گفتگو با امیر تاجیک، تهیه‌کننده «مسیرعاشقی»

روایت حکم اعدام بعثی‌ها برای خادمان اربعین

نگاهی به تاثیرگذاری برنامه «فلسطین؛ محرمانه زدایی شد»

افشاگری «پرس‌تی‌وی» خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

«فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» بار دیگر خواب آرام نهاد‌ها و رسانه‌های حامی صهیونیسم را در انگلیس به‌هم زد؛ برنامه‌ای که حالا زیر ذره‌بین است و همه حامیان صهیونیسم در بریتانیا و خارج آن، هر هفته منتظرند تا ببینند این بار دیوید میلر و کریس ویلیامسون آب به کدام لانه مورچگان می‌ریزند؟
کد خبر: ۱۳۷۹۰۱۲
نویسنده شیدا اسلامی - کارشناس رسانه
در تازه‌ترین بازخورد‌ها علیه این برنامه جنجالی شبکه پرس تی‌وی، هفته‌نامه جوئیش کرونیکل لندن در یک روز، دو بار به فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده تاخته‌است، زیرا میلر و ویلیامسون در دو برنامه، پرده از نقش سازمان‌های به‌ظاهر مردم‌نهاد، اما در باطن، فعال مسیر عادی‌سازی با شعار‌های فریبنده هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین‌الادیانی و نیز نفوذ خزنده صهیونیسم در بنیان‌های آموزشی انگلیس برداشته‌اند.

جوئیش کرونیکل که از سال ۱۸۴۱ تاکنون فعالیت دارد، قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین نشریه یهودی جهان است. این نشریه در روز اول سپتامبر در دو مقاله جداگانه به این موضوعات پرداخته است. در یکی از این مقالات، لورا مارک از پرس تی‌وی انتقاد کرده که چرا در برنامه فلسطین محرمانه‌زدایی‌شده از Jewish Muslim women's network Nisa Nashim انتقاد کرده است. نساء ــ نشیم تشکیلاتی به‌ظاهر خیریه و مردم‌نهاد در انگلیس است که می‌کوشد زنان یهودی و مسلمان را گرد هم بیاورد و به گمان خود، تجربه‌هایی خوشایند برای مسلمانان در کنار صهیونیست‌هایی که اصرار دارند آن‌ها را تنها یهودیانی متدین نشان دهند، تدارک ببیند. گروه‌های محلی این تشکیلات، با دادن مشاوره به نهاد‌های دولتی، سیاستگذاران و دیگران در مورد چگونگی به‌اصطلاح ارتقای انسجام اجتماعی، تلاش می‌کنند در سایه آنچه درصددند به‌عنوان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان معرفی کنند، در واقع، به عادی‌سازی رابطه با صهیونیست‌ها کمک کنند. آن‌ها به‌وضوح به مسلمانان می‌گویند ما بیگانه یا دشمن اشغالگر نیستیم، بلکه در کنار شما و افرادی مثل شماییم.

نساء ــ نشیم در موارد متعددی این مقوله را با برگزاری جشن‌ها و آیین‌های هدفمند دنبال می‌کند که مراسم چای و سمبوسه یکی از آنهاست و جوئیش کرونیکل نیز با انتشار عکسی از این مراسم مقاله‌اش را آغاز کرده است.

لورا مارک در ادامه، درباره برنامه فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده نوشته است: آن‌ها نساء ــ نشیم، مؤسسه خیریه زنان مسلمان و یهودی را متهم می‌کنند که بنیان‌گذاران، متولیان و حامیان مالی‌اش، صهیونیست‌های افراطی یا مسلمانان ضدتروریسم (در‌واقع، ضدمبارزه با اسرائیل)‌اند که توسط بخش تبلیغات محرمانه وزارت کشور انگلیس، تأمین مالی و نیز از سوی سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا کنترل می‌شود. آن‌ها توضیح دادند هدف ما این است که با ایجاد روابط با غیریهودیان (به‌ویژه مسلمانان) و امثال آن اطمینان حاصل کنیم که مردم کمتر از اشغال غیرقانونی، آپارتاید و وحشیگری دولت صهیونیستی انتقاد می‌کنند.

افشای پشت‌پرده حرکت حساب‌شده نساء - نشیم

نگاشته لورا مارک به‌خوبی راز عصبانیت جوئیش کرونیکل را که چیزی فراتر از یک نشریه معمولی است، از روشنگری پرس تی‌وی آشکار می‌کند. پرس تی‌وی با این برنامه، پشت‌پرده حرکت حساب‌شده نساء - نشیم را افشا کرده و صحنه‌گردانی و پول‌پاشی وزارت کشور و حمایت سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیای کبیر از این نهاد فعال سیاسی با پوشش مؤسسه خیریه را رسوا کرده است. در مقاله بعدی، اعتراف به اثرگذاری برنامه فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده به‌مراتب روشن‌تر از قبل ابراز شده است؛ زیرا در این مقاله از «توصیه‌های امنیتی فوری» به مدارس به‌اصطلاح یهودی به دنبال «ادعا»‌ی یک شبکه تلویزیونی ایرانی مبنی بر «تلقین گرایش‌های صهیونیستی» به کودکان انگلیسی خبر داده شده است!

به‌اعتراف جوئیش کرونیکل، این هشدار را CST به مدارس یهودی انگلیس داده‌است؛ تشکیلات صهیونیست‌نهاد دیگری در انگلیس که در لوای یک کنفدراسیون غیرانتفاعی و خیریه برای آنچه ارتقای آموزش در مدارس می‌خواند، فعالیت می‌کند. پرس تی‌وی در برنامه ویژه خودش، بار‌ها تشت رسوایی این نهاد را هم بر زمین انداخته‌است و حالا با تاباندن نور به بخش دیگری از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده CST در زمینه القای گرایشات صهیونیستی به کودکان بریتانیایی، موجبات خشم و هراس آن را فراهم آورده‌است. جوئیش کرونیکل از قول دیو ریچ، از مدیران CST نوشته است: فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده مجموعه‌ای از تئوری ــ توطئه‌های یهودستیزانه و کلیشه‌هایی است که به مدارس یهودی، جنبش‌های جوانان، گروه‌های بین‌الادیانی، مؤسسات خیریه، دانشگاهیان و اکنون حتی کمدین‌های یهودی حمله می‌کند... شرم بر هر کسی که با آن مرتبط است. زمانی که دیوید میلر برای حفظ شغل خود در دانشگاه بریستول مبارزه می‌کرد، از سوی صد‌ها نفر از دانشگاهیان و گروه‌های طرفدار فلسطین حمایت می‌شد. تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها علنا از این بابت ابراز پشیمانی نکرده‌اند یا از جامعه یهودی به‌خاطر ایستادن در کنار میلر در زمانی که یهودی‌ستیزی او تا این حد آشکار بود، عذرخواهی نکرده‌اند. در قسمت اخیر، که روز شنبه ۲۰ آگوست پخش شد، میلر و ویلیامسون همراه بیانکا رحیمی، گزارشگر و تونی گرینشتاین، فعال جناح چپ، درباره این‌که چگونه مدارس یهودی بحث درباره اسرائیل را تخطئه کرده و اطمینان حاصل می‌کنند یهودیان جوان حامی این گرایش هستند، بحث کردند. رحیمی مدعی شد این تلقین‌ها از چهار یا پنج‌سالگی شروع می‌شود؛ زمانی که بچه‌ها دبستان را شروع می‌کنند. این روند تبدیل یهودیان جوان خارج از فلسطین به طرفداران صهیونیسم است. این یک تهدید واقعی برای امنیت ملی در هر کشوری است که از این استراتژی در آن استفاده می‌شود و یهودیان جوان را آموزش می‌دهد تا وفاداری اولیه به موجودیت صهیونیستی بیابند و آن‌ها را تشویق می‌کند عملا به ایدئولوژی نژادپرستانه صهیونیسم متعهد شوند.

فلسطین در صدر اخبار و برنامه‌های پرس‌تی‌وی

با این دایره وسیع از آگاهی‌رسانی پرس تی‌وی، هرگونه قلم‌فرسایی تهاجمی علیه برنامه فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده طبیعی و کاملا قابل‌انتظار است. پرس تی‌وی، اما مدت‌هاست خود را برای چنین معرکه‌هایی آماده کرده و بار‌ها و بار‌ها در چالش‌هایی این‌چنینی آزموده شده و صیقل دیده است. البته پرس تی‌وی در سال‌های پیش از این هم تمرکز بر موضوع فلسطین را در صدر اخبار و برنامه‌هایش حفظ کرده‌است، از حدود یک سال پیش، طراحی و پخش برنامه هفتگی و مستمر خود درخصوص آرمان فلسطین و جبهه متخاصم علیه آن را به لندن برد، که کاملا اندیشیده و مبتنی بر تحلیل بوده‌است. این شبکه تهیه برنامه ضدصهیونیستی خود را به دیوید میلر سپرد که علاوه بر تهیه‌کنندگی، کارشناس ثابت برنامه است و هم در محافل آکادمیک و هم در محافل سیاسی انگلیس فردی شناخته‌شده محسوب می‌شود. دیوید میلر که دیو ریچ در مقاله جوئیش کرونیکل درباره مقطع درگیری‌های او با سیستم دانشگاهی بریتانیا سخن گفته، استاد سابق دانشگاه بریستول است که به دلیل مواضع ضد‌صهیونیستی خود و در پی فشار مستمر گروه‌های صهیونیست در سال گذشته میلادی از دانشگاه اخراج و چندی بعد دست‌اندرکار تهیه این برنامه شد.

کریس ویلیامسون نیز که شخصیت سیاسی او به‌عنوان یک فعال حامی آرمان فلسطین، در کنار عنوان نمایندگی پیشین در پارلمان انگلیس، از او چهره‌ای متمایز و شناخته ساخته‌بود، به‌زودی به فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده پیوست و با کاراکتر جذاب، اجرای حرفه‌ای و قدرت استدلال بالایش بر وزن آن افزود.
کارشناسان و گزارشگران دیگری هم با این برنامه همکاری می‌کنند که حضورشان پس از پخش تیتراژ جذاب برنامه که تلفیق تصاویری مرتبط با فلسطین و بخشی از یکی از قطعات ضداسرائیلی خواننده رپ سرشناس انگلیسی، لوکی است، الهام‌بخش برنامه‌ای پیشرو و مبتنی بر روزنامه‌نگاری تحقیقی و افشاگرانه است.
کار میلر و ویلیامسون آن‌قدر اثرگذار است که بار‌ها ناخرسندی محافل صهیونیستی و طرفداران این نحله را برانگیخته که موارد زیر فقط بخشی از مهم‌ترین آنهاست: هتاکی و توهین به دست‌اندرکاران برنامه بخشی از این پروژه هماهنگ بود که اتفاقا به‌دلیل تلفیق توهین‌ها با بخش‌هایی گزینش‌شده از آن، به دیده‌شدن بیشتر برنامه کمک می‌کرد.

اقدام سی‌تی‌اس نیز بر همین اساس بود؛ وقتی علنا در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که از گوگل خواسته تا کانال یوتیوب این برنامه را مسدود کند و به این ترتیب در یک تحرک خصمانه، فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده حساب خود در یوتیوب را از دست داد.

توییتر هم خوش‌خدمتی‌اش به صهیونیست‌ها را کامل کرد و نه‌تن‌ها با الصاق برچسب «رسانه وابسته به دولت ایران» به حساب کاربری برنامه، در عمل مانع دیده‌شدن آسان و پرشمارتر محتوای توییتر فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده و تأیید یا بازتوزیع سهل آن‌ها شد که حساب‌های کاربری دیوید میلر و کریس ویلیامسون را نیز با چنین برچسبی محدود کرد.

اتاق جنگ اسرائیل

حمله به برنامه هم البته فقط منحصر به مقالات جوئیش کرونیکل نبوده و جوئیش جورنال و جروزالم پست نیز علیه پرس تی‌وی قلم فرسوده‌اند؛ کمااین‌که حساب «اتاق جنگ اسرائیل» در توییتر نیز که بیش از ۶۰ هزار دنبال‌کننده دارد، با انتشار بخشی از برنامه، ایران را حامی یک پروژه نوپای ضد‌صهیونیسم در آمریکا توصیف کرد و نمی‌دانست با زیرنویس عبری محتوای منتشرشده از برنامه، خود عاملی برای دیده‌شدن برنامه فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده در دل سرزمین‌های اشغالی شده است. با همه این واکنش‌های منفعلانه و از سر ضعف و اقدامات محدودکننده، حالا با اطمینان می‌توان گفت تیر آگاهی‌بخشی و افشاگری پرس تی‌وی علیه رژیم‌صهیونیستی و حامیانش در جای‌جای دنیا، دقیقا به هدف نشسته و برنامه فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده مسیری درست و قابل‌اتکا طی می‌کند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها