این نوع سریالها از قبل تعیین نمیکنند که قرار است نامیرا باشند و تنها گذر زمان است که ارزش بیبدیل آنها را آشکار میکند. سریال درام خانوادگی و تاریخی «خانه کوچک» با حال و هوای وسترن خود، یکی از همین مجموعههای تلویزیونی جذابی است که به گونهای نامیرا است و در هر دههای که روی آنتن رفته مخاطبان انبوه خود را داشته است. نکته جالب در این ارتباط این است که عموم تماشاگران قاب کوچک در هر دوره تاریخی و با وجود اختلافهای فرهنگی و اجتماعی که به دلیل شرایط زمانی پدید میآیند، در یک نکته وحدت نظر داشته و آن لذت بردن از تماشای خانه کوچک بوده است.این سریال در رابطه با خانواده اینگلز است که در قرن نوزدهم میلادی در منطقهای روستایی در گوشهای از مینه سوتا زندگی و کار میکردند. در فاصله سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۸۹۰، چارلز اینگلز (با بازی مایکل لاندن) تلاش میکند زندگی خوبی برای همسر و چهار فرزندش فراهم کند. لورا (با بازی ملیسا گیلبرت) دختر دوم خانواده به نوعی کاراکتر محوری داستان است که ماجراها از نگاه او به تصویر کشیده میشود.
یک اقتباس موفقیتآمیز
فیلمنامه اقتباسی سریال براساس داستان رمان پرفروش و پرخوانندهای از خود لورا اینگلز وایلدر نوشته شد. خالق مجموعه خانم بلانش هانالیز است که از نویسندگان مطرح قاب کوچک بوده و کار نگارش ۲۰۴ اپیزود سریال را به تنهایی انجام داده است. او زمان تولید ۹ فصل مجموعه (که با چهار اپیزود اضافی و ویژه همراه بود) در کنار عوامل گروه سازنده قرار داشت و مشاورههای زیادی به آنها داد. هانالیز که متولد ۱۹۱۵ بود، به گونهای در دوران نوجوانی شرایط کاراکتر لورا را تجربه کرده بود و از این نظر، عقیده داشت شباهت زیادی به او دارد. خانه کوچک معروفترین کار تصویری این خانم به حساب میآید و موفقیت کلان سریال باعث شد تا او تهیهکننده و خالق اصلی چند فیلم سینمایی تلویزیونی براساس داستان این مجموعه پربیننده هم بشود. هانالیز که در خانوادهای فقیر به دنیا آمد، کودکی خودش را «زندگی در زاغههای شهر شیکاگو» توصیف میکند که با فقر و نداری همراه بوده است. این موضوع در بزرگسالی تاثیر بسیار زیادی بر نوع انتخاب داستانهایی گذاشت که برای تلویزیون انتخاب و کار میکرد. این خانم اولین فیلمنامه تلویزیونیاش را سال ۱۹۵۷ و زمانی نوشت که اولین فرزندش وارد مدرسه شد. طی ۳۰ سال بعد و تا زمان مرگ در سال ۱۹۹۲، تمام نوشتههای او به سریالهایی موفق تبدیل شدند.
تشویق خانوادگی
نحوه تولید خانه کوچک برای رسانههای گروهی جالب بوده است. درسال۱۹۷۲ اد فرندلی، تهیهکننده موفق تلویزیونی به اصرار همسر و دختر نوجوانش، بخشهایی از نول خانه کوچک را مطالعه میکند. دختر این تهیهکننده که سخت مجذوب داستان و ماجراجوییهای جذاب نول شده بود، با اصرار از پدرش میخواهد که این کتاب را به یک سریال تلویزیونی تبدیل کند. اد فرندلی با تردید این درخواست را قبول میکند و میگوید تنها یک فصل برای آن سرمایهگذاری خواهدکرد. او بعدها در مصاحبهای گفت تولید مجموعه را فقط به این دلیل قبول کرد که دل دخترش را نشکند! فرندلی بعد از خرید امتیاز تولید اثر تلویزیونی این داستان، خانم بلانش هانالیز را دعوت به نگارش یک فیلم سینمایی تلویزیونی دوساعته از آن میکند. او امیدوار بود با این کار، به قول معروف سروته ماجرا را هم بیاورد تا دخترش دست از سر او بردارد. فرندلی برای کارگردانی این فیلم تلویزیونی از مایکل لاندن دعوت به کار میکند. او هم با این شرط کارگردانی را قبول میکند که خودش نقش چارلز اینگالز را بازی کند. بعد از پخش این پایلوت در ماه مارس ۱۹۷۴، شدت استقبال از آن به قدری زیاد بود که فرندلی و بقیه عوامل کار تصمیم میگیرند فصل اول سریال را سریعا شروع کنند. در سپتامبر همین سال اپیزودهای فصل اول به روی آنتن میرود و برخلاف تصور سازندگانش، پخش فصلها و اپیزودهای بعدی مجموعه تا ماه می۱۹۸۲ ادامه پیدا میکند.
خطای تاریخی
از بین ۲۰۴ اپیزود سریال، تعداد ۸۷ قسمت را لاندن کارگردانیکرد. او از تهیهکنندگان مجموعه هم بود. ویلیام اف کلاکسون یکی دیگر از تهیهکنندگان سریال هم، کارگردانی ۶۸ قسمت دیگر را به عهده گرفت. سه کارگردان تلویزیونی دیگر هم کارگردان بقیه اپیزودهای خانه کوچک بودند. موفقیت عظیم سریال حکم یک بدبیاری را برای مدیران کمپانی پارامونت داشت. مدیران واحد تلویزیونی این سریال با این توجیه که کسی علاقهای به تماشای داستانی قدیمی که توسط یک دختربچه تعریف میشود را ندارد، از تولید آن سرباز زدند و واحد تلویزیونی کمپانی مترو گلدوین مهیر انجام این کار را به عهده گرفت.از آنجا که لوکیشنهای سریال در محوطه کمپانی پارامونت خلق شده بود، تهیهکنندگان جدید با قرض گرفتن این لوکیشنها کار فیلمبرداری را در این مکانها ادامه دادند. بعد از استقبال خیرهکننده عموم تماشاگران از فصل اول سریال، مدیران پارامونت متوجه خطای غلط خود شدند و در مصاحبههایی به خطای خود اعتراف کردند.
داستانکهای متفاوت
خانه کوچک در دل خود داستانکهای زیادی را تعریف میکند و به همین دلیل و با وجود لوکیشنهای تکراری، در هر اپیزود از تازگی و طراوت خاصی برخوردار است. این داستانکها با موضوعاتی سروکار دارند که ازجمله مشکلات و مسائل عمومی تماشاگرانی است که به تماشای این سریال نشستهاند. موضوعاتی چون فقر، تقدیر، نابینایی، نژادپرستی در اشکال مختلف آن، مواد مخدر، کودکآزاری، حیوانآزاری، استثمار فرد از فرد و ...ازجمله موضوعاتی هستند که در قسمتهای مختلف سریال و با داستانهایی جذاب و سرگرمکننده، بینندگان را در معرض پرسشهای جدی مهمی قرار میدهند و داوری و قضاوت آنها را طلب میکنند. از این نظر، تماشاگران خانه کوچک تنها حکم بیننده داستانها را ندارند و به گونهای درگیر مسائل و مشکلاتی میشوند که آدمهای سریال با آنها دست به گریبان هستند. به گفته سازندگان سریال، داستانهای فصلهای مختلف آن با نگاهی به وقایع و رخدادهای تاریخی نوشته شدهاند و به همین دلیل، مورد توجه عموم بینندگان قرار گرفتهاند.
اسپینآفها و دنبالهها
پس از آنکه مایکل لاندن در مقام بازیگر تصمیم به ترک سریال گرفت (او همچنان به عنوان تهیهکننده با آن همکاری کرد)، زمینه برای تولید اسپینآفها و دنبالههایی بر داستان خانه کوچک هموار شد. این بار یک خانواده جدید به صورت کاراکترهای محوری داستان درآمدند که در مکانی جدید، دست به ماجراجوییهایی جدید میزنند. این در حالی است که سازندگان سریال در کل سه فیلم سینمایی تلویزیونی هم برای مجموعه خود تولید کردند. این فیلمها در فاصله سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ به روی آنتن رفتند. یکی از این فیلمهای تلویزیونی الهامبخش تولید یک مینیسریال در سال ۲۰۰۵ شد. در سال ۲۰۱۲ هم شرکت فیلمسازی سونی اعلام کرد به دنبال تولید فیلمی سینمایی براساس داستان نول لورا اینگلز وایلدر است. اوایل ۲۰۱۶ کمپانی پارامونت هم خبر از ساخت نسخه سینمایی این نول داد. در شرایطی که هیچ وقت خبری از تولید این دو فیلم سینمایی مستقل نشد، واحد تلویزیونی پارامونت در سال ۲۰۲۰ خبر تولید نسخه یک ساعته احیا شده سریال تلویزیونی خانه کوچک را اعلام کرد. تا امروز خبری از ساخت این فیلم نشده است!