در گفتگو با دبیر اجلاس بین‌ المللی پیرغلامان حسینی (ع) مطرح شد

هم‌نوایی در کرمان

اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) بزرگ‌ترین دورهمی و ستایشگری از پیرغلامان و خادمان حضرت سیدالشهدا اباعبدا... الحسین (ع) است که همه‌ساله به پاس قدردانی از زحمات و تلاش خدمتگزاران امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) و به همت مرکز بسیج سازمان صداوسیما و حمایت و همکاری استانداری‌های سراسر کشور در استان‌ها برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۵۲۵۶
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه

هدفش شناسایی و معرفی خادمان اباعبدا... الحسین (ع) است که تاکنون دیده نشده و مغفول مانده‌اند و همچنین ثبت آثار ماندگار و ارزشمند عزاداری‌های سنتی و بومی مناطق مختلف که می‌تواند به‌عنوان میراث ماندگار معنوی به نسل جدید و به دنیای تشیع معرفی شود.

از سوی دیگر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) تلاش دارد با سفر مداحان و خادمان اباعبدا... الحسین (ع) از سایر کشور‌های اسلامی جهان به ایران و به این اجلاس ارتباط نزدیکی را بین آن عزیزان و مداحان و خادمان حسینی (ع) در داخل کشور برقرار کرده و با رونمایی از سنت‌ها و فرهنگ اصیل و نیز معاصر عزاداری و نوحه‌سرایی امام حسین (ع) و اهل بیت (ع)، آیین‌های متنوع ایام محرم و سنت‌های عاشورایی در جای‌جای ایران اسلامی را به نمایش بگذارد.

این اجلاس همچنین موجب شناخت و احیای دوباره اصیل‌ترین و بکرترین آیین‌های عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا اباعبدا... الحسین (ع) و یاران باوفایش در اقصی‌نقاط کشورمان شده است. به گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها به‌عنوان میراث معنوی امت شیعه و جهان اسلام ثبت جهانی شده است. به‌هرحال اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) برگ زرینی از یک میعادگاه و دورهمی بزرگی از مداحان و خادمان امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) در تاریخ معاصر کشورمان است که با تلاش‌های مرکز بسیج سازمان صداوسیما و نیز حمایت و همکاری استانداری‌های سراسر کشور توانسته به اهداف خودش برسد و موجب رشد، بالندگی و گسترش آیین‌های عزاداری و سوگواری با فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، گویش‌ها و زبان‌های گوناگون در بین قشر‌های مختلف مردم به‌ویژه نسل جدید شود که جای بسی قدردانی و تشکر از زحمات همه دست‌اندرکاران و عوامل برگزاری این اجلاس جهانی دارد.

بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) هم مثل اجلاس سال‌های گذشته که در یکی از استان‌های کشور برگزار شد، امسال و در مردادماه در استان کرمان، دیار کریمان و دیار شهید مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود. به همین بهانه با عرفان خداپرست، دبیر بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) گفتگو کردیم. 

عرفان خداپرست دبیر اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) با بیان این‌که این اجلاس امسال از نهم تا یازدهم مرداد در دیار کریمان، شهر کرمان، شهر حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود، افزود: در حوزه تولیدات رسانه‌ای شاهد چند اتفاق خوب هستیم. چند اثر تولید شده که در افتتاحیه و اختتامیه اجلاس رونمایی می‌شود و کاری هم مربوط به آقای طلاجوران، از مداحان مطرح و جوان کشورمان است که رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: از ظرفیت مداحان استان کرمان بهره خواهیم برد، بحث روضه‌های خانگی، شناسایی منازل، تکایا، هیات‌های عزاداری و جا‌های قدیمی استان کرمان که روضه‌های خانگی برگزار می‌شده است را در دستور کار داریم و این مکان‌ها شناسایی شده است و یک بخش از اجلاس را به روضه‌های خانگی اختصاص داده‌ایم. بحث محفل شعر‌های عاشورایی را خواهیم داشت که با حضور شعرای استانی و ملی برگزار می‌شود و البته اتفاقاتی که در کرمان هست بسیار ویژه است، وجود شهید حاج قاسم در کرمان و یکی از برنامه‌های ویژه ما در کرمان حضور پیرغلامان، مداحان و مهمانان داخلی و خارجی در گلزار شهدای کرمان و مرقد مطهر حاج‌قاسم خواهد بود و همچنین اتاق تبرک که خیلی هم معروف هست در این مکان هم برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

خداپرست گفت: یکی از کار‌هایی که در این چند دوره اخیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) به‌طور ویژه به آن پرداخته‌ایم بحث رونمایی و نشان دادن آثار و آیین‌های عزاداری خاص آن استان‌هاست و امسال هم در کرمان خواهیم داشت و این آداب و رسوم ثبت خواهد شد و برخی از آیین‌ها که امکان اجرا داشته باشد را در برنامه‌های‌مان اجرا خواهد شد. در اختتامیه بیست‌و‌یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) رئیس رسانه‌ملی نیز حضور خواهد داشت.

دبیر اجلاس بیان کرد: برای بخش بین‌المللی اجلاس هم برنامه‌هایی را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها دیدار مداحان و پیرغلامان با رئیس سازمان صداوسیماست و همچنین از ظرفیت‌های مداحان خارجی در برنامه‌های مختلف اجلاس بهره خواهیم برد؛ مداحانی از کشور‌های هند، پاکستان، یمن، سوریه، لبنان و عراق که به‌طور ویژه دعوت شده‌اند و تعداد مداحان بین‌المللی ما حدود ۲۰ نفر هستند. ما حدودا از هر استان کشور ۱۰ مهمان خانم و آقا خواهیم داشت، در این دوره اجلاس مثل سال گذشته بانوان هم حضور دارند و در مجموع ۱۰۰ نفر از بانوان دعوت شدند و ۱۰۰ مهمان ویژه نیز خواهیم داشت از پیرغلامان و مداحان از اقصی نقاط کشور و مجموعه مهمان ما در بیست‌و‌یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) حدود ۴۵۰ نفر خواهد بود.

وی توضیح داد: یکی از ویژگی‌هایی که در این اجلاس برای اولین بار اتفاق خواهد افتاد درخصوص واگذاری پروژه بازسازی مرقد مطهر اباعبدا... الحسین (ع) به کشورمان است که برای همه مردم و مسلمانان جذاب و تازگی خواهد داشت که ما در این اجلاس به‌دلیل و چرایی بازسازی حرم مطهر امام حسین (ع) توسط ایران خواهیم پرداخت و آن را بازگو می‌کنیم.

خداپرست گفت: ما در اجلاس پیرغلامان به‌عنوان یک رسانه قرار شده که چهره‌هایی که تاکنون از آن‌ها غفلت شده و به نوعی گمنام و پنهان مانده‌اند و یک عمر نوکری امام حسین (ع) را با افتخار انجام داده‌اند رونمایی کنیم. این مداحان و پیرغلامان در این اجلاس حضور پیدا کرده و به اجرا خواهند پرداخت و از آن‌ها تجلیل و قدردانی خواهد شد. یکی از ویژه‌برنامه‌های ما حضور در بیت‌الزهرای حاج‌قاسم خواهد بود که از هر استان کشورمان یک مداح نوحه‌خوانی خواهد داشت. مثل سال گذشته جلسه بانوان مداح را هم خواهیم داشت. اعزام مداحان به روضه‌های خانگی را هم داریم. شعار امسال بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی کرمان، حسین‌آباد ایران است. همچنین روز دوشنبه اول مرداد با حضور مسئولان و اصحاب رسانه از پوستر اجلاس بیست‌ویکم که آقای روح‌الامینی طراحی آن را انجام داده است رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که برای ما اهمیت دارد اعزام مداحان و پیرغلامان به روضه‌های خانگی است. به این ترتیب که این عزیزان به خانه‌هایی که چندین سال در آن‌ها روضه اباعبدا... الحسین (ع) برگزار می‌شده است اعزام می‌شوند. از دیگر برنامه‌های ما دیدار با خانواده‌های شهداست. درواقع همه ظرفیت‌های استان کرمان را با این اجلاس همراه می‌کنیم. همچنین پیرغلامان و مداحان هنگام نماز مغرب و عشاء به ۱۰ مسجد شاخص استان و شهر کرمان اعزام می‌شوند تا افراد سالمند و سایر مردم بتوانند از نزدیک با پیرغلامان و مداحان اهل‌بیت (ع) دیدار کنند و با آن‌ها ارتباط داشته باشند. همچنین یکی از محور‌های جدی امسال بحث فلسطین و غزه است.

دبیر بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در پایان این گفتگو با بیان این‌که دوست داریم رسانه‌ها به اتفاقات و کار‌هایی که در اجلاس انجام شده است نمره و ضریب بدهند و پای کار باشند گفت: با توجه به این‌که این اجلاس بزرگ‌ترین دورهمی و گعده ستایشگران است و امسال چهره‌های شاخص مثل حاج‌صادق آهنگران در کرمان حضور خواهند داشت دوست داریم رسانه‌ها کنار ما باشند و کمک کنند. البته هدف ما در برگزاری این اجلاس‌ها ارتباط و نزدیک‌کردن مداحان پیشکسوت با مداحان جوان معاصر است. از مداحان جوان هم مثل آقای طلاجوران که یکی از تولیدکنندگان آثار محتوایی ویژه سوگواری اباعبدا... الحسین (ع) است دعوت کرده‌ایم. درواقع از حضور مداحان مطرح و جوان معاصر کشورمان در اجلاس پیرغلامان استقبال می‌کنیم. در این اجلاس از همه ظرفیت‌های استان کرمان برای هرچه باشکوه‌تر برگزارشدن این اجلاس بهره خواهیم برد. آن چیزی که طی برگزاری دوره‌های مختلف اجلاس برای ما حائز اهمیت بود، استفاده از تمام ظرفیت‌های استان میزبان است که اگر بتوانیم به‌درستی از توان و ظرفیت استان‌ها استفاده کنیم به هدف خودمان نزدیک‌تر خواهیم شد. ان‌شاءا... از ظرفیت‌های استان کرمان به نحو احسن بهره خواهیم برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها