اکثر کاربران به‌اشتباه فرض می‌کنند اگر وب‌سایتی قوانین حریم شخصی تعیین کرده باشد پس حتماً حریم آن‌ها را حفظ خواهد کرد. حقیقت این است که سایت‌ها قصد دارند به‌وضوح به کاربران خود بگویند که تا چه حد از حریم شخصی آن‌ها محافظت می‌کنند و البته خود را از نقض برخی از این حقوق‌ها تبرئه کنند.
کد خبر: ۱۲۸۲۲۴۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایتنا، ممکن است برخی از ما احساس کنیم که حفظ حریم شخصی آنلاین امری بیهوده است، چراکه وب‌سایت‌ها خیلی زیرکانه قوانین را زیر پا می گذارند و حتی ما متوجه نخواهیم شد که چه اطلاعاتی را از ما به سرقت برده‌اند. حتی اگر این امر صحت داشته باشد، می‌تواند دلیل محکمی برای حفظ حریم شخصی خود در برابر چنین اتفاقاتی باشد. در زیر به 9 راه خوب برای حفظ حریم خصوصی آنلاین بیان می کنیم:

۱- در تنظیمات مرورگر، جستجوی خصوصی (Private Browsing) را روشن کنید
بسیاری از وب‌سایت‌ها از تکنولوژی‌های مثل کوکی (cookie) برای دریافت IP مخصوص هر کامپیوتر به‌منظور جمع‌آوری فعالیت‌های آنلاین هر شخص استفاده می‌کنند. با این کار می‌توانند رفتارهای کاربران و نیازهای آن‌ها را بشناسند و به این ترتیب سرویس‌های بهینه و متناسب با آن‌ها را ارائه دهند. نکته‌ مهم اینجاست که برخی از این افراد، اطلاعات کاربران را به اشخاصی برای پیش بردن فعالیت‌های تبلیغاتی آن‌ها می‌فروشند.

برای کاهش نگرانی کاربران در مورد این موضوع، مرورگرها از جمله Internet Explore، Google Chrome و Mozilla Firefox گزینه‌ای را با عنوان «Private Browsing» در جدیدترین نسخه‌های خود تعبیه کرده‌اند.

با این سرویس به‌راحتی می‌توان از ذخیره‌ کوکی و همچنین جزئیاتی مثل تاریخچه‌ی جستجو و فایل‌های موقت اینترنت در کامپیوتر خود توسط وب‌سایت‌ها جلوگیری کرد. به این ترتیب احتمال جمع‌آوری غیرمجاز اطلاعاتتان را کمتر خواهید کرد.

۲- آدرس IP خود را پنهان کنید
باید به این موضوع توجه کرد که وب‌سایت‌ها می‌توانند آدرس آی.پی یک شخص را با سایت‌هایی که بازدید می‌کند مرتبط سازد و ممکن است به‌عنوان مثال از طریق سرویس‌دهنده‌ اینترنت خود و IP در نظر گرفته شده برای آن‌ها، در جستجوی آنلاین ردیابی شوند. 

۳- از اکانت‌های خود log out کنید
به این موضوع نیز توجه داشته باشید که اکانت‌ها در برخی شبکه‌ها قابل ردیابی هستند. به‌عنوان مثال، اگر از اکانت فیس‌بوک خود log out نکنید، این سیستم قادر خواهد بود که تمام فعالیت‌های شما از جمله جستجوهایتان در صفحات وب را دنبال کند.

۴- نام خود را مرتباً در گوگل جستجو کنید
از آنجایی که هر شخصی می‌تواند به‌صورت رایگان در فضای مجازی مطالبی را منتشر کند، ممکن است افرادی محتوای نامعتبری را علیه شما و یا از به نقل قول و با مشخصات شما منتشر کنند.

پس باید از این موارد اطلاع داشته باشیم، به آن‌ها پاسخ دهیم و از خود دفاع کنیم. با استفاده از سرویس Google Alerts می‌توانید به‌محض انتشار چنین مطالبی در سطح وب، ایمیلی از سمت گوگل دریافت کنید.

استفاده از Google Alert
نام خود را با علامت نقل قول (“Michael Poh”) یا به این روش (Michael P., M. Poh) برای جستجو مشخص کنید. نوع وب‌سایت مد نظر خود (خبری، وبلاگ، ویدیو، فروم‌ها، کتاب و …) را انتخاب کرده و تعیین کنید که چند مدت یک‌بار (هفته‌ای، هر روز یا هر زمانی که مورد مشکوکی دیده شد) این جستجو انجام شود.

توجه داشته باشید که ممکن است افراد زیادی هم‌نام با شما باشند. پس نتایج جستجو می‌تواند متعلق به افراد زیادی باشد. تمام موارد را با دقت برای یافتن مورد مربوط به خود بررسی کنید.

۵- با قوانین به‌روز حفظ حریم خصوصی آنلاین آشنا باشید
اکثر وب‌سایت‌هایی که با آن‌ها سروکار دارید، یک سری قوانین برای حفظ حریم شخصی افراد نظر گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که به چه اطلاعاتی از کاربران دسترسی خواهند داشت؛ اما به دلیل اینکه متن این قوانین بسیار طولانی هستند و با اصلاح‌های دشوار نوشته می‌شوند اکثر افراد برای خواندن آن‌ها وقت نمی‌گذارند.

اکثر کاربران به‌اشتباه فرض می‌کنند اگر وب‌سایتی قوانین حریم شخصی تعیین کرده باشد پس حتماً حریم آن‌ها را حفظ خواهد کرد. حقیقت این است که سایت‌ها قصد دارند به‌وضوح به کاربران خود بگویند که تا چه حد از حریم شخصی آن‌ها محافظت می‌کنند و البته خود را از نقض برخی از این حقوق‌ها تبرئه کنند.

قوانین حفظ حریم خصوصی سایت‌‌هایی را بخوانید که از آن‌ها خرید اینترنتی می‌کنید؛ همچنین شبکه‌هایی اجتماعی که در آن‌ها عضو هستید، سایت‌هایی که دائماً از آن‌ها بازدید می‌کنید و یا قصد عضویت در آن‌ها را دارید. با تمام تلاش‌هایی که برای ساده کردن متون این قوانین شده، تنها کاری که می‌توان کرد این است که به‌سرعت آن‌ها را مرور کرده و موارد بروز در قوانین شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک را مطالعه کنیم.

6-دائماً موقعیت‌های خود را ثبت نکنید
ثبت مکرر موقعیت، حریم خصوصی آنلاین و آفلاین شما را به خطر می‌اندازد و اطلاعاتتان را به‌سادگی مورد هدف این افراد قرار می‌دهد. سرویس‌دهنده‌هایی مانند فیس‌بوک که بر پایه‌ موقعیت مکانی کاربران عمل می‌کنند، شما را مجاب می‌کند که مکان و وضعیت خود را فاش کنید.

شبکه‌های اجتماعی به طرزی طراحی شده‌اند که کاربران همه‌چیز در مورد خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند؛ اما این موضوع باید در چهارچوبی مشخص انجام شود و حریم شخصی و امنیت کاربران را تضمین کند.

7-از فاش شدن موقعیت مکانی خود جلوگیری کنید
گاهی در این مورد، کاری از شما برنمی‌آید. تکنولوژی بکار رفته در برخی اپلیکیشن‌هایی که با موقعیت مکانی کار می‌کنند Geotagging نام دارند و مکان شما را به‌وسیله‌ی سیستم مکان‌یابی جهانی (GPS) تشخیص می‌دهند. امروزه این تکنولوژی، یکی از ویژگی‌های اصلی دستگاه‌های دیجیتال است. این ویژگی با اسنپ‌شات‌هایی که با دوربین دستگاه خود با GPS فعال نیز می‌گیرید عملکرد خود را دارد.

در واقع هم‌زمان با عکس‌برداری، موقعیت مکانی ما نیز ثبت و ضبط می‌شود. جزئیاتی مثل تاریخ، زمان، تنظیمات دوربین و … با تصویر ذخیره می‌شود.

8 - مراقب هات‌اسپات‌های ناشناس باشید
به‌محض مشاهده‌ی وای‌فای هات اسپات روشن در مکان‌های عمومی به آن‌ها متصل نشوید. در واقع چنین نقاط در دسترسی، رمزگذاری نشده‌اند و هرکسی نزدیک به مکان شما می‌تواند به اطلاعاتی که به‌صورت آنلاین مبادله می‌کنید از جمله رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی و ایمیلتان دسترسی داشته باشد.

پس اگر از رمز عبوری مشترک برای تمام اکانت‌های خود استفاده کنید، هکرها به‌راحتی می‌توانند به همه‌ آن‌ها دسترسی پیدا کنند. چراکه تنها کافی است منتظر ورود شما به یکی از اکانت‌هایتان بمانند و از این طریق اطلاعات لازم برای ورود به دیگر به حساب‌هایتان را به دست می‌آورند.

برای جلوگیری از این موضوع، به وای فای مکان‌هایی از جمله کافه، هتل، کتابخانه و دیگر مکان‌های عمومی متصل نشوید چراکه افرادی هستند که با نامی شبیه به WiFi معتبر آن مکان، قصد فریب دیگران را دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها