«جام‌جم» در گزارشی، جزئیات مجموعه مستند روی آنتن شبکه افق را بررسی کرده است

این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور

«جام‌جم» از سریال روی آنتن شبکه افق گزارش می‌دهد

هدایت خانواده به شیوه آقای «مشاور»

سریال «مشاور» تازه‌ترین اثر نمایشی شبکه افق است که به شیوه همان مجموعه‌های قدیمی و نوستالژیک، قصد دارد قدمی در جهت حل مشکلات خانواده بردارد. بااین‌حال، مشاور را باید در نوع خود جدید دانست، چراکه این‌بار حل مشکلات در دست یک روحانی مشاور خانواده است.
کد خبر: ۱۴۴۳۵۲۴
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
فرهاد قائمیان، بازیگر این نقش است و توانسته مثل دیگر نقش‌های تلویزیونی خود، نقش مشاور را به یک چهره قابل باور نزدیک کند. مشاور نیم‌نگاهی هم به مطالب آموزش دارد و تلاش کرده به‌جای گفت‌وگو از فرم نمایشی برای آسیب‌شناسی بهره‌ببرد. هر قسمت از سریال، با آغاز و پایان مشخص، یک موضوع واحد دارد تا پیام لازم را به مخاطب منتقل کند. سریال مشاور به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان و تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا حسینی، یک مجموعه ۲۶قسمتی است که شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۹و۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. این سریال موضوع یک روحانی است و به مسائل مشاور خانواده پرداخته می‌شود.محمدصادق بکتاشیان، کارگردان سریال مشاور در خصوص دغدغه‌ای که برای تولید این مجموعه داشته به جام‌جم می‌گوید: نیاز جامعه به مشورت با افراد عاقل همیشه وجود داشته. به‌خصوص اخیرا که چالش‌های بیشتری را در حوزه خانواده شاهد هستیم و جامعه نیاز دارد با فردی که عاقل‌تر و فهمیده‌تر است مشورت کند؛ ضمن این‌که در دیگر کشور‌ها هم این فرهنگ جا افتاده و کار‌های مختلف نمایشی با این رویکرد تولید شده است. این مسأله در نهایت باعث شد به این سمت برویم که مجموعه‌ای با رویکرد مشاوره در خانواده بسازیم. بعد از صحبت‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که مشاور سریال را می‌توانیم در قامت روحانی نشان دهیم که همزمان با کار مشورتی خانواده، از نظر مذهبی هم نکاتی را بیان می‌کند.
     
بازنویسی‌ برای دور شدن از شعارزدگی 
وی در خصوص انتخاب موضوعات این مجموعه هم این‌طور بیان می‌کند: تیم اتاق فکر ما متشکل از مشاوران مختلف و گروه تهیه و کارگردانی بود تا به موضوعات مختلف برسیم. برای این کار، هم از کارشناس مذهبی استفاده کردیم و هم از تخصص‌های دیگر که به‌صورت موردی به آنها مراجعه کردیم. درست است که پیش از این سریال‌هایی روی آنتن‌رفته بودند که به‌صورت مرکز مشاوره، بحث‌های مربوط به خانواده را مطرح می‌کرده اما به نظرم سریالی نداشتیم که به این صورت یک مشاور بیاید و صحبت کند. درعین‌حال، سوژه‌هایی که در مجموعه مشاور انتخاب کردیم، به‌روزتر و تازه‌تر است و بیشتر معطوف به موضوعاتی است که خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند. شکی نیست که انسان‌ها در هر دوره از زندگی خود نیاز به مشورت دارند و به نظرم مجموعه مشاور توانسته نیاز مخاطب امروز را تامین کند. این کارگردان تصریح می‌کند: تلاش ما این بوده که سریال مشاور از حال‌وهوای شعاری دور شود و برای مردم ملموس باشد. یعنی حرف‌هایی را در آن مطرح کنیم که مردم در شرایط فعلی به آن نیاز دارند. به‌همین‌خاطر روی این مسأله توجه زیادی داشتم و حتی فیلمنامه را در چند مرحله بازنویسی کردم. خود آقای فرهاد قائمیان که در نقش مشاور بازی کرده هم خیلی روی متن توجه داشتند و برای‌شان اهمیت داشت. به‌طورکلی، نکات را بررسی می‌کردیم و با نویسنده‌ها در میان می‌گذاشتیم. درعین‌حال، مراحل مختلف اتاق‌فکر هم به این مسأله توجه داشتند که کار شعاری نشود. حتی در تدوین هم کار را چند بار پالایش کردیم تا به بهترین شکل مسائل مطرح شود.
     
انتخاب فرهاد قائمیان 
وی در خصوص انتخاب فرهاد قائمیان برای بازی در این سریال می‌گوید: پروسه انتخاب این بازیگر طولانی بود. بالای ۱۲۰ نفر منتخب برای این نقش داشتیم که حتی در چند مورد تا پای تست گریم هم پیش رفتند. بعد از آن، یکی از دوستان به آقای قائمیان اشاره کردند و تصور می‌‎کردیم سرشان شلوغ باشد اما در نهایت پیشنهاد را مطرح کردیم و آقای قائمیان فیلمنامه را خواند و پذیرفت. جالب اینجاست که متن این کار را به چند نفر از قشر‌های مختلف داده بود تا بخوانند و نظر بدهند. به‌طورکلی بعد از پخش کار هم، بازخورد‌های خوبی گرفتیم که نشان می‌داد می‌تواند برای این روز‌ها تأثیرگذار باشد. در نهایت بخت یار ما شد و توانستیم با این بازیگر کار را جلو ببریم. ایشان خیلی هم با کار همراه بود و خیلی از نکات را مطرح می‌کرد که به بهبود کار کمک می‌کرد.بکتاشیان درباره روند تولید کار هم این‌طور بیان می‌کند: پیش‌تولید این کار، دو ماه طول کشید و ۱۰۰ جلسه هم تصویربرداری صورت گرفت. حدود سه ماه قبل تصویربرداری به اتمام رسید. تلاش کردیم موضوعات مختلف را مطرح کنیم و هرقسمت به‌صورت اپیزودیک یک موضوع را مطرح می‌کند. در هر قسمت بازیگر‌ها متفاوت هستند. البته چند بازیگر ثابت داریم که نقش‌های اصلی را جلو می‌برند. هر قصه هم یک مضمون دارد. به نظرم مخاطب سریال مشاور همه اعضای خانواده هستند. بازخورد‌های خوبی گرفتم که می‌گفتند برای جوانان مؤثر خواهد بود. فعلا پخش آن در شبکه افق است و قرار است به‌زودی پخش آن به شبکه سه هم برسد. به‌طورکلی، تلاش من و تیم این بوده که کاری تأثیرگذار برای مخاطب امروز تولید کنیم که با دغدغه‌های مختلفی روبه‌رو هستند. ‌امیدواریم کار مؤثر و کمک‌کننده باشد.

بازی‌های ثابت
سریال مشاور، مجموعه‌ای ازداستان‌های خانوادگی با رویکرد بیان راهکار برای زندگی بهتر خانوادگی و گره‌گشایی از اختلافات آنهاست. بازیگران ثابت این مجموعه، فرهاد قائمیان، مهری آل‌آقا، ستاره‌سادات قطبی، نازنین هاشمی، کوثر حیدری و احمد یاوری‌شاد هستند. البته درهر اپیزود، به فراخور قصه سریال، بازیگران دیگری اضافه می‌شوند. فرهاد قائمیان در این سریال نقش یک روحانی را بازی می‌کند که مشاور خانواده است. البته این اولین باری نیست که این بازیگر رادرقامت یک روحانی می‌بینیم اما شاید حضور او در این نقش برای مخاطب تلویزیون تازگی داشته باشد. بخش مهمی از کارنامه قائمیان در تلویزیون با حال‌وهوای مجموعه‌های پلیسی و جاسوسی بوده است. او به‌تازگی بازی در سریال «ترور» رابه اتمام رسانده که نقش متفاوتی در کارنامه او بود. ستاره‌سادات قطبی که بیشتر او را درقامت مجری می‌شناسیم هم در سریال مشاور حضور دارد. او در نقش همسر روحانی این سریال است ودرکنار بازیگرانی مثل مهری آل‌آقا بازی می‌کند. فضای کلی مجموعه، حال‌وهوای یک خانواده اصیل ایرانی را دارد که به باورها و سنت‌های خود پایبند است و تلاش می‌کند قدمی برای حل مشکلات افراد مختلف بردارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها