خواستگاران در واقع بخش نمایشی برنامه سیمای خانواده است که شبها هم از شبکه یک پخش می شود. این مجموعه جایگزین سریالی شده که تا چندی پیش با عنوان پنجره از همین شبکه پخش می شد، بی آن که در متن و در اجرا شباهتی با آن داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۳۱۸۲

از وجوه قابل توجه مجموعه خواستگاران یکی کوتاه بودن مدت نمایش دو قسمت از آن است که چیزی در حدود بیست دقیقه می شود و دیگری زمان پخش آن است حول و حوش هشت شب که سبک ترین زمان شب و مناسب ترین وقت برای پخش این گونه سریال ها محسوب می شود.
خواستگاران همان طور که از عنوانش پیداست ، مجموعه ای است با زمینه اصلی ازدواج و مضامین فرعی وابسته به آن. مجموعه بیشتر به طرح و بیان مسائل و موضوع هایی می پردازد که اگر پیش از ازدواج مورد توجه قرار نگیرند و جدی گرفته نشوند، یقینا پس از ازدواج دردسرساز خواهند شد و ضمن ایجاد انواع ناسازگاری ها میان زوجهای جوان ، ممکن است زمینه را برای جدایی شان فراهم آورند. مجموعه به موضوع ازدواج به عنوان مهمترین و اثربخش ترین اتفاق زندگی انسان نگریسته است ؛ اتفاقی که آینده افراد را رقم می زند و نیکبختی و یا نگون بختی هر کسی در گرو نیک و بد آن است.
به همین لحاظ مجموعه توصیه های باارزش به جوانان در حال ازدواج دارد، این که با این امر مهم و تعیین کننده صرفا احساسی برخورد نکنند و همچنین در انتخاب همسر تابع خواهش های سطحی شان نباشند و در این مورد سرنوشت ساز عمیق تر، دقیق تر و هوشیارانه تر عمل کنند. مجموعه دربرگیرنده نکات ظریف و موثر زندگی است که آگاهی از آنها بخصوص برای آن دسته از جوانان که در آستانه ازدواج قرار گرفته اند، لازم و ضروری است .برخی قسمتهای مجموعه به لحاظ موضوع و ماجرا، شیوه روایی و همچنین کیفیت کار عوامل اجرایی ، جالب توجه و تاثیرگذار از کار درآمده اند و واقعی تر به نظر می آیند.
مثل آن قسمت از مجموعه که برزو ارجمند خیال دارد با فقیهه سلطانی ازدواج کند.طراح مجموعه علی خودسیانی است که در ضمن نامش را با عنوان سرپرست نویسندگان در تیتراژ مجموعه می بینیم . ناگفته نماند که در برخی قسمتهای مجموعه که خودش داستان و ماجرای آنها را نوشته ، عشق و علاقه وافرش را نسبت به موضوع گره افکنی و گره گشایی و طرح معما نشان داده است ! چیزی که در متن سریال «من نه منم » هم به شیوه ای شدیدا افراطی به آن پرداخته بود. ظاهرا خودسیانی کارش بدون گره و معما انجام نمی گیرد!
خواستگاران هرچند لحن دوگانه ای دارد و گاه تلخ است و گاه شیرین ، اما بیشتر قسمتهای شاد آن هم به دلیل فضاسازی نامناسب ، نوع دکوراسیون و تزیینات رنگهای به کار برده شده و شیوه بازی بازیگرانش ، نه تنها نشاط خاطری را به وجود نمی آورند که در مواردی هم عجیب غم انگیز و دلتنگ کننده به نظر می آیند.
از آنجا که مجموعه خواستگاران وابسته است به گروه خانواده سیما، پس موضوعش کاملا خانوادگی است ، البته با تکیه بر روابط انسان ها. چنین مجموعه ای طبعا باید آموزنده و دارای جنبه روشنگری باشد، البته با مقداری شعار و پند و اندرز.
با این همه سعی شده که سطح کار بالا نگه داشته شود و شیوه بیان و ارائه مطالب و مفاهیم متفاوت باشد و ابتدایی و تکراری جلوه نکند.بخشهایی از مجموعه به جهت محتوا، فضاسازی و شیوه اجرا، مجموعه بی ادعا و به یاد ماندنی توی گوش سالمم زمزمه کن را به یادمان می آورد که مطمئنا این شباهت اتفاقی و ناخواسته به وجود آمده و شکل گرفته است و از ارزش کار عوامل سازنده خواستگاران چیزی کم نمی کند. خواستگاران تیتراژ زیبا و دلچسبی دارد. کاری تازه و خوش نقش و نگار همراه با ملودی ملایم و آرامش بخشی که واقعا به دل می نشیند. هرچند این تیتراژ بی ارتباط با موضوع و محتوای مجموعه نیست اما ای کاش از آن در مجموعه ای دیگر با موضوعی دیگر استفاده می شد.
خواستگاران حاصل کار تعدادی از چهره های آشنا و باتجربه عرصه های مختلف هنری است و دقیقا به همین خاطر انتظارات بیشتری را در مخاطب نسبت به مجموعه به وجود می آورد که باید اذعان کرد مجموعه در مواردی توانسته مقدار زیادی از این انتظارات را برآورده سازد.
مدتها بود کاری در این حد و اندازه ، چنین جذاب و دیدنی و با این کیفیت بالا بر پرده تلویزیون ندیده بودیم ؛ محصولی با داستانی گیرا و لطیف و فیلمنامه ای قوی و هوشمندانه که دیالوگ هایش استادانه و با دقت و سنجیده نوشته شده است ، با شخصیت هایی جذاب و دوست داشتنی و بازیگرانی که نقشهایشان را خوب بازی کرده اند.


محمودرضا جغتایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها