ببینید | خاطرات کاغذی | کلارگل

کد خبر: ۱۳۹۰۴۶۶
نویسنده مریم فلاح

بچه خرسی به نام "کلارگل"باماجراهایی که عموماً دور از محل زندگی اش اتفاق می افتد ؛آن قدر دورکه گاه تصور می کردیم دیگر راه بازگشت به خانه را پیدا نمی کند.عاشق آواز خواندن بود؛هر چند در این زمینه استعدادی نداشت اما به کمک یک سوت سحر آمیز، آواز را آموخت وحتی به نزد پادشاه پرندگان برده شد؛البته چون هیچ کس، حتی پدر و مادرش طرفدار یک خرس آوازه خوان نبودند؛ نا امیدانه به یک سیرکِ ملحق و خیلی زود به یک ستاره تبدیل شد ولی وقتی پدر و مادرش دلتنگش شدند صاحب سیرک که نمی خواست کلارگل را از دست بدهد،او را زندانی کرد. از آنجا که غلبه برسختی ها از طریق دوستی از موارد مورد توجه این کارتون بود،درنهایت کلارگل به کمک دوستانش توانست از سیرک فرار کند.
این مجموعه لهستانی که باتکنیک تلفیقی ازاستاپ موشن و انیمیشن تولید شده بود، از به یاد ماندنی ترین انیمیشن های عروسکی ساخته شده برای کودکان است.یک شاهکارتکنیکی،بهره مند ازموسیقی خوب،داستان سرایی آمیخته با تخیل و ماجراهایی جذاب با شخصیت پردازی هایی باب سلیقه وآرزوهای کودکانه."در غرب وحشی"،"دسته گرگ ها"،"چمدان جادویی" "فاتح فضا"و "سفر با کشتی " از خاطره انگیزترین داستان های این مجموعه بود.
متاسفانه به دلیل اختلاف بین نویسنده و تهیه کننده در مورد حق پخش این مجموعه کارتونی،در "خاطرات کاغذی " امروز نمی توانیم شما را به تماشای لحظاتی از این کارتون خاطره انگیز بنشانیم.
ماجرا از این قراراست که حق پخش و توزیع این اثر در ابتدا به شرکت پُسیدی تعلق گرفته بود.اما ویلی یَن(نویستده وکارگردان) به جهت ضبط های قبلی، امتیاز موسیقی و هر آنچه که تولید کلارگل بر پایه آن صورت پذیرفت؛ آن را متعلق به خود می دانست. در اواخر دهه 80 تفاوت دیدگاه ها بین کمپانی پُسیدی و ویلی یَن به حدی رسید که کار رسیدگی آن به دادگاه سپرده شد. براساس رای دادگاه شرکت پُسیدی وبه تبع آن، شبکه های مختلف تلویزیون های ملی که از این کمپانی مجوزپخش داشتند، حق پخش این مجموعه را از دست دادند. اگرچه درزمان تولید این انیمیشن؛ استودیو لهستانی SE-MA-FOR حق پخش و توزیع آن را برای لهستان محفوظ نگه داشته بود ولی از آنجا که این کمپانی یک موسسه دولتی بود؛ با تغییر وضعیت اقتصادی ناشی از سقوط بلوک شرق تعطیل شد و تمامی حقوق تولیدات آن مابین سال های 1947 تا 1999 از جمله نسخه لهستانی"کلارگل" به آرشیو ملی فیلم لهستان سپرده شد .به این دلیل اگرچه در نتیجه رای دادگاه، این مجموعه دیگرهرگز به طور کامل منتشر نشد؛ اما هنوز هم برخی قسمت های "کلارگل" در فرمت وی اچ اس و دی وی دی در لهستان یافت می شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها