اقتدار و افتخار در «ایران‌ ناب»
گفت‌و‌گو با ایمان قاسم‌ پور، کارگردان ویژه برنامه شبکه۲سیما

اقتدار و افتخار در «ایران‌ ناب»

در بیست و ششمین سالگرد تاسیس شبکه جهانی «جام‌جم» مطرح شد

دهه‌فجر با «مسابقه محله» ایرانی‌های امارات و کویت

شبکه جهانی جام‌جم وارد بیست و ششمین سال فعالیت خود شد. شبکه‌ای که نزدیک به سه دهه است برای ایرانیان خارج از کشور برنامه‌های متنوعی دارد. این شبکه در ۲۶آذر۱۳۷۶ افتتاح شد و برنامه‌های خود را از آن تاریخ تا به امروز به زبان فارسی و با هدف گسترش ارتباط ایرانیان بیرون از کشور با وطن، پاسخگویی به نیاز مخاطبان ایرانی و فارسی زبانان خارج از کشور، توجه به فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی، آگاهی‌رسانی از رویداد‌ها و حفظ هویت ایرانی برای ایرانیان بیرون از کشور تولید و پخش می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۱۱۷۹

از خرداد ۹۸ حسن ملکی به‌عنوان مدیر شبکه جهانی جام‌جم منصوب شد و پخش برنامه‌های شبکه جام‌جم یک از ۲۸فروردین۱۴۰۱ به کیفیت HD ارتقا یافت اما در سال۹۳، پخش برنامه کانال‌های جام‌جم ۲ و ۳ متوقف شد. تا اردیبهشت۹۹، برنامه‌های این دو شبکه، از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شد. از اردیبهشت ۹۹ پخش برنامه‌های کانال‌های جام‌جم ۲ و ۳ دوباره از سر گرفته شد. حالا در آستانه بیست و ششمین سالروز تاسیس این شبکه نشست خبری با حضور ملکی، مدیر شبکه و تعدادی از مدیران برگزار شد و او در پایان پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

ملکی ابتدا درباره رویکرد و اهداف این شبکه گفت: فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که قبل از پیروزی انقلاب مورد تاکید رهبر انقلاب و سایر پایه‌گذاران انقلاب اسلامی بوده و هست. کارهای بسیاری هم در این زمینه انجام شده و اتفاقات خوبی هم شکل گرفته اما هنوز به آن شکل که انتظار می‌رود، کاری صورت نگرفته است.

به گزارش جام‌جم، وی ادامه داد: ما در طول این سال‌ها شاهد بودیم که به‌‌تدریج تعداد ایرانی‌ها در کشورهای دیگر افزایش پیدا کرده است. آمار غیررسمی اشاره بر این دارد که بالای ۱۰میلیون نفر ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند اما در دهه ۷۰ مسائل ایرانی‌های خارج از کشور به چند دلیل مورد توجه قرار گرفت. یکی از اهداف این بود که کشور مسیر رو به جلو و پیشرفت را طی می‌کرد و لازم بود از ظرفیت علمی و مالی آنها برای این امر استفاده شود.

ملکی ادامه داد: در سال ۱۳۷۶ کانال اروپا یعنی جام جم ۱دو سال بعد کانال آمریکا یعنی جام‌جم۲ و در سال ۱۳۸۱ کانال آسیا یعنی کانال ۳ ما شکل گرفت. یعنی کل دنیا را توانستیم پوشش ‌دهیم. از همان ابتدای تاسیس این شبکه با ساخت برنامه‌هایی که داشت، باعث شد هم ایرانیان خارج از کشور و هم مخاطبان غیرفارسی زبان هم جذب این شبکه‌ها شوند. به‌خصوص این‌که اخلاق مداری این شبکه باعث شد خانواده‌ها با خیال راحت آنها را پای برنامه‌های شبکه جام‌جم بنشاند. از طرفی شبکه‌های ماهواره‌ای، فارسی زبان هم نبودند. همین دلایل باعث شد شبکه‌های جهانی جام‌جم مخاطبان بسیاری داشته باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

حفظ هویت، فرهنگ و زبان فارسی

وی درباره برنامه‌ها و اهداف این شبکه توضیح داد: حفظ هویت، فرهنگ و زبان فارسی و سبک زندگی ایرانیان خارج کشور یکی از اهداف این شبکه بود و در این زمینه برنامه‌هایی را نیز تهیه و تولید کرده است. ازجمله برنامه‌های: میراث مشترک، آنچه خود داشت و مشاهیر ایران. در زمینه مسائل دینی هم برنامه «رواق» را داریم که در مناسبت‌های مختلف هم ویژه برنامه‌هایی از این دست روی آنتن می‌فرستیم. از جمله برنامه‌های دیگری که در این زمینه داریم اما به‌طور غیرمستقیم به احکام می‌پردازیم، برنامه «جورچین» است. «ژرفا» برنامه دیگری است که در آن به شبهات مردم پاسخ داده می‌شود. در موضوع حجاب و عفاف هم در قالب کلیشه‌ای برنامه سازی نکردیم. بلکه در قالب نمایش کوتاه و موشن‌گرافیک به این مسأله پرداختیم.

ملکی همچنین عنوان کرد: برنامه «مهزاد» را که به‌زودی روی آنتن خواهد رفت برای بانوان ساختیم. همچنین برای تشریح پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی و جذب مشارکت ایرانیان خارج از کشور برنامه‌هایی را تولید کردیم. از جمله برنامه‌های: کنکاش، صبح پارسی و شناخت که در این برنامه‌ها به معرفی دانشمندان و علمای کشور می‌پردازیم. برنامه «مسیر» را داریم که درباره ایرانیان موفق خارج از کشور است که در ایران فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. برنامه «نخبگان جوان» را در دست تولید داریم.

وی درباره تعامل با مخاطبان خارج از کشور هم گفت: ما با ایرانیان خارج از کشور تعاملات خوبی داریم. در حال حاضر ۷۰نفر از این عزیزان در زمینه تهیه خبر و گزارش به‌صورت افتخاری با ما همکاری می‌کنند. نگاه ما این‌گونه است که همه ایرانی‌های خارج از کشور که هرکدام به‌دلایلی در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند
ضد انقلاب نیستند و فقط ۲درصد آنها مخالف نظام هستند و در ترورهای دهه ۶۰ نقش داشتند. ما می‌خواهیم بگوییم که ایرانی‌های خارج از کشور افراد بصیر و آگاهی هستند. باشگاه مخاطبان این شبکه را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم تا تعامل بهتری برای ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم. همچنین به مخاطبان کودک و نوجوان توجه بیشتری داریم که در زمینه آموزش زبان فارسی و استفاده از ظرفیت‌های مدارس ایرانی خارج از کشور اقداماتی را انجام داده‌ایم.

از جمله مسابقه‌ای به نام «محله ایرانی» که با اجرای مسعود روشن پژوه در امارات و کویت برای ایرانیان آن کشورها ساخته شده و به‌زودی پخش می‌شود که به‌نوعی برای پدرها و مادرهای‌شان نوستالژی «مسابقه محله» را دارد و هم برای بچه‌ها جذاب است که در آینده‌ای نزدیک در کشورهای دیگر هم این مسابقه برگزار خواهد شد. این برنامه در ایام دهه فجر روی آنتن خواهد رفت.

ملکی همچنین از مسابقه دیگری به نام «ستارگان پارسی» نام برد و توضیح داد: این مسابقه در هند تولید شده و در آن ایرانی‌ها، افغانستانی‌ها، تاجیکستانی‌ها و هندی‌ها در چالش‌هایی به زبان فارسی با هم مشارکت دارند. تا به امروز شش قسمت از این مسابقه پخش شده و مورد توجه هم قرار گرفته است. برنامه دیگری به نام نیمکت داریم که به‌زودی پخش خواهد شد. چون پررنگ کردن نشاط، امید و سرگرمی جزو اهداف ما در این شبکه است. در برنامه‌های‌مان هم از مجریان و برنامه‌سازانی دعوت به همکاری کردیم که به مباحث ایرانی‌های خارج از کشور تسلط بیشتری دارند. از طرفی به‌دنبال احیای ظرفیت تولید فیلم و سریال هم هستیم.

شناسایی ایرانیان موفق خارج از کشور

ملکی در پاسخ به سؤال جام‌جم در خصوص ساخت مستندی درباره ایرانیان موفق و بنامی که خارج از کشور سکونت دارند، گفت: مستند «مسیر» که سه سال است پخش می‌شود و درباره ایرانی‌های موفقی است که خارج از کشور زندگی می‌کنند ولی سرمایه گذاری‌هایی در ایران انجام داده‌اند. ما آنها را شناسایی کرده و از زندگی‌شان مستند ساخته‌ایم. در خارج از کشور هم به اشکال مختلف ایرانی‌های موفق را در برنامه‌های‌مان داشته‌ایم که از خودشان می‌گویند. اما نکته درستی است که ما در کشورهای دیگر ایرانیان موفق را شناسایی کرده و از آنها مستند بسازیم. وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص این‌که تحریم‌های اتحادیه اروپا و حذف شبکه‌های ایرانی از ماهواره باعث شده دسترسی ایرانیان خارج از کشور به شبکه‌های ایرانی از بین برود، برنامه‌ای برای شبکه‌های جهانی جام‌جم دارند که این اتفاق برای آنها نیفتد هم توضیح داد: ما از شیوه‌های مختلف دیگری می‌توانیم استفاده کنیم تا تولیدات‌مان را ارائه کنیم. از یک سال گذشته هم در پی توافق با شرکت‌های دیگر در اروپا بودیم که اگر از ماهواره‌ها برداشته شدیم، بتوانیم با ماهواره‌های خصوصی به فعالیت‌ خود ادامه بدهیم. از طریق تلوبیون هم با ایرانی‌های خارج از کشور در ارتباطیم و می‌توانند برنامه‌های ما را تماشا کنند. بنابراین برنامه‌های هر سه کانال ما در تلوبیون قابل دیدن است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها