علائم و تشخیص بیماری روده

آیا روده‌ی شما سالم است؟

پیچیدگی باورنکردنی روده و اهمیت آن برای سلامت کلی ما موضوع افزایش تحقیقات در جامعه پزشکی است. مطالعات متعدد در دو دهه گذشته ارتباط بین سلامت روده و سیستم ایمنی بدن ، خلق و خو ، سلامت روان ، بیماری های خود ایمنی ، اختلالات غدد درون ریز ، بیماری های پوستی و سرطان را نشان داده است.
کد خبر: ۱۲۸۹۸۷۵

به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از جنبه های زندگی مدرن مانند میزان استرس زیاد ، خواب کم ، خوردن غذاهای فرآوری شده و پر قند و مصرف آنتی بیوتیک می تواند به میکروبیوم روده ما آسیب برساند. این به نوبه خود ممکن است سایر جنبه های سلامتی ما مانند مغز ، قلب ، سیستم ایمنی بدن ، پوست ، وزن ، سطح هورمون ها ، توانایی جذب مواد مغذی و حتی ایجاد سرطان را تحت تأثیر قرار دهد.

راه های مختلفی وجود دارد که ممکن است روده ناسالم خود را نشان دهد. در اینجا هفت علامت شایع وجود دارد:

  1. معده ناراحت

اختلالات معده مانند گاز ، نفخ ، یبوست ، اسهال و سوزش معده همگی می توانند نشانه هایی از روده ناسالم باشند. روده متعادل در پردازش غذا و از بین بردن زباله مشکل کمتری خواهد داشت.

  1. یک رژیم غذایی با قند بالا

رژیم غذایی حاوی غذاهای فراوری شده و قندهای اضافه شده می تواند میزان باکتری های خوب را در روده کاهش دهد. این عدم تعادل می تواند باعث افزایش ولع مصرف قند شود ، که می تواند به روده شما بیشتر آسیب برساند. مقادیر زیادی از قندهای تصفیه شده ، به خصوص شربت ذرت با فروکتوز بالا ، با افزایش التهاب در بدن ارتباط دارد. التهاب می تواند پیش درآمد تعدادی از بیماری ها و حتی سرطان ها باشد.

  1. تغییر وزن ناخواسته

افزایش یا کاهش وزن بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا عادت های ورزشی ممکن است نشانه روده ای ناسالم باشد. روده نامتعادل می تواند توانایی بدن شما را در جذب مواد مغذی ، تنظیم قند خون و ذخیره چربی مختل کند. کاهش وزن ممکن است به دلیل رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO) باشد ، در حالی که افزایش وزن ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا تمایل به پرخوری به دلیل کاهش جذب مواد مغذی باشد.

آیا روده‌ی شما سالم است؟

  1. اختلالات خواب یا خستگی مداوم

یک روده ناسالم ممکن است در اختلالات خواب مانند بی خوابی یا خواب ناچیز نقش داشته باشد و بنابراین منجر به خستگی مزمن شود. بیشتر سروتونین بدن ، هورمونی که بر خلق و خو و خواب تأثیر می گذارد ، در روده تولید می شود. بنابراین آسیب روده می تواند توانایی شما در خواب خوب را مختل کند. برخی از اختلالات خواب نیز با خطر ابتلا به فیبرومیالژیا مرتبط است.

  1. تحریک پوست

شرایط پوستی مانند اگزما ممکن است به روده آسیب دیده مربوط باشد. التهاب در روده ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی غذایی ممکن است باعث افزایش "نشت" برخی پروتئین ها به داخل بدن شود که به نوبه خود باعث تحریک پوست و ایجاد شرایطی مانند اگزما شود.

  1. شرایط خود ایمنی

محققان پزشکی به طور مداوم در حال یافتن شواهد جدیدی از تأثیر روده بر سیستم ایمنی بدن هستند. تصور می شود که یک روده ناسالم ممکن است التهاب سیستمیک را افزایش دهد و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را تغییر دهد. این می تواند منجر به بیماری های خود ایمنی شود ، جایی که بدن به جای مهاجمان مضر به خود حمله می کند.

  1. عدم تحمل غذایی

عدم تحمل غذایی در نتیجه مشکل هضم برخی مواد غذایی است (این متفاوت از آلرژی غذایی است ، که ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به غذاهای خاص است). تصور می شود که عدم تحمل غذایی ممکن است به دلیل کیفیت پایین باکتری در روده باشد. این می تواند منجر به مشکل هضم غذاهای محرک و علائم ناخوشایند مانند نفخ ، گاز ، اسهال ، درد شکم و حالت تهوع شود. برخی شواهد نشان می دهد که آلرژی غذایی ممکن است به سلامت روده نیز مربوط باشد.

 

اما راه هایی برای رها شدن از این عارضه:

-کاهش میزان استرس

-خواب کافی

-غذا خوردن همراه با آرامش

-اصلاح رژیم غذلیی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها