برای خشک کردن شوید در منزل بعد از پاک کردن و شستن شویدها، آن را به صورت لایه نازکی روی پارچه خشک‌کن تمیز بریزید و برای چند روز در محیطی خشک، سایه و به دور از تابش مستقیم نور خورشید، در معرض جریان هوا قرار دهید.
کد خبر: ۱۲۸۶۰۷۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاره ،  یکی از ادویه‌هایی که در آشپزخانه هر کدبانوی ایرانی یافت می‌شود، شوید خشک است که هم می‌توان آن را آماده خرید و هم می‌توان در منزل تهیه کرد. خشک کردن شوید در منزل اگرچه کمی وقت‌گیر، ولی بسیار ساده است و باعث می‌شود از تمیزی و کیفیت سبزی مصرفی خود مطمئن باشید. در این مقاله شما را با نحوه خشک کردن شوید در منزل و روش‌های نگهداری از آن برای مدت طولانی آشنا می‌کنیم.

 

نحوه خشک کردن شوید در منزل

شوید تازه را تهیه و آن را پاک کنید، همه برگ‌های زرد، خراب، چوب‌ها و گل و لای سبزی را از آن جدا کنید. از آنجایی که ساقه‌های شوید نرم هستند و خواص درمانی زیادی دارند، پیشنهاد می‌کنیم شوید‌ها را کمی با ساقه پاک کنید. این کار به با برکت‌تر شدن و بیشتر شدن شوید خشک شما نیز کمک می‌کند.

شستن صحیح شوید بسیار مهم است، به این منظور شوید‌ها را داخل ظرف بزرگ بریزید و ظرف را از آب پر کنید. دمای آب بهتر است خنک باشد تا تازگی شوید‌ها حفظ شود.

سبزی شوید برگ زیادی دارد و ممکن است به تخم انگل آلوده باشد، بنابراین به ازای هر لیتر آب داخل ظرف، ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی یا نمک اضافه کنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. این کار سبب لیز و لزج شدن تخم و کیست انگل‌ها و به سطح آب آمدن آن‌ها می‌شود. در این مرحله از شست وشو، آب روی سبزی شوید را آرام خالی کنید و شوید‌ها را داخل ظرف دیگری بریزید تا آب آن گرفته شود.

می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی کننده سبزیجات نیز برای میکروب‌زادیی شوید، استفاده کنید. در مرحله بعد، برای اینکه اثر مواد شیمیایی برطرف شده و از تمیزی شوید مطمئن باشید، سبزی را دوباره داخل آب ریخته و سپس آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.

بعد از گرفتن آب اضافی، شوید‌ها را روی دستمال‌های خشک‌کن، پارچه نخی تمیز یا سینی، به صورت یک لایه نازک پهن کنید و آن را در محلی که سایه باشد (دور از تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و گرد و غبار) و البته جایی که هوا جریان داشته باشد، قرار دهید.

نکته: خشک کردن شوید در آفتاب اگر چه سریع‌تر انجام می‌شود، ولی تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزی به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث می‌شود و از کیفیت سبزی شما کاسته می‌شود. در حالیکه اگر خشک کردن شوید را در سایه انجام دهید، مقدار کمتری از ویتامین آن از دست می‌رود، ضمن اینکه شوید‌هایی که در سایه خشک شوند، خوش‌رنگتر می‌شوند.

هنگامی که شوید‌های شما کاملا خشک شدند، به طوری که بتوانید به راحتی با دست خود خردشان کنید، ترد باشند و صدایی مانند خرد شدن برگ‌های پاییزی داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را جمع کنید.

تقریبا هر یک کیلو شوید تازه، ۵۰ گرم شوید خشک می‌دهد. بعد از خشک شدن شوید، آن را به ظرف دربسته انتقال و در محیطی خشک، خنک و دور از تابش نورخورشید قرار دهید.
به این روش شما میتوانید شوید خشک را برای چند ماه تا یکسال ذخیره کنید.

توصیه‌هایی برای بهتر خشک کردن شوید

برای داشتن نتیجه بهتر و زودتر خشک کردن شوید، میتوانید بعد از پاک کردن و شستن شویدها، آن‌ها را به صورت دسته‌ای و با حوصله خرد و بعد اقدام به خشک کردن کنید. از روزنامه برای پهن کردن سبزی‌ها استفاده نکنید، زیرا سرب موجود در روزنامه برای سلامت بدن مضر است و میتواند باعث آلوده شدن سبزی شما شود. توجه کنید اگر برای خشک کردن شوید آن را در جایی بیرون از منزل پهن کرده‌اید، باید در هنگام شب آن را به مکان سربسته‌ای منتقل کنید یا روی شوید‌ها را با پارچه‌ای بپوشانید، زیرا در هوای سرد شب، سبزی شما دوباره رطوبت جذب کرده و مقدار آب ان زیاد میشود، ضمن اینکه باعث پلاسیده شدن شوید خواهد شد.


برای جلوگیری از زردشدن شویدها، بهتر است روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه‌ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می‌شود. بعد از یک روز اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید‌ها بماند تا کاملا خشک شوند. اگر جزو خانم‌های باسلیقه و پرحوصله هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک شدن شویدها، آن‌ها را الک کنید تا شوید یکدست‌تر و ریزتری داشته باشید.


شوید خشک علاوه بر بهتر کردن طعم غذا، خواص درمانی زیادی دارد. دمنوش شوید خشک یک نوشیدنی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است که به تنظیم سطح قند خون کمک میکند و در کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز موثر است. همچنین اضافه کردن شوید به غذا به لاغر شدن کمک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها