بر اساس گزارش‌های جدید، اینتل از مدتی پیش کار روی درایور رهگیری پرتوی مبتنی‌بر Vulkan را برای کارت‌ گرافیک پرچم‌دار Xe HPG آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۲۸۴۸۶۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، کارت‌های گرافیک مجزای مبتنی ‌بر معماری Xe اینتل که مخصوص رایانه‌های دسکتاپ هستند، قرار است سال آینده‌ی میلادی از راه برسند؛ اینتل اخیرا نخستین کارت گرافیک مجزای Xe را برای لپ‌تاپ معرفی کرده است. یکی از قابلیت‌های بسیار مهم کارت‌های گرافیک دسکتاپ اینتل قرار است پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) باشد.

رهگیری پرتو طی سال‌های اخیر در مباحث گرافیکی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و طبق اطلاعات رسمی، حتی کنسول‌های بازی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 سونی قرار است تحت پشتیبانی رهگیری پرتو باشند، به ‌همین دلیل است که پشتیبانی کارت‌‌های گرافیک اینتل از رهگیری پرتو موضوع مهمی به ‌شمار می‌رود.

بر اساس گزارش جدید رسانه‌ی Phoronix، اینتل از مدتی پیش فرایند کار روی درایور رهگیری پرتو را برای کارت گرافیک Xe HPG آغاز کرده است. Xe HPG که اواخر مردادماه معرفی شد، حافظه‌ی GDDR6 دارد و بازار گیمرهای حرفه‌ای را هدف قرار می‌دهد. 

جیسون اکسترند، توسعه‌دهنده‌ی ارشد درایور جدید مبتنی ‌بر رهگیری پرتوی لینوکس (Linux) و ولکان (Vulkan)، به‌تازگی کد اولیه‌ی مربوط به درایور را ارسال کرده است تا پشتیبانی از رهگیری پرتو به پردازنده‌های گرافیکی معماری Xe اینتل اضافه شود. در حال‌ حاضر کد درایور رهگیری پرتو کامل نیست و به‌ همین دلیل نمی‌توان قابلیت رهگیری پرتو را به‌درستی روی پردازنده‌های گرافیکی Xe اینتل اجرا کرد. گزارش‌ها می‌گویند اینتل بخش‌هایی از کد جیسون اکسترند را تأیید کرده است و به‌زودی بخش‌های بیشتری از کد هم به‌صورت رسمی تأیید می‌شود. 

اینتل احتمالا برای درایور رهگیری پرتو سراغ افزونه‌های متن باز و نسبتا ارزان Khronos می‌رود

بر اساس شنیده‌ها، اینتل قصد دارد از جدیدترین نسخه‌ی مشخصه‌ی Khronos برای درایور رهگیری پرتو خود بهره بگیرد. به‌زبان ساده، Khronos وظیفه‌ی ساخت افزونه‌های متن باز رهگیری پرتو را برای API ولکان بر عهده دارد و به‌طور مداوم این API را به‌روزرسانی می‌کند. در جدیدترین به‌روزرسانی‌های API ولکان، راهکارهای بهینه‌تر و متنوع‌تر و قابل‌اتکاتری برای استفاده از فناوری رهگیری پرتو گنجانده می‌شوند.

مزیت بزرگ استفاده از افزونه‌های Khronos، متن باز بودن آن‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود افراد بیشتری توانایی کار روی پروژه داشته باشند؛ زیرا کسانی که روی پروژه کار می‌کنند لازم نیست حتما عضو شرکتی واحد باشند. درکنار این موضوع، استفاده از افزونه‌های Khronos به‌طور کلی هزینه‌ی کمتری برای شرکت‌ها به‌ دنبال دارد. 

اینتل در تلاش است تا جای ممکن، از افزونه‌های متن باز رهگیری پرتو Khronos استفاده کند؛ بااین‌حال تیم آبی ممکن است سراغ استفاده از افزونه‌های اختصاصی انویدیا هم برود. رخداد این اتفاق به شمار بازی‌های ویدئوییِ تحت پشتیبانی افزونه‌ی انویدیا ربط دارد؛ درواقع اگر تعداد بازی‌های افزونه‌ی انویدیا از بازی‌های افزونه‌ی Khronos بیشتر شود، اینتل به‌ سمت تهیه‌ی افزونه‌ی انویدیا ترغیب خواهد شد.

اینتل به‌طور جدی توسعه‌ی درایور رهگیری پرتو را پیگیری می‌کند و قصد دارد تا پیش از نهایی ‌شدن تولید کارت گرافیک رده‌بالای Xe HPG در سال ۲۰۲۱، توسعه‌ی آن را به ‌اتمام برساند. Xe HPG اینتل با پشتیبانی از رهگیری پرتو می‌تواند در زمره‌ی بهترین کارت‌های گرافیک بازار قرار بگیرد.

بر اساس گفته‌های تیم آبی، Xe HPG «بازی‌محور‌ترین پردازنده‌ی ساخته‌شده در تاریخ اینتل» خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند Xe HPG همچون قطعه‌ی گم‌شده‌ی پازل اینتل است و به‌لحاظ نحوه‌ی کاربری درمقابل Xe HP جای می‌گیرد؛ با این توضیح که مدل HPG برخلاف HP، قابلیت‌هایی مثل FP64 و مقیاس‌پذیری Multi-Tile ندارد (دو قابلیت یادشده به ‌درد مصارف سرور می‌خورند). Xe HPG اولین کارت گرافیک Xe است که از حافظه‌ی GDDR6 پشتیبانی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها