دولتی‌ها نامگذاری سال 89 را جدی بگیرند

«ساختارهای فرسوده‌ای که در عرصه دولتی وجود دارد، از سال‌های قبل مانده است. این ساختارها در ظاهر عالی است اما باطن خوبی ندارد و به جای بالندگی، آرزوهای بزرگ ما را محدود کرده و سینمای ما را به روزمرگی انداخته و به همین دلیل امکان فکر کردن به فرداها را از ما گرفته است.»
کد خبر: ۳۱۹۰۲۱

اینها حرف‌های محمد آفریده مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است؛ فردی که در طول دوره مدیریت خود در این بخش از سینمای ایران و انجمن سینمای جوانان ایران، امکان ساخت بیش از 3 هزار فیلم کوتاه و 80 فیلم سینمایی توسط جوانان را فراهم کرده که حاصل آن کاروانی از فیلمسازان پویا، خلاق و متعهد است که در حال حاضر وارد عرصه سینما و تلویزیون شده و در حال فعالیت هستند.

او در خصوص نامگذاری سال 1389 از سوی رهبر انقلاب به نام سال همت مضاعف، کار مضاعف و تاثیر آن در سینما می‌گوید: «در طول دوران فعالیتم در سینما همیشه احساس کرده‌ام انقلاب اسلامی، انقلاب کار مضاعف با همت مضاعف بوده است. سال گذشته به واسطه وجود اعتماد و شناخت متقابل میان ما و فیلمسازان، با همین امکانات محدود 36فیلم سینمایی و 200 فیلم مستند را در مرکز کلید زدیم. امسال هم مسوولان سینمایی باید تلاش کنند تا با حس برادرانه، از امکانات محدود به نحو احسن استفاده کنند.»

مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است مشکل اصلی در این زمینه وجود ساختارهای دولتی کند و به روز نشده است که در مواجهه با جامعه بالنده و مواج سبب شده تا در این عرصه سینمای ایران درجا بزند. او می‌گوید: چنین مساله‌ای متعلق به یک حوزه، سازمان و وزارتخانه نیست و در اغلب بخش‌های کشور چنین مشکلی دیده می‌شود و برای حل این مشکل نیاز به عزم و اراده انقلابی و آگاهی است. از طرف دیگر مدیران نیز باید جرات خطر کردن داشته باشند و بتوانند با صبر و تحمل، به دل ماجرا بروند.

کارهای جدی با سختی ساخته می‌شود

همت مضاعف ، کار مضاعف برای کشور ما که کارها به تنبلی پیش می‌رود، شعار خوبی است. علی معلم ، منتقد سینما و تهیه‌کننده نیز با اعلام این مطلب به ایسنا می گوید: در سطح مدیریتی موانع زیادی وجود دارد و کارها با روند کُندی پیش می‌رود و اولین اصلاح باید از مدیریت دولتی باشد تا موانع کمتر شود. به اعتقاد وی، تنبلی در سینما صدمه زیادی به پیشرفت کار می‌زند و به همین دلیل جدیتی در کار و اهمیتی برای کار جدی کردن دیده نمی‌شود و این مساله به امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری در سینما لطمه می‌زند.

این تهیه‌کننده با بیان این‌که معمولا برای ساخت آثار جدی‌تر و کاربردی‌تر در سینمای ایران شرایط سخت‌تری وجود دارد، ادامه داد: برای ساخت این آثار که به مخاطب احترام می‌گذارد هم ممیزی بیشتر می‌شود و هم هزینه بالا می‌رود و از حمایت دولتی هم خبری نیست و موانع از یک کار ساده و مبتذل بیشتر است.

معلم اظهار امیدواری کرد: سیستم مدیریتی که مساله حمایت و نظارت را برعهده دارد بیشتر روی این شعار سرمایه‌گذاری کند و تنها در نوشتن در ادارات خلاصه نشود.

انسیه شاه حسینی ، کارگردان سینمای دفاع مقدس نیز به فارس گفته است: وقتی من این پیام را شنیدم با خودم گفتم اگر کسی هم این پیام را نشنید، خدا کند فقط مسوولان ارشاد آن را بشنوند و به آن عمل کنند.

وی با بیان این مطلب که «شعار امسال بسیار تکان‌دهنده بود»، گفت: این پیام اگر فقط در فرهنگ و هنر کشور نهادینه شود، همه چیز درست می‌شود و به بخش‌های دیگر هم سرایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها