعف در مخاطب خود کند. طنز و شادی می‌تواند در بطن زندگی مردم اثر کند، چرا که با زبان خود آنان است.

محمدرضا ترکی از اعضای کانون طنز رادیویی با اشاره به چالش‌های پیش روی طنزپردازان بر لزوم تحقیق و پژوهش در موضوعات و محورهای طنز تاکید کرد و انتقال تجربه بزرگان و پیشکسوتان رادیو را چراغ راه نسل امروز برای فعالیت در عرصه طنز ارزیابی کرد.

عباس محبی نیز ضعف نویسندگی طنز را به عنوان یکی از مشکلات ذکر و خاطر نشان کرد: متن و نوشته، چون موضوع را در ذهن مخاطب شکل می‌دهد اهمیت زیادی دارد. محبی استفاده از هنرمندان تئاتر و پیشکسوتان سینما و همچنین بهره برداری از موسیقی در کنار طنز را از مقولات اساسی در کارهای طنز و ارائه طنز قابل قبول برای مردم دانست.

طنز باید آیینه تمام‌نما باشد

سید علی میرفتاح از دیگر اعضای کانون طنز رادیو نیزگفت: در ارائه تعریف طنز همواره اتفاق نظر وجود نداشته است، بی دانشی و بی اطلاعی در زمینه طنز و نبودن نویسنده و متن درست در کنار عدم آگاهی از اقتضاعات طنز از مشکلات جدی برنامه‌های طنز بوده است.

فرزاد حسنی دیگر هنرمند عرصه رادیو تلویزیون با تاکید بر این‌که کینه و غرض ورزی تنها مسائلی است که درحوزه طنز باید از آن پرهیز شود، ادامه داد: با نگاهی عمیق به طنز کهن در ادبیات ایران در می‌یابیم که آثار آنان ، آیینه تمام نمای زمان خود بوده است و شرایط زمان خود را منعکس کرده‌اند، وقتی آثار سعدی را می‌خوانیم شرایط اجتماعی آن زمان را درک می‌کنیم؛ اینجاست که ما باید ازآثار این بزرگان عبرت بگیریم و بدانیم که چگونه طنز ورزی کنیم.

وی همچنین از عدم انتقال تجربه‌های صاحب نظران برای کمک فکری به تولید آثار فاخر، بعنوان دغدغه فعالیت حوزه طنز نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها