به خاطر یک مشت فیلم

بازسازی فیلم‌های موفق در سینمای جهان امر تازه‌ای نیست. فاصله میان فیلم ساخته‌شده با فیلم موفق قبلی عموما ملاک معینی ندارد ، از بازسازی فیلم‌های کلاسیک بگیرید تا فیلم‌هایی که تنها4 ـ 3سال از ساختشان می‌گذرد، چیزی که در این میان مهم است تکرار موفقیت همان فیلم اولی است.
کد خبر: ۳۳۴۰۹۱

اما دلیل اصلی این نوع بازسازی‌ها به دلیل ناشناخته ماندن اثر ابتدایی است. از نمونه‌های تاریخی و موفق این نوع بازسازی‌ها که بگذریم، در این چند ساله فیلم‌هایی بودند که آنقدر موفق بوده که حتی دیگر کسی به یاد اثر ابتدایی هم نمی‌افتد. سال گذشته اعضای تحریریه‌ پایگاه اینترنتی مووی فون تصمیم گرفتند در یک نظرسنجی بهترین فیلم‌های بازسازی شده را برگزینند.

1 ـ‌ در این نظرسنجی فیلم «چیز» به کارگردانی جان کارپنتر عنوان بهترین فیلم بازسازی شده را به دست آورد. این فیلم بازسازی فیلم موفق «چیز» ساخته‌ ‌هاوارد‌ هاوکس کارگردان معروف آمریکایی بود که در سال 1952 ساخته شده بود.

2 ـ جالب این که در رده‌ دوم هم فیلمی بازسازی شده از آثار ‌هاوکس قرار دارد. فیلم «صورت زخمی» ساخته‌ برایان دی پالما در سال 1983 از روی فیلمی به همین نام ساخته‌ سال 1932‌هاوکس ساخته شده است.

3 ـ «مردی که زیاد می‌دانست» ساخته‌ آلفرد هیچکاک در سال 1956 در رتبه‌ سوم این جدول قرار گرفته است. نسخه‌ اولیه‌ فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» را خود هیچکاک در سال 1932 ساخته بود.

4 ـ «تنگه وحشت» ساخته‌ مارتین اسکورسیزی که در سال 1991 ساخته شد در رده‌ چهارم این فهرست قرار دارد. این فیلم از روی فیلم کلاسیک مشهور جی لی تامپسن محصول 1962 ساخته شده است.

5ـ «هفت دلاور» ساخته‌ جان استرجس نخستین فیلم امریکایی است که در واقع بازسازی یک فیلم خارجی محسوب می‌شود. این فیلم در سال 1960 با نگاهی به فیلم «هفت سامورایی» ساخته آکیرا کوروساوا فیلمساز بزرگ ژاپنی ساخته شد. البته بعدها این اتفاق ادامه پیدا کرد تا جایی که فیلم اسکاری قفسه درد هم بازسازی یک اثر اروپایی است.

6 ـ در رده‌ ششم بار دیگر عنوان فیلمی بازسازی شده از مارتین اسکورسیزی به چشم می‌خورد. فیلم «رفتگان» (جدا افتاده یا نام‌های متفاوتی که از این فیلم در مطبوعات نوشته شد) محصول 2006 نیز بازسازی یک فیلم هنگ‌کنگی با عنوان «روابط جهنمی» ساخته‌ اندی لائو در سال 2002 است.

7 ـ «مگس» ساخته‌ دیوید کراننبرگ فیلمساز کانادایی فیلمی علمی تخیلی است که در سال 1986 از روی فیلمی به همین نام ساخته‌ کورت نویمان در سال 1958 ساخته شد.

8 ـ وسترن کلاسیک و محبوب «به خاطر یک مشت دلار» در رده‌ هشتم این جدول قرار گرفته است. این فیلم که ‌سال 1964 توسط سرجو لئونه ساخته شد بازسازی فیلم «یوجیمبو» کوروساواست که تنها 3 سال پیش از آن ساخته شده بود. به این ترتیب کوروساوا در کنار هیچکاک تنها فیلمسازانی هستند که 2 اثر آنها بازسازی شده و نسخه بازسازی شده در فهرست 25 فیلم برگزیده مووی فون قرار دارد.

9 ـ استیون سودربرگ با فیلم محبوب «دسته یازده نفره اوشن» در جایگاه نهم جدول قرار دارد. نسخه‌ اولیه‌ «دسته یازده نفره اوشن» در سال 1960 توسط لوئیس مایلستن ساخته شده بود.

10 ـ نسخه‌ بازسازی شده‌ فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌های حاضر در این فهرست است. این فیلم ساخته سال 1954 جورج کیوکر از روی فیلمی به همین نام ساخته شده و توسط ویلیام ولمن در سال 1937 بازسازی شده بود که در رده‌ دهم فهرست مووی فون قرار گرفته است.

11 ـ‌ «هجوم ربایندگان جسد» به کارگردانی فیلیپ کافمن در سال 1978 که بازسازی فیلمی به همین نام ساخته‌ دان سیگل در سال 1956 محسوب می‌شود، یازدهمین فیلم فهرست بهترین بازسازی‌های تاریخ سینماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها