«جام‌جم» از سریال روی آنتن شبکه افق گزارش می‌دهد

هدایت خانواده به شیوه آقای «مشاور»

«جام‌جم» در گزارشی، جزئیات مجموعه مستند روی آنتن شبکه افق را بررسی کرده است

این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور

شاید نامه‌نوشتن به رئیس‌جمهور برای خیلی‌های‌مان تداعی‌گر سکانسی ازسریال پایتخت باشدکه کل نامه‌های نوشته‌شده‌و جمع‌آوری‌شده در نهایت در خودروی نمایندگان، به ته دره می‌رفت و طی یک قسمت مخاطب را با خود همراه می‌کرد. با این حال، بعد از شهادت دکتر رئیسی و همراهانش و به میان‌آمدن مسأله انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری چهاردهم، برنامه‌های مختلفی روی آنتن رفته که هر کدام تلاش کرده از زاویه دید خود، دغدغه مردم را به گوش رئیس‌جمهور آینده برساند.
کد خبر: ۱۴۶۱۹۸۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
برهمین اساس، مستندی با عنوان «برسد به دست رئیس‌جمهور» در شبکه افق تهیه و تولید شده که قرار است حین اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های دولت سیزدهم، به بیان چالش‌ها و معضلاتی بپردازد که بسیاری از مردم دوست دارند به گوش رئیس‌جمهور آینده برسد. مجموعه مستند برسد به دست رئیس‌جمهور، کاری از گروه سیاسی شبکه افق سیماست که به بررسی عملکرد شهید رئیسی در رابطه با اصلاح و حمایت از بخش‌های مختلف کشور می‌پردازد و در کنار آن، در خواست ادامه روند درست در دولت جدید را از سوی مردم و دغدغه‌مندان کشور مطرح می‌کند.این مستند شنبه تاپنجشنبه ساعت ۲۱ازقاب شبکه افق سیما پخش می‌شود. به بهانه کسب اطلاع از جزئیات مجموعه مستند فوق، با حسین نیرومند مدیر پروژه مستند گفت‌وگو کردیم. حسین نیرومند مدیر پروژه مجموعه مستند برسد به دست رئیس‌جمهور در خصوص این مستند به جام‌جم می‌گوید: درمرحله اول تولید این مستند و بعد از شهادت دکتر رئیسی، ما به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از اقدامات مثبتی که ایشان انجام داده بودند، مورد توجه قرار نگرفته است. هدف اول و فاز صفر مستند فوق، آگاه‌سازی بود. این مسأله را راوی مستند هم بیان می‌کند. همچنین نقاط مثبت دوران فعالیت شهید رئیسی را بررسی می‌کند و به بیان تاثیرات مثبت این فعالیت‌ها روی زندگی مردم می‌پردازد. این راوی وارد محیط می‌شود و بدون اکتفا به تحقیق و پژوهش، با مسئولان مربوطه و افرادی صحبت می‌کند که با این مسائل و نتایج حاصل از آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. در این راستا مصاحبه‌ای با مسئولان و کارشناسان در حوزه انجام دادیم و حتی با خبرنگاری صحبت کردیم که در دوران کرونا بیشتر با مسائل مربوط به این حوزه سروکار داشت. 
 
ارائه نظرات مثبت و منفی 
وی ادامه می‌دهد: در فاز دوم گفت‌وگو، این مفهوم رابررسی می‌کنیم که انتظارشان ازرئیس‌جمهور آینده چیست وکدام‌یک از اقدامات انجام‌شده در دوران شهید رئیسی، تاثیر بیشتری داشته و انتظارشان از رئیس‌جمهور آینده این است که روی کدام‌یک از این حوزه‌ها متمرکزتر شود. این را هم می‌پرسیم که از نظرشان، کجا غفلت صورت گرفته و باید بیشتر روی آن کار کرد. در آخر هر قسمت، راوی برآیند نظرات مثبت و منفی خود از آنچه دیده را دریک نامه خطاب به رئیس‌جمهور آینده می‌نویسد. همین نامه، جمع‌بندی هر قسمت از مستند است که در قالب نریشن نوشته می‌شود.درهر قسمت از مستند، نخ تسبیح مرتبط با اقدامات دولت شهید رئیسی است و ازیک جایی به بعد،اقدامات مورد نیازی مطرح می‌شودکه رئیس‌جمهور آینده باید انجام دهد.درواقع درهرقسمت، به هردو موضوع پرداخته می‌شود. از مردم عادی این را می‌پرسیم که رئیس‌جمهور آینده در زمینه مورد بررسی، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا مسائل مورد نظرشان برطرف شود. کارخانه نساجی مازندران،کارخانه چوب وکاغذ ساری،جنگل‌های سراوان دررشت و زباله‌هایی که چند دهه است انباشته بود ودراقدامات دولت شهید رئیسی درحال جمع‌آوری است،ازجمله مسائلی است که درمستند به آن می‌پردازیم. زباله‌هایی که گفتم و شیرابه‌هایی که ازآن راه می‌افتاد، باعث می‌شد آمار سرطان در روستای پایین آن بالا رود. درمستند بحث سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید و سامانه ارتباط مردمی که ایجاد شده نیز مطرح می‌شود. 
 
۱۳ موضوع در ۱۳ قسمت 
نیرومند در خصوص نحوه رسیدن به موضوعات این مجموعه مستند، این‌طور توضیح می‌دهد: بخشی از موضوعات مطرح‌شده در مستند توسط خود شبکه در اختیارمان قرار می‌گرفت تا سرنخ را پیدا کنیم. تیم محتوایی ما متشکل از یک سردبیر و سه نویسنده یک هفته قبل از ضبط، مستقر شدند تا تحقیق و پژوهش انجام شود. در نهایت به حدود ۴۰ تا ۴۵ موضوع رسیدیم و در جلسه مشترکی که با شبکه داشتیم، ۱۳موضوع نهایی شد. در مجموع این مستند قرار است ۱۳قسمت ۳۰دقیقه‌ای باشد. اتاق فکر هم در کنار تیم نویسندگی حضور داشت تا آگاه‌سازی مردم که برای‌مان مهم بود با این مستند اتفاق بیفتد. ما طی بررسی‌ها متوجه ‌شدیم بسیاری از این اقدامات زیرساختی بوده که شاید به‌سرعت خود را نشان ندهد تا برای مردم ملموس باشد اما به‌مرور به نتیجه خواهد رسید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مستند فوق قرار است فقط به موفقیت‌ها اشاره کند، می‌گوید: تلاش کردیم در این مستند سراغ افرادی برویم که کمتر با آنها صحبت شده است. مثلا در وارد شدن به یک کارخانه، سراغ مسئولان و کارگران می‌رویم تا معضلات کار خود را برای ما بیان کنند. برای همین، اسم مستند، «برسد به دست رئیس‌جمهور» است. 
 
نقطه تمایز مستند 
نیرومند در خصوص نقطه تمایز این مستند هم عنوان می‌کند: با توجه به فرصت کمی که داشتیم، نمی‌توانستیم قالب و فرم جدیدی برای تولید مستند ارائه کنیم اما نهایت تلاش‌مان را کردیم که از فرم ساده خارج شویم. یعنی مجری وقتی وارد محیط می‌شود، تلاش می‌کند با مسئولان صحبت نکند، مگر در مواقع خاصی که سراغ مدیر بلندمرتبه‌ای برود اما برای بررسی مسائل،وارد خط تولید کارخانه می‌شود و با کارگران قدم می‌زند تا مسائل روشن شود.درواقع به صحبت با مسئولان اکتفا نمی‌کند. درمثال شیرابه زباله‌ها، با مردم روستایی صحبت کردیم که از این مسأله آسیب دیده‌اند.مسأله صدور مجوزهای الکترونیک هم ازجمله مسائلی بود که در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد و مجوزها تسهیل شد. تلاش کردیم با مشاغل مختلف صحبت کنیم و این صحبت‌ها محاوره و خودمانی باشد تا خروجی مثبت این تسهیل مجوزها را بیان کنیم. 

حرف‌هایی که باید به گوش رئیس‌جمهور آینده برسد 
مدیرپروژه مستند«برسد به دست رئیس‌جمهور»درخصوص انعکاس خروجی تولید این مستند وبیان معضلات فعلی به رئیس‌جمهور آینده می‌گوید: این‌که این خروجی واقعا به دست رئیس‌جمهور آینده برسد، خوب است امااین بخش از کار،به عهده رسانه‌ها و در گرو اطلاع‌رسانی‌های مربوطه است.ما تلاش کردیم دراین مستند حرف دل مردم را بیان کنیم که اگر اطلاع‌رسانی درستی درباره آن صورت گیرد،به گوش رئیس‌جمهور آینده هم می‌رسد.نیرومند درخصوص کمک‌برنامه‌هایی مثل قهرمان و کتاب قانون برای مسلط‌تر شدن در تولید برنامه‌ای مثل «برسد به دست رئیس‌جمهور» عنوان می‌کند: هم برنامه قهرمان و هم تولید برنامه‌ای مثل کتاب قانون که در بحث مجلس کار کردیم، به ما کمک زیادی کرد تا تیم با فضای کار آشناتر شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها